کودک شما چگونه رشد می کند؟

در این سن نوزادان عاشق حیوانات کوچک و بزرگ می‌شوند. یکی از اسباب بازی ها یا حیوان خانگی ممکن است عزیزترین شی برای نوزاد شما شود، در این صورت او  همه جا آن را با خودش می آورد. نگران نباشید: دوست داشتن اولین درس وابستگی است که فرزند کوچک شما یاد می گیرد و به آرامی سعی می‌کند وابستگی‌اش را از شما کم کند.

وقتی قرار است عضو جدیدی به خانواده اضافه شود به دنبال اسباب بازی‌های نرم و بافتنی باشید. اسباب بازی‌های خوب برای نوزاد در این سن، شامل توپ (نه زیاد کوچک که در دهان جا شود)، جورچین، لوگو و عروسک‌های بزرگ هستند.

وقتی که اسباب بازی مورد علاقه‌اش را از او بگیرید شاهد اعتراضی وحشتناک از طرف نوزاد خواهید بود که قبلا هیچ وقت این کار را انجام نمی داد.

 * یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 6 ماه و 4 هفتگی

تغییرات زندگی شما: کنترل محترمانه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

پدر بزرگ یا مادربزرگ شدن حس خوبی است. آن‌ها واقعاً لذت می‌برند و سعی می‌کنند نقش بیشتری را ایفا کنند.

در صورتی که والدین شما در مورد سبک نگهداری‌ از فرزندتان انتقاد می‌کنند، توصیه‌هایشان تمامی ندارد یا سعی می‌کنند بر تربیت فرزند شما تأثیر بگذارند، هرگز با حالت تدافعی به آنها واکنش ندهید. به مهارت‌های خود در بزرگ کردن فرزندتان ایمان داشته باشید تا این گونه نظرات مختلف را راحت تر  خنثی کنید. آن‌ها ممکن است تجربهٔ بیشتری در بزرگ کردن نوزادان داشته باشند، اما شما و فقط شما قرار است که این کار را انجام دهید، حقیقتی که می‌توانید به تدریج در ذهن آنها ایجاد کنید.

البته تجربیات آن‌ها می‌تواند مفید باشد. از آنها به خاطر مشاوره‌هایشان تشکر کنید و موقعیت خود را حفظ کنید.

هیچ نوزادی از دوست داشته شدن یا در آغوش کشیده شدن آزار نخواهید دید مگر اینکه توجه بیش از حد باعث شود که در تغذیه و خواب او مشکلی ایجاد شود. هدیه دادن‌های مداوم گاه باعث دلهره والدین می‌شود اما پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها این کار را به خاطر عشق زیادی که دارند، انجام می‌دهند. همیشه سعی کنید واکنش خود را به صورت مثبت آغاز کنید. از آنها به خاطر محبتشان تشکر کنید و سپس توضیح بدهید که چه چیز را برای فرزندتان ترجیح می‌دهید.

بیشتر بدانیم: رژیم‌های گیاه خواری برای نوزادان

 آیا می‌توان از رژیم گیاه خواری برای نوزاد استفاده کرد؟

بله. نوزاد شما می‌تواند تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین لازم را در قالب یک رژیم گیاه خواری مناسب دریافت کند. در واقع تغذیه به این شکل بسیار طبیعی است: نوزاد 6 ماهه بسیاری از مواد مغذی را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کند و اولین غذاهای جامد که به او می‌دهید میوه‌ها و سبزیجات له شده و پخته شده هستند.

 

آیا نکته قابل توجه دیگری وجود دارد؟

رژیم متعادل برای هر نوزادی لازم است اما باید توجه داشت که هیچ کدام از وعده‌های غذایی نباید حذف شوند. او به پروتئین نیاز دارد تا رشد کند بنابراین رژیم بدون گوشت شما باید به نحوی باشد که منابع غذایی جایگزین در آن قرار بگیرند.

با پزشک در مورد تصمیمتان برای گیاه خواری نوزاد صحبت کنید، زیرا لازم است که مراقبت‌های ویژه‌ای بر روی غذاهای او انجام شود تا ویتامین B12 و D، ریبوفلاوین، کلسیم و زینک را دریافت کند. رژیم گیاه خواری می‌تواند آهن کمی داشته باشد، بنابراین باید غذاهایی که آهن کافی دارند مانند گندم، غلات غنی شده و برگ‌های سبز مانند اسفناج را دریافت کند.

 

چه نوع منابع گیاهی وجود دارند که حجم بالای پروتئین و سایر مواد معدنی را دارا هستند؟

علاوه بر گوشت قرمز و گوشت سفید می‌توان از سایر منابع غذایی مانند پنیر لور، توفو، لوبیا، غلات غنی شده (نان، پاستا، برنج و برشتوک)، ماست و پنیر استفاده کرد. بهتر است که غذاها در اندازه‌های کوچک به نوزاد داده شوند.