کودک شما چگونه رشد می کند؟

خبر بزرگ این هفته: دست و پاهای کودک شما در حال رشد هستند - هر چند که در این زمان بيشتر شبيه پره هستند تا انگشت- شما به گرفتن اين انگشتان كوچك در دستانتان فكر خواهيد كرد. از لحاظ فنی، کودک شما هنوز جنین است و یک دم کوچک دارد كه از استخوان كوكسيس(نشيمنگاهي) او بيرون زده است. دم در چند هفته ناپدید می شود، اما این تنها چیزی است که کوچکتر می شود. کودک شما نسبت به هفته ي گذشته دو برابر شده است و اکنون حدود ۱.۵ سانتی متر طول دارد و اندازه ی زغال اخته است.

اگر مي توانستيد داخل رحم خود را مشاهده كنيد مي ديديد كه تقریبا پلک ها روي چشم كه رنگ آن حالا معلوم شده است را مي پوشاند. همچون نوک بینی و رگه های کوچک زیر پوست نازک او نيز پديدار شده است. هر دو نیمکره مغز کودک شما در حال رشد هستند و کبد او تا زمانی که مغز استخوانش شکل بگیرد و این نقش را بر عهده بگیرد گلبول قرمز توليد مي كند. همچنین آپاندیس و پانکراس او تشكيل مي شود و هورمون انسولین را برای کمک به هضم تولید می کند. یک حلقه در روده های نوزاد شما كه به بند نافش می رسد ،رشد مي كند که در حال حاضر دارای رگ های خونی مجزا برای حمل اکسیژن و مواد مغذی به بدن کوچکش است.

کودک شما در ۷ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman یک چهره ظاهر می شود.  کودک شما یک سر و لکه های تاریک دارد که در آن چشم ها و بینی ها در حال رشد هستند.
  • pregnant_woman استخوان دنبالچه کوچک می شود. چیزی که شبیه دم است در واقع اضافه استخوان دنبالچه است که به زودی ناپدید می شود.
  • pregnant_woman اندام های داخلی به سرعت درحال رشد هستند. نوزاد شما اکنون آپاندیس و کبد دارد که سلولهای قرمز خون را از با سرعت زیاد تولید می کند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

رحم شما در پنج هفته گذشته دو برابر شده است و خوردن غذا ممکن است براي شما دشوار شود و یا حتی بدتر از ان دچار حالت تهوع صبحگاهی باشد. (اگر احساس خوبی دارید، نگران نباشید - شما خوش شانس هستید!)

همچنین ممکن است به دلیل افزایش حجم خون و مایع اضافی که از طریق کلیه شما پردازش می شود، نیاز به دستشويي رفتن بیش از حد معمول داشته باشید. (شما در حال حاضر حدود ۱۰ درصد خون بیشتری نسبت به قبل از بارداری داريد و تا پایان حاملگی، ۴۰ تا ۴۵ درصد خون بیشتری از طریق رگهای شما به وجود می آید تا نوزاد شما به دنيا بيايد) همانطور که رحم رشد می کند، فشار بر مثانه شما نیز بيشتر مي شود و ادرار شما زياد مي شود.

حدود نیمی از زنان که در سه ماهه اول احساس تهوع دارند، حدود هفته ۱۴ بهبود می یابند. (بقيه ي افراد حدود يك ماه بيشتر زمان نياز دارند تا بهبود يابند) متاسفانه شما تا زمان دنيا آمدن كودكتان همچنان احساس دفع بيشتر و تكرر ادرار را خواهيد داشت. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که دفعات و حجم ادرار در طی حاملگی افزایش می یابد.

بيشتر بدانيم: ويزیت هاي دوران بارداری

 

بهترین زمان برای دیدن ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای اولین قرار ملاقات قبل از زایمان چند هفته ي آينده است. مراقبت های قبل از زایمان خوب به کودک شما کمک می کند تا با سلامت زندگی خود را آغاز کند.

