کودک شما چگونه رشد می کند؟

اگر فرزندتان هنوز راه نمی‌رود، به زودی اولین گام‌هایش را خواهد برداشت (اگر چنین نشد، نگران نباشید. بعضی بچه‌ها تا 18 ماهگی راه نمی‌روند).

شما می‌توانید فرزندتان را تشویق به راه رفتن کنید و روبروی او بایستید و دستهایتان را دراز کنید. یا هر دو دست او را گرفته و به سمت خودتان بکشید. اگر او مانند بیشتر بچه‌های دیگر باشد، از گام‌های ابتدایی خواهد گذشت و دست‌های کوچکش را در طرفین قرار داده و آرنج‌ها را می‌کشد، پاهای نوزاد به بیرون گذاشته می‌شوند.

مثل همیشه تلاش کنید که محیطی امن را برای نوزاد فراهم آورید تا به راحتی مهارت‌های جدید خود را تمرین کند. راهنمای رشد کودک را دنبال کنید و هرگز کودک را بدون توجه رها نکنید و دوربین را آماده کنید.


* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 11 ماه و 4 هفتگی

تغییرات زندگی شما: از بین بردن حس ناامنی والدین

تقریباً تمام مادرها و پدرها در مورد کیفیت مراقبت از فرزندخود  گاهی احساس شک و شبه می‌کنند. سعی کنید که به مهارت های خود اعتماد کنید و به خاطر داشته باشید که مهارت‌های شما از تجربه و آموزش به دست آمده است.
همه گاهی اشتباه می‌کنند، اینگونه است که می‌توان یاد گرفت. وقتی در مورد مساله ای شک دارید در این مورد پرس و جو کنید، با گذشت زمان این توانایی را پیدا می‌کنید که نیازهای کودک خود را شناسایی کنید و آنها را برآورده سازید. احساس نگرانی هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت بلکه بخشی از ویژگی‌های والدین می‌شود.

یکی از روش‌های جذب پشتیبانی و از بین بردن استرس این است که به گروه مادران یا پدران بپیوندید. پس از عضویت افرادی با شبهات و نگرانی‌های مشابه پیدا خواهید کرد و دیدگاهشان به شما کمک خواهد کرد. و اگر به نظر عالی و کامل می‌آیند، شاید هنوز به درستی آنها را نشناخته‌اید. سعی کنید آنها را بهتر بشناسید، با آنها چای یا نوشیدنی بنوشید و در نهایت به این موضوع پی خواهید برد که هر پدر و مادری نقطه ضعفی دارد.

بیشتر بدانیم: آبله مرغان

 

آیا احتمال ابتلا کودک من به آبله مرغان وجود دارد؟

بله با وجود اینکه احتمال آن کم است. بهتر است که علایم این بیماری را بدانید. به دنبال جوش‌های قرمز باشید به خصوص اگر در کنار  او  کودکی مبتلا به آبله مرغان قرار گرفته است (10 تا 21 روز پس از تماس طول می‌کشد تا علایم ظاهر شوند). دانه‌های ریز قرمزرنگی ظاهر می‌شوند که پر از مایع شفاف و به شکل تاول هستند، آن‌ها ابتدا بر روی بالاتنه ظاهر می‌شوند و سپس بر روی صورت، دست‌ها و پاها دیده می‌شوند. کودک ممکن است احساس خستگی زیادی کند، اشتها نداشته باشد و از تب شدید رنج ببرد.

 

اگر کودک مبتلا به آبله مرغان باشد، چه باید کرد؟

می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید، با وجود این اگر کودک سالم بود، بیماری دورهٔ خود را طی خواهد کرد. برای اینکه از عفونت جلوگیری کنید، از ترکاندن جوش‌ها با دست خودداری کنید و اجازه ندهید که کودک جوش‌ها را بخاراند.
 بعضی والدین از دستکش کتانی استفاده می‌کنند. می‌توانید حمام آب سرد را امتحان کنید و از اوتامل و محلول کالامین استفاده کنید. با استامینوفن تب را کاهش دهید (هرگز از آسپرین استفاده نکنید).

اگر علایم بیماری کودک شدیدتر شد با پزشک او در میان بگذارید (مانند درد فراوان یا جوش داخل دهان یا چشم)، اگر کودک چند روز تب داشته باشد یا پوستش قرمز و متورم شود با پزشک صحبت کنید.

اگر سیستم ایمنی بدن کودک ضعیف شود و عامل آن آبله مرغان باشد باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

آیا باید واکسیناسیون ضد آبله مرغان انجام شود؟

آکادمی پزشکان اطفال آمریکا واکسیناسیون آبله مرغان را در 12 تا 15 ماهگی توصیه می‌کند. (نوبت دوم در 4 و 6 سالگی دریافت می‌شود).

واکسن باعث عوارض کمتر در کودکان سالم می‌شود و احتمال ابتلا به آبله مرغان شدید را تا 95 درصد کاهش می‌دهد. در صورتی که کودک واکنش آلرژی نسبت به ژلاتین، نئومایسین آنتی بیوتیک یا دز قبلی واکسن داشته باشد، واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

اگر کودک مبتلا به سرطان یا بیماری است که بر روی سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد، به تازگی انتقال خون انجام داده یا مقدار زیادی آستروئید دهانی دریافت می‌کند، پزشک با دقت دریافت واکسیناسیون را برای او بررسی خواهد کرد.