کودک شما چگونه رشد می کند؟

پیشرفت های عمده این هفته: بینی، دهان و گوش نوزادتان که شما برای بوسیدن آنها هشت ماه صبر می کنید شروع به شکل گیری می کنند.اگر می توانستید به رحم خود نگاه کنید در آنجا یک سر و لکه های تاریک که در آن چشم ها و بینی تشکیل می شوند می دیدید. گوش های او با حالت افتاده در دو طرف سرش در حال تشکیل هستند و دست و پای او با جوانه های ظریف مشخص شده است. قلب او در حدود 100 تا 160 بار در دقیقه ضربان دارد - تقریبا دو برابر سریعتر از شماست - و خون از طریق آن وارد بدنش می شود. روده او در حال رشد است و جوانه های بافتی که باعث ایجاد ریه هایش می شوند ظاهر شده است. غده هیپوفیز او همانند بقیه مغز، عضلات و استخوان هایش تشکیل شده اند. در حال حاضر، کودک شما 7میلی متر یعنی اندازه ی یک عدس طول دارد.

کودک شما در ۶ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman یک چهره ظاهر می شود.  کودک شما یک سر و لکه های تاریک دارد که در آن چشم ها و بینی ها در حال رشد هستند.
  • pregnant_woman داخل دهان کوچک کودک شما. زبان و تارهای صوتی تازه شروع به شکل گرفتن می کنند.
  • pregnant_woman تپش قلب سریع است. تقریبا دو برابر سریع تز از قلب شما. جریان خون در بدن کودک شما شروع می شود.
  • pregnant_woman دست ها و پاها درحال رشد هستند. کودک شما در حال حاضر دست ها و پاهایی کوچک شبیه باله دارد که انگشتان دست و پا از آن ها رشد می کند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

شما ممکن است تغییرات خلقی در خود حس کنید - یک روز احساس افسردگی و روز بعدی احساس لذت دارد. ناامید کننده به نظر می رسد (به ویژه اگر شما به خود کنترلیتان افتخار می کردید) اما این حالات طبیعی و ناشی از نوسان هورمون ها است.از هورمون ها گذشته، زندگی شما در حال تغییر بسیار بزرگی است و چه کسی در این حالت احساساتی نمی شود؟

لکه بینی (نقاط خون در لباسهای زیر و یا دستمال توالت بعد از ادرار کردن) و یا خونریزی در ابتدای بارداری شایع است و حدود یک چهارم زنان باردار درگیر این موضوع هستند. این اتفاق ممکن است در یک حاملگی طبیعی اتفاق بیافتد، اما گاهی اوقات می تواند اولین علامت سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد. اگر دچار لکه بینی یا خونریزی هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانیم : شانس دوقلو آوردن

 

دوقلو آوردن می تواند ارثی باشد.اگر شما تحت درمان های باروری هستید ممکن است چندقلو باردار شوید. اما هر زنی می تواند بیش از یک کودک باردار شود. آیا ممکن است شما یکی از آنها باشید؟

شانس دوقلو دار شدن

  • به طور کلی، در حدود یک تولد از ۳۱ تولد (بیش از ۳ درصد) دوقلو است. اما شانس شما برای داشتن دوقلو اگر بدون مداخله پزشکی باردار شده باشید بسیار کمتراز - ۱ در ۸۹ – است.شانس داشتن سه قلو و بیشتر ۱ در ۵۶۵ است.
  • دوقلوهای همسان معمولا به صورت تصادفی اتفاق می افتند.احتمال داشتن مونوزيگوت (يك تخم بارور شده كه به دو قسمت تقسيم مي شود.) حدود ۱ در ۲۵۰ است.
  • تعدادی از عوامل بر روی احتمال داشتن دوقلو يا چندقلوهای غير همسان (که دو تخمك هر کدام با سلول های اسپرم جدا بارور می شوند) بالاتر می باشند. درمان های باروری به طرز چشمگیری باعث افزایش شانس شما می شود. به طور متوسط، 20 تا 25 درصد از زنان که از داروهای باروری استفاده می کنند یا در معرض لقاح آزمایشگاهی یا سایر روش های بارداري قرار مي گيرند بيش از يك نوزاد خواهند داشت.

 

عوامل دیگری که بر احتمال داشتن دوقلوهای غيرهمسان تاثیر می گذارد:

  • هنگامي كه يك دوقلو به دنيا اورده باشيد شانس شما براي داشتن دوقلو در بارداريهاي بعدي بالا مي رود.
  • احتمال داشتن دوقلوهاي غيرهمسان با وراثت بالا مي رود.سابقه ي خانوادگي همسر شما در داشتن دوقلو بر روي شما تاثيري نمي گذارد.
  • با افزايش سن ،شانس دو يا چندقلو شدن بالا مي رود. تغییرات هورمونی علت احتمالی است.
  • دوقلوزايي در آفریقایی-آمریکایی ها رایج تر است و در اسپانیایی ها و آسیایی ها كمتر رايج است.
  • هر چه تعداد بارداريهايتان بيشتر شود شانس دوقلو شدن فرزندانتان بيشتر مي شود.
  • دوقلوزايي در زنان بزرگ و قد بلند بیشتر از زنان کوچک است.

 

چه زماني متوجه مي شويد دوقلو داريد

اين روزها معمولا زنان باردار با انجام سونوگرافي در سه ماهه اول به اين امر پي مي برند.اگر طرح غربالگري ژنتيكي را انتخاب كرده باشيد در هفته هاي 11 تا 13 بارداري سونوگرافي خواهيد داشت.اگر با روشهاي باروري باردار شده باشيد احتمالا زودتر سونوگرافي خواهيد داشت (معمولا ابتداي هفته ي هشتم)تا تخمك هاي بارور شده شمارش شوند.پزشك شما معمولا به شما توصيه مي كند ديرتر به سونوگرافي برويد.سونوگرافي از هفته ششم تا هشتم به بعد راهي مناسب براي فهميدن چندقلويي است.با اين وجود هر چه تعداد قل ها بيشتر باشد احتمال ديده نشدن يكي در سونوگرافي بيشتر است. درمان های باروری به طرز چشمگیری باعث افزایش احتمال بروز چندقلوهاي غير همسان می شوند. آیا شما به لطف درمان های باروری چندقلو داريد؟

فعاليت : ياد بگيريد از كدام غذاها و نوشيدني ها بايد پرهيز نمود

مهم است بدانيد كه در دوران بارداري از چه غذاها و نوشيدني هايي بايد پرهيز نمود.اطلاعات غلط زيادي در اين زمينه وجود دارد.براي رژيمتان نگراني نداشته باشيد.كافي است يك ليست غذايي از چيزهايي كه بايد از آنها اجتناب كنيد را بر روي يخچالتان بچسبانيد.