 

چگونه باید برای اولین ویزیت آماده باشم؟

تمام سوالات خود را بنویسید و آنها را با خود بیاورید تا بتوانید از وقتتان به طور موثر استفاده کنید و هر آنچه برايتان مهم است از مشاورتان بپرسيد. همه چیزهایی را که احساس می کنید و یا در مورد آنها نگراني داريد را ذکر کنید، مهم نیست که چقدر ناچیز است. هم چنین :

  • فهرستی از تمام داروهای خود را (نسخه دار و بدون نسخه، از جمله مکمل ها) ارائه دهید تا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بتواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا آنها در حال حاضر امن هستند یا خیر.
  • به تقویم خود نگاه کنید و اول روز از آخرین دوره قاعدگي خود را یادداشت کنید. پزشک یا ماما از این تاریخ برای تعیین تاریخ تولد نوزادتان استفاده خواهد کرد. (شما می توانید با استفاده از ماشین حساب زمان دقیق خود را تخمین بزنید.) نگران نباشید اگر شما دوره های نامنظم داشته ايد مراقب شما می تواند با استفاده از سونوگرافي اين كار را انجام دهد تا براي زايمان اماده شويد.
  • در مورد اينكه که آیا شما می خواهید آزمایشات قبل از زایمان كه برای تعیین خطر ابتلا به مشکلات کروموزومی یا ژنتیکی کودک شما است انجام دهيد يا خير تصميم بگيريد. اگر قبل از بارداری غربالگری ژنتیکی نداشته ايد، ممکن است بخواهید آن را حالا انجام دهيد. همچنین ممکن است بخواهید غربالگری یا آزمایش شرایط کروموزومی مانند سندرم داون را در نظر بگیرید.

 

در طول اين ويزيت ها چه اتفاقاتي مي افتد؟

پزشک یا ماما معمولا از وضعيت جسماني و احساس شما سوال مي پرسد و بر مبناي جواب و نگراني هاي شما سوالات بعدي را خواهد پرسيد.

هدف از بازديد هاي قبل از زايمان اين است که پيشرفت بارداري خود را ببينيد و اطلاعاتي را که براي کمک به حفظ سلامتي شما و نوزادتان لازم است در اختيار شما قرار گيرد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی، وزن، فشار خون و ادرار را بررسی می کند. شکم شما را اندازه گیری مي كند.موقعیت کودکتان را بررسی مي كند، به ضربان قلب کودک شما گوش ميدهد.آزمون های دیگر را انجام مي دهد و از هر گونه عوارضی که ممکن است داشته باشید آگاهتان مي كند و در صورت لزوم مداخله انجام مي دهد.

در پایان ويزيت پزشك یافته های خود را با شما بررسی می کند، تغییرات طبیعی را پیش بینی می کند. نشانه های هشدار دهنده براي مراجعه قبل از تاريخ بازدید بعدی را به شما مي گويد. در مورد مسائل مربوط به سبک زندگی (مانند اهمیت تغذیه خوب و اجتناب از سيگار، الکل و مواد مخدر) مشاوره مي دهد و در مورد جوانب مثبت و منفی آزمونهای اختیاری که می توانید در نظر داشته باشید با شما گفت و گو مي كند.

 

آيا بايد با همسرم به اين ويزيت ها بروم؟

اين به شما بستگي دارد.بعضي از زوجها تشخيص مي دهند با هم بودن در اين جلسات به خصوص جلسه ي اول و زمان سونوگرافي و همچنين زمان انجام تستها براي آنها مفيد خواهد بود.در يك نظر سنجي 88%زنان اعلام كردند كه مي خواهند همسرشان حداقل در بعضي از جلسات همراه انها باشد.

فعاليت: عكس گرفتن از شكمتان را آغاز كنيد.

شما باور نخواهيد كرد كه شکم شما چقدر در دوران بارداری رشد می کند و چقدر دلتان مي خواهد اين را به يادگاري داشته باشيد.از اين هفته شروع كنيد.شما مي توانيد اين عكسها را باكمك آينه،همسر يا دوستتان بگيريد.

نكاتي براي داشتن عكس بهتر: بهتر از هميشه از يك زاويه عكس بگيريد.نرم افزارهاي كاربردي در اين زمينه وجود دارند كه مي توانيد بر روي گوشي خود نصب كنيد و با آنها بهتر عكس بگيريد.