خواندن ساده

کودک از نگاه کردن به کتاب‌ها و ورق زدن آنها لذت می‌برد گرچه او نمی‌تواند صفحات را منظم ورق بزند. از کتاب‌های با تصاویر بزرگ مانند کتاب‌های هنرمند ژاپنی میتسوماسا آنو، تامارا هوبان که رنگ‌ها را در قالب عکس‌های اشیا معرفی می‌کنند و کتاب آدم برفی ریموند بریگز که کتاب کارتونی است، استفاده کنید. یا می توانید از کتاب‌های ارزان قیمت ‌تر که محلی برای اشاره انگشتان کوچک کودک را دارند، استفاده کنید.

برای اینکه تنوع مطالب خواندنی را برای کودک بیشتر کنید سعی کنید به کتابخانه محله مراجعه کرده و در بخش کودکان کتاب‌های مناسب را انتخاب نمایید.


خدافظی کردن سخت است

کودک در طی چند ماه گذشته با اضطراب ناشی از جدایی بسیار جنگیده است. این موضوع طبیعی است: او شما را دوست دارد و به شما وابسته است پس وقتی بروید، ناراحت می‌شود.

برای اینکه جدایی را ساده کنید، با او سریعاً و به خوبی خداحفاظی کنید. در واقع وقتی او را در مهدکودک یا نزد پرستار کودک در خانه قرار می‌دهید لازم نیست که خدافظی تان را طولانی کنید. اشک‌های او به زودی پس از رفتن شما تمام می‌شود.

می‌توانید با کمی فاصله گرفتن از او در طول روز حس مستقل شدن را در او تقویت کنید. بدون شک هنوز نیاز دارد که شما را در اطراف خود ببیند. پس اگر در اتاق دیگری است چند دقیقه‌ای صبر کنید. اگر به قسمت دیگری از خانه رفته‌اید، وقتی در اتاق دیگر هستید او را صدا بزنید اما هر بار که شروع به غر زدن کرد، سریعاً سمت او ندوید.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.