کودک شما چگونه رشد می کند؟

اتفاقات جديد اين هفته: دست و پاهای کودک شما در حال رشد هستند و انگشتان دست و پاي او در حال مشخص شدن هستند.پلک های او تقریبا روی چشم او قرار می گیرند، لوله های تنفسی از گلو به سمت ریه ها در حال رشد هستند. دم او در اين هفته از بين مي رود. در مغز، سلول های عصبی به یکدیگر متصل می شوند و مسیرهای عصبی اولیه را شکل می دهند. ممکن است بخواهيد جنسيت او را بدانيد اما اندام تناسلي خارجی او برای نشان دادن جنسيتش به اندازه كافي رشد نكرده است. (از روش مادربزرگها براي تعيين جنسيت زود هنگام استفاده كنيد!!).کودک شما كه حالا اندازه ي يك لوبيا است به طور مداوم در حال حرکت و تغییر است هر چند شما هنوز نمی توانید آن را احساس کنید.

کودک شما در ۸ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman کودک شنا صاحب پلک است. آن ها شفاف هستند و تقریبا چشم های خود را می پوشانند و شروع به رنگ آن ها می کنند.
  • pregnant_woman دست ها مقابل قبل. دستان کودک شما از مچ دست خم شده و در مقابل قلب قرار گرفته است.
  • pregnant_woman مفاصل زانو. نوزاد شما اکنون دارای زانو است و پاهایش ممکن است به اندازه کافی بلند باشد تا جلوی بدن او باشد.
  • pregnant_woman سیستم تنفسی شکل می گیرد. لوله های تنفسی از گلو به شاخه های ریه های در حال رشد خود می رسند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

ممکن است متوجه شوید که سوتين شما تنگ شده است. به زودی به احتمال زیاد نیاز به سوتيني بزرگتر داريد. افزایش سطوح هورمون ها سبب رشد پستان و سایر تغییرات بافت می شود که به منظورآماده سازی برای شیردهی اتفاق می افتد. سینه های شما ممکن است در تمام دوران بارداری رشد داشته باشد.اگر سايز شما يك يا دو شماره بالا رفت تعجب نكنيد به خصوص اگر اين فرزند اول شماست.در هنگام خريد سوتين به اين نكته توجه داشته باشيد و سوتين مناسب و بزرگتر تهيه كنيد.

احساس خستگي مي كنيد؟ تغييرات هورموني به خصوص افزايش پروژسترون بي حالي شما شود. تهوع و استفراغ نيز انرژي شما را مي گيرد.ممكن است در خوابيدن نيز دچار مشكل شويد به خصوص كه نياز به دستشويي رفتن مكرر داريد.

بيشتر بدانيم : تست های سه ماهه اول بارداری

 

پزشک یا ماما در حین حاملگی شما طیف وسیعی از آزمایشات را پیشنهاد می کند که می تواند تعیین کند که آیا کودک شما دارای سندرم داون و مشكلات ديگري است یا خیر. بعضی از آنها نسبتا ساده هستند (و فقط از شما يك نمونه ي خون گرفته مي شود) در حالی که برخی دیگر شامل روش های تهاجمی تر هستند. همه ي اين تستها اختیاری هستند،قبل از موافقت با انجام يك تست از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بخواهید که توضیح دهد که هر تست چطور است، چگونه انجام می شود و نتایج آن چه چيزهايي را به شما می گوید.اغلب اين آزمایشهای غربالگری با اهداف تشخیصی انجام می شوند. تست های غربالگری تنها در مورد بيماري هاي خاصي به شما اطلاعات می دهد. اما تنها یک آزمایش تشخیصی می تواند به شما اطمینان دهد که آیا کودک شما مشکلی دارد یا خیر. در طول سه ماهه اول تست های زير را مي توانيد انجام دهيد:

  • غربالگری سه ماهه اول: غربالگری در سه ماهه اول شامل یک آزمایش خون که سطح دو پروتئین در خون شما را اندازه گیری می کند و یک اسکن اولتراسوند مخصوص به نام (NT) می باشد. اسکن بین هفته 11 بارداری تا پایان هفته 13انجام می شود و آزمایش خون می تواند در همان زمان یا چند هفته قبل انجام شود. غربالگری در سه ماهه اول، اطلاعاتی در مورد احتمال ابتلا به سندرم داون و چندین مورد دیگر به شما می دهد. گرچه اين يك تست تشخیصی نیست اما بي خطر است و می تواند به شما كمك كند تا تصميم بگيرد كه آیا می خواهید آزمایش های تشخیصی تهاجمی مانند نمونه برداری ویروس کوریونی (CVS) و آمنيوسنتز که خطر ابتلا به سقط جنین را افزایش می دهد،انجام دهید يا خير .
  • NIPT (آزمایش غير تهاجمی قبل از زايمان): يک روش ديگر، آزمايش خون است که می تواند سندرم داون و چند مورد دیگر را در هفته 10حاملگی یا بعد از آن تشخیص دهد. همه زنان مي توانند NIPT را انجام دهند اما به طور عمده در زناني كه احتمال داشتن كودك با مشكلات كروموزمي دارند انجام مي شود و یک آزمایش غربالگری محسوب مي شود.این بدان معنی است که اگر نتایج نشان دهنده یک مشکل باشد، شما همچنان نیاز به CVS یا آمنیوسنتز برای تشخیص قطعی خواهید داشت.
  • CVS (نمونه برداری از ویروس کوریونی): این تست تشخیصی شامل جمع آوری سلول های جفت می شود و سپس برای آزمایش ژنتیکی به آزمایشگاه ارسال می شود. CVS می تواند صدها اختلال کروموزومی و ژنتیکی را شناسایی کند. این کار در سه ماهه اول انجام می شود، معمولا بین هفته ۱۰ تا ۱۲ و یک جایگزین زودتر برای آزمایش تشخیصی دیگری به نام آمنیوسنتز است که بین هفته ۱۶ تا ۲۰ انجام می شود.

در مورد سندرم داون و ديگر اختلالات ژنتيكي اطلاعات كافي به دست آوريد.

فعاليت : فعالیت های خطرناک برای سلامت كودكتان در اين زمان را بشناسيد.

مطمئنا شما نمي توانيد در يك حباب زندگی کنید اما براي بارداري سالم بايد مراقبتهاي لازم را داشته باشيد.بعضي فعاليتها مانند خالكوبي كردن را نمي توانيد در دوران بارداري انجام دهيد و اين موضوع كاملا واضح است اما برخي فعاليتهايي وجود دارند كه بايد از آنها پرهيز كنيد و از شنيدنشان ممكن است تعجب كنيد.اين فعاليتها را بشناسيد.