قوی شدن عضلات نوزاد

نوزاد کوچک شما اکنون می تواند وزن خود را بر روی پاها تحمل کند. او این قدرت خود را دوست دارد و می تواند عضلات پا را برای پیاده روی در آینده تقویت کند.  زیر بغل نوزاد را نگه دارید و به او کمک کنید که روی زمین بایستد یا می توانید نوزاد را بین دو پای خود گذاشته و او را در حالت ایستاده قرار دهید.

نوزاد ممکن است در ابتدا برای ایستادن روی زمین ویا حرکت برای راه رفتن نیاز به کمک شما داشته باشد، اما هنگامی که خودش شروع به راه رفتن یا ایستادن می کند، فقط او را تماشا کنید.  

مهارت های دست نوزاد

مهارت های حرکتی  و ظریف نوزاد کم کم پدیدار می شود. در حال حاضر او می تواند اشیا را با یک دست بگیرد و یک شی را از یک سمت به سمت دیگر به راحتی انتقال دهد. مهارت های حرکتی انگشتان کوچک او شامل انگشت شست، انگشت اشاره و حرکت دقیق دست و مچ دست است. او حرکات بامزه ای دارد و با انگشت شست و اشاره با دقت اجسام را بر می دارد.

برای مهارت های حرکتی مانند سینه خیز رفتن یا فعالیت هایی که به ظرافت نیاز ندارند،  نوزاد از عضلات بزرگ مانند  بازو، ساق پا یا کل بدن کمک می گیرد.

برای تقویت رشد نوزاد در قوی کردن عضله ها، اسباب بازی نوزاد را دور تر قرار دهید و نوزاد را تشویق کنید تا به سمت آن حرکت کرده و آن را بردارد.   اگر نوزاد گریه کرد یا جیغ کشید و اسباب بازی را خواست هرگز اسباب بازی را به او ندهید، صبوری کنید و با تشویق کردن نوزاد را به سمت برداشتن اسباب بازی سوق دهید. نوزاد شما باید حرکت کردن را یاد بگیرد. همه چیز را برای نوزاد آسان نکنید، اجازه دهید با کمی سخت گیری و تلاش ، اعتماد به نفس پیدا کند.

پس از چند بار تلاش، نوزاد بلاخره یاد می گیرد به جلو برود و اسباب بازی را بردارد و سپس دوباره برگردد. قبل از این، او تنها می توانست غلت بزند و دستان و زانو های خود را تکان دهد. یا گاهی روی شکم حرکت کند و سینه خیز به اطراف اتاق سرک بکشد.  به نوزاد لباس های راحت و نرم بپوشانید تا به راحتی دست و پای کوچکش را حرکت دهد و دنیای اطرافش را کشف کند.

نوزاد در این سن به قطعات کوچک و جزییات اشیا علاقه نشان می دهد. از طریق کوبیدن اسباب بازی ها روی زمین یا جدا کردن قطعات آن از هم و خرابکاری سعی می کند محیط و اجسام را خوب شناسایی کند. و  در واقع با اسباب بازی های خود تعامل ایجاد می کند. نوزاد شما اکنون کمی خرابکار شده است پس راهکار مناسب دور کردن دکمه ها ، سکه ها، پین های کاغذی، لامپ ، سنگ و سایر اشیا و اجسامی می باشد که ممکن است نوزاد آن ها را در دهان خود قرار دهد و  برای نوزاد خطرات خفگی داشته باشند.


دوستان جالب 

هم اکنون نوزاد شما شیفته حیوانات عروسکی بزرگ و کوچک می شود. گاهی نوزادان به اشیا امنیتی علاقه پیدا می کنند  و دوست های جدید خود را همه جا به همراه خود می برند. نگران نباشید، این وابستگی ها اولین نشانه های استقلال نوزاد است و کم کم او یاد می گیرد که می تواند جدا از پدر و مادر خود هم باشد. اما خیلی آرام این حس را شروع می کند و همچنان هم به شما وابسته است.

هنگام پیدا کردن دوستان مورد علاقه نوزاد به جمع دوستان او، به دنبال اسباب بازی های نرم و راحت باشید که صدمه ای به نوزاد نمی زنند. برخی از اسباب بازی های مناسب نوزاد عبارتند از : 

  • توپ های نرم 
  • پازل های پلاستیکی تو در تو
  • اسباب بازی های جدا شدنی
  • عروسک های بزرگ 

  • یک راه خوب برای اینکه نوزاد را از شی مورد علاقه اش دور کنید، جایگزین کردن آن با یک اسباب بازی دیگر برای نوزاد است. ممکن است موقعی که اسباب بازی ا از او دور می کند جیغ و فریاد راه بیاندازد و اعتراض کند، پس تعجب نکنید و به کار خود ادامه دهید.

اگر نوزاد شما به داشتن یک شی یا اسباب بازی مورد علاق اش اصرار داشت ، اطمینان حاصل کنید که آن شی کوچک و بی خطر است و به نوزاد آسیب وارد نمی کند.  اگر اسباب بازی بزرگی داشته باشد می تواند از آن برای بالا رفتن از هر جایی استفاده کند و یا اگر مدام آن را بغل می کند، راه نفس کشیدن نوزاد را مختل می کند. 




به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.