کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد برای مدتی با یک دست و سپس با دست دیگر وسایل را برمی دارد. اما تا 2 یا 3 سالگی نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا او راست دست است یا چپ دست.

سعی نکنید که بر روی انتخابش تأثیر بگذارید (این موضوع قبل از تولد تعیین شده است). مجبور کردن کودک برای اینکه فقط از یک دست استفاده کند ممکن است او را گیج کرده و دچار مشکلات بعدی در هماهنگی میان چشم و دست، مهارت ها و دست خط شود.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 6 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: مقایسه فرزندتان با سایر کودکان

نمی‌توان پدر یا مادری را تصور کرد که دزدکی به نوزاد دوستشان یا یک شخص در فروشگاه زل نمی‌زنند و او را با فرزند خود مقایسه نمی‌کنند. وقتی در مورد نوزادی می‌شنوید که در یک حوزه پیشرفت بیشتری داشته است، نگران این موضوع می‌شوید که آیا فرزند من مشکلی دارد؟

توجه داشته باشید که این نوع تفکر که هر کودکی با سرعت خاص خودش رشد می‌کند و پرورش می‌یابد، بسیار مفید است. به ویژه در ۶ ماهگی تغییرات فیزیکی و کلامی در میان کودکان بسیار متفاوت هستند.

اگر نگران فرزندتان هستید، بهتر است که زمان بندی معمولی رشد را درنظر بگیرید و به سایر نوزدان به عنوان منبع بررسی‌ها توجه نکنید. چارت‌های تعیین شده برای نمودار رشد نوزاد راهنمای کلی هستند. نوزادتان ممکن است از این برنامه ریزی منحرف شود زیرا موقتاً بر روی مهارتی بیشتر از مهارت دیگر تمرکز کرده است یا بدان دلیل است که به زمان بیشتری نیاز دارد.

این را بدانید که کند بودن فرزندتان در یک زمینه، باعث تأخیر در فرآیند رشد نخواهد شد. به غرایزتان اعتماد کنید و اگر هنوز هم نگران هستید با پزشک کودک صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: ویتامین‌ها و مکمل‌ها

 

آیا برای دادن ویتامین و مکمل هنوز زود است؟

ویتامین D از همان روز اول برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و نوزادانی که در هر روز کمتر از 907 گرم شیرخشک می‌خورند، توصیه می‌شود (تنها مقدار کمی ویتامین D در شیر مادر وجود دارد در حالی که شیرخشک با ویتامین D غنی شده است).

با توجه به این که بدن ما ویتامین D را پس از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید تولید می‌کند، بهتر است که تابش نور خورشید بر پوست نوزاد را کاهش دهیم. پوست نوزادان بسیار نازک و حساس است و هر دقیقه تابش خورشید می‌تواند خطری برای ابتلا به سرطان پوست و حتی سوختن آن باشد. ضد آفتاب می‌تواند به ایمن نگه داشتن نوزاد در معرض نور خورشید کمک کند اما از رسیدن اشعه‌هایی که باعث تولید ویتامین D می‌شوند، هم جلوگیری می‌کند.

مانند سایر ویتامین ها پزشک ممکن است مکمل‌هایی را به شما پیشنهاد کند که بیشتر شامل غذاهای جامد می‌شود. نوزادانی که انواع غذاها را می‌خورند نیازی به این مکمل ها ندارند، البته موارد استثنایی هم وجود دارد.

برای مثال مکمل‌های ویتامینه در صورتی که نوزاد زودرس باشد، وزنش در هنگام تولد کم باشد یا نسبت به سنش جثهٔ کوچکی داشته باشد، در کنار شیر مادر یا شیر خشک توصیه می‌شود یا کودکانی که دچار مشکلاتی هستند که بر روی توانایی خوردن آنها تأثیر می‌گذارد، لازم است که از مکمل‌ها استفاده کنند. در صورتی که نگران هستید می‌توانید با پزشک معالج فرزندتان صحبت کنید.

 

چگونه باید از نیاز مازاد نوزاد به مکمل مطلع شد؟

بهتر است که اگر در مورد ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم سوالی دارید با پزشک مشورت کنیدو هرگز ویتامین‌ها و مکمل‌های بزرگسالان را حتی با مقدار کم به فرزند خود ندهید.

 

آیا می‌توان در صورت نگرانی ویتامین‌های اضافه را به نوزاد داد؟

خیر. ویتامین‌ها باید تنها با توجه به دستورالعمل تجویز شده در مقدار مشخص مانند هر داروی دیگری مصرف شوند. زیاد دادن ویتامین به نوزاد می‌تواند در جذب سایر مواد مغذی اختلال ایجاد کند و حتی خطرناک باشد.