اولین گام‌ها

اگر تا به حال کودک راه نرفته، اولین گام‌های مستقل خود را به زودی بر می دارد. (اگه نتوانست، نگران نباشید. برخی از کودکان کاملا طبیعی است که تا 16 یا 17 ماهگی  نخواهند یا نتوانند راه بروند.)

می‌توانید با ایستادن و دراز کردن دست‌های نرم و کوچکش، رو به روی او تشویقش کنید. یا هر دو دست نوزاد را گرفته و به دنبال خود راه ببرید. اگر مانند بیشتر بچه‌ها باشد، گام‌های ابتدایی خود را با دست‌هایی که در کناره‌های بدن قرار گرفته و آرنج‌های خمیده و پاهایی که به بیرون می‌چرخد، برای حفظ تعادل برمی دارد.

مثل همیشه لازم است که محیط نرم و امن باشد تا برای مهارت‌های جدید او مناسب باشد. از راهنمای استاندارد راه رفتن استفاده کنید و هرگز او را تنها نگذارید. مهم‌تر اینکه دوربین را آماده کنید.

ترک پستانک

شاید به نظرتان آدم بدی باشید اگر چیزی را که کودک با آن بزرگ شده از او بگیرید اما کارشناسان عقیده دارند که این سن زمان مناسبی برای ترک پستانک است.

هر چه کودک بیشتر از پستانک استفاده کند، کنار گذاشتن آن برایش مشکل‌تر خواهد بود، اما دلیل دیگر این است که این سن آغاز مرحله پیشرفت کلامی است. کودک نمی‌تواند با چیزی که همیشه در دهانش است حرف بزند.

بهتر است پستانک را از او بگیرید اما این کار را به تدریج انجام دهید. ابتدا زمان استفاده در طول روز را کاهش داده و سپس سعی کنید شب‌ها از آن استفاده نکنید. می‌توانید پستانک را با یک اسباب بازی جایگزین کنید.

بازی‌های جدید

کم کم مهارت‌های فیزیکی جدیدی در کودک پدیدار می‌شود که ماهیچه‌های بزرگتری را درگیر خواهد کرد. نوزاد انگشتان شست و سبابه را از هم تشخیص می دهند .بعضی بچه‌ها در این سن به فعالیت های آرام بین دو تا پنج دقیقه‌ای نیاز دارند. هرچند ممکن است بازی مورد علاقه نوزاد، بازی آرامی نباشد.

کودکان فکر می‌کنند که هول دادن، پرت کردن و ضربه زدن بازی جالبی است. او با دادن یک اسباب بازی به شما یک وسیله دیگر را از شما می‌گیرد و به بازی‌هایی علاقه دارد که در آنها بتواند اشیا را در محلی مشخص شده قرار داده و دوباره خالی کند. اینکار را می‌توان با خانه سازی ها و لگوها انجام داد. البته احتمالاً با زدن قطعات بازی به یکدیگر صداهای بلندی ایجاد می‌کند.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.