کودک شما چگونه رشد می کند؟

جنین در عمق رحم شما با سرعتي آتشين رشد می کند. در این زمان او حدودا اندازه ي یک دانه کنجد است و بيشتر شبيه قورباغه است تا انسان. او اکنون از سه لایه تشکیل شده است: اکتودرم، مزودرم و اندودرم که بعدا تمام اعضای بدن را تشکیل می دهند.

لوله عصبی - که در آن مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات کودک شما رشد می کند - شروع به رشد در لایه ی بالايي که اكتودرم ام دارد مي كند.این لایه همچنين پوست، مو، ناخن، غدد عرق ، پستان و مینای دندان را به وجود می آورد.

قلب و سیستم گردش خون در لایه میانی یا مزودرم تشکیل می شوند.(در این هفته، در واقع، قلب کوچک او شروع به تقسیم شدن به حفره ها و پمپاژ خون می کند).مزودرم نیز عضلات، غضروف، استخوان و بافت زیر جلدی (زیر پوست) را تشکیل می دهد.

لایه سوم یا اندودرم ریه ها، روده ها،سیستم ادراری اولیه و نیز تیروئید، کبد و پانکراس را در خود جای می دهد. در عین حال، جفت اولیه و بند ناف، که وظيفه ي تغذیه و اکسیژن رساني به کودک را دارند،در حال انجام وظيفه هستند.

کودک شما در ۵ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman جنین شکل بچه قورباغه است و به اندازه یک دانه کنجد. در حال حاضر از سه لایه سلول روی یک دیگر تشکیل شده است.
  • pregnant_woman لوله عصبی شکل میگیرد. این لوله از لایه بالایی رشد می کند و به مغز، نخاع، اعصاب و ستون کودک شما می رسد.
  • pregnant_woman کیسه زرده مواد مغذی را تامین می کند  و سلول های گلبول های قرمز خون کودک شما را تولید می کن د و تا وقتی که جفت آماده شود، مواد مغذی را تامین می کند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

ممکن است برخی از ناراحتی های مربوط به دوران بارداری را متوجه شوید. بسیاری از زنان از زخم سینه ، خستگی و ادرار مکرر در هفته های اولیه بارداري شكايت دارند. ممکن است دچار تهوع نیز باشید، هرچند ممکن است تهوع تان در هفته های آینده بیشتر شود.

جهان خارج هیچ نشانه ای از تحولات چشمگیر که در داخل شما اتفاق می افتد را نمی بیند - به جز پرهیزهای غذایی که ممکن است داشته باشید .

همچنین بايد یک روش ورزشی مناسب بیابید، هرچند که برخی از زنان باید این كار را تا از بين رفتن تهوع شان در سه ماهه اول به صورت تدريجي انجام دهند. ورزش به شما کمک می کند قدرت و استقامت لازم را براي تحمل اضافه وزنتان، به دست آورید.همچنين ممکن است به جلوگیری از برخی از دردهاي دوران بارداری کمک کند و بسیاری از زنان متوجه می شوند که ورزش یک کاهش دهنده استرس است. ورزش همچنین می تواند به آمادگی جسمانی براي زايمان کمک کند.

در نهايت اگر به ورزش ادامه دهید زايمان آسان تر است. یک فعالیت ایمن و متوسط ​​ که از آن لذت مي بريد انتخاب کنید. قدم زدن و شنا کردن انتخاب خوبی برای زنان باردار است.

راه های زیادی وجود دارد که شریک زندگی شما می تواند در بارداری شما شرکت کند - حتی در اوايل بارداري. نكاتي را در اين زمينه براي شما اورده ايم.

بيشتر بدانيم: داشتن حاملگی سالم

 

این ماه های اولیه بارداری برای رشد کودک شما حیاتی است. با در نظر گرفتن چندین مرحله کلیدی در حال حاضر می توانید به محافظت از سلامت کودک و خودتان کمک کنید. (لیست کامل مراحل بارداری سالم را بخوانید.)

مراقبت های اولیه قبل از زایمان را دنبال کنید و به قرار ملاقات های خود با پزشكتان ادامه دهید. مراقبت های دوران بارداری مناسب برای سلامتی شما و نوزادتان ضروری است. در اولین ويزيت قبل از زایمان (معمولا حدود هفته ي هشت) شما تحت غربالگري شرايط خاص قرار مي گيريد.

ويتامينهاي دوران بارداري را تهيه كنيد بیشتر مکمل های قبل از زایمان شامل اسید فولیک، آهن و کلسیم بیشتری نسبت به مولتی ویتامین های استاندارد هستند. زنان باردار نیاز بیشتری به این مواد مغذی دارند. (با این وجود بيش از حد نياز مصرف نكنيد زيرا مي تواند خطرناك باشد.)

مهم است که در طول قاعدگی و در طول سه ماهه اول بارداري به اندازه کافی اسید فولیک دريافت نماييد زیرا خطر ابتلا كودك به مشكلات و نقص هاي عصبی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد.

در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از داروها - حتی برخی از آنتی بیوتیک ها - در دوران بارداری