کودک شما چگونه رشد می کند؟

کودک شما از نگاه کردن به کتاب و ورق زدن صفحات آن لذت می‌برد، گرچه نمی‌تواند صفحه به صفحه و پشت سرهم آنها را ببیند. بهتر است از کتاب‌های تصویری یا کتاب‌های چوبی ارزان قیمت استفاده کنید.

برای اینکه به زمان مطالعه کودکتان تنوع بیشتری بیافزایید، می‌توانید از کتابخانه محل زندگی خود یا بخش کودکان در کتابفروشی دیدن کنید. یا اینکه چند عنوان کتاب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 11 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: اولین جشن تولد کودک

به نظر غیرممکن می‌آید اما این روز بزرگ در راه است. آگاه باشید: مهم نیست که چگونه برنامه ریزی کرده‌اید، فرزندتان کل مراسم را به طور کامل فراموش خواهد کرد.

با این حال نمی‌توان این فرصت را از والدین گرفت. بعضی ایده‌ها بدین قرارند:

مهمانی در خانه: مهمانی ساده را در خانه خودتان یا حیاط خلوت برگزار کنید. کودکتان احساس راحتی بیشتری خواهد کرد و شما هم می‌توانید دکوراسیون، غذا و تدارکات ساده‌ای درنظر بگیرید. چند کودک دیگر را هم دعوت کنید.

مراسم را خانوادگی برگزار کنید: برای صرف نهار یا شام با اعضای خانواده و وابستگان برنامه ریزی داشته باشید. فرزندتان از دیدن چهره‌های شاد و آشنا لذت می‌برد و اگر عکس بگیرید، برای همیشه خاطرات آن با کسانی که دوستشان دارد، باقی خواهند ماند.

بیرون جشن بگیرید: پارک یا محل پیک نیک عمومی را انتخاب کنید.

داخل جشن بگیرید: مهمانی را در داخل خانه برگزار کنید، بچه‌های زیادی را دعوت کنید تا با وجود مهمانان شاد به همه خوش بگذرد.

تولد را به اشتراک بگذارید: پرس و جو کنید که آیا از میان دوستان و آشنایان کسی هست که در همان روز با شما نوزاد تولد داشته باشد. البته توجه کنید که تعداد مهمان‌ها نباید زیاد باشد زیرا ممکن است بچه احساس راحتی نکند.

تولد را خاطره انگیز کنید: عکسی از کودکتان بگیرید تا با عکس تولد سال‌های بعدی مقایسه کنید و متوجه رشد او شوید.

بیشتر بدانیم: از شیر گرفتن

 

چگونه متوجه شوم که وقتش رسیده و آماده ایم؟

اگر هنوز شیردهی انجام می‌دهید، آخرین زمان شیردهی بستگی به شما و کودکتان دارد. این نوعی تصمیم شخصی است که بستگی به موقعیت ویژهٔ شما دارد. نوزاد ممکن است نشانه‌های عدم تمایل به شیرخواری را نشان دهد. در این شرایط احساس دوگانه‌ای خواهید داشت: گاهی از شیرگرفتن برای شما به منزله رهایی است و گاهی نمی‌توانید این وابستگی خاص را از بین ببرید. بسیاری از مادرها تا 1 سالگی به شیردهی ودوران نوزادی  ادامه می‌دهند.

 

چگونه باید کودک را از شیر باز کنید؟

به تدریج تعداد دفعات شیردهی را کاهش دهید و به جای آن از شیرخشک یا شیرگاو استفاده کنید. اگر کودک شیشه شیر را نمی‌گیرد، می‌توانید با یک فنجان به او شیر بدهید و کم کم او را از سینه باز کنید. بعضی نوزادان از اینکه فنجان جدیدی داشته باشند، لذت می‌برند. بسیاری هم چند روزی وعده‌های غذایی‌شان را کاهش می‌دهند. شما می‌توانید مدت زمان هر بار شیردهی را کاهش دهید.

 

برای اینکه از شیرگرفتن راحت‌تر انجام شود، چه باید کرد؟

از شیر گرفتن باید روندی ساده باشد. پیشنهادات زیر می‌تواند این روند را تسهیل سازد:

  • جستجو برای علایمی که نشان می‌دهد نوزاد برای از شیرگرفتن آماده است. مانند مثال های ذکر شده در بالا
  • توجه زیاد به کودک به عنوان جایگزین کردن وابستگی عاطفی در زمان شیرخواری
  • سعی کنید که حواس نوزاد را پرت کنید و او را به خوردنی‌های دیگر یا نوشیدن از درون فنجان علاقمند نمایید.
  • از کس دیگری بخواهید که کودکتان را در تخت قرار دهد اینگونه او انتظار نخواهد داشت که در هنگام خواب شیر بخورد.
  • اگر سینه‌های مادر پر شد، از کمپرس آب سرد استفاده کنید و با دست شیر را در چند روز اول بدوشید. ایبوبروفن می‌تواند به درد ناشی از آماس سینه‌ها کمک کند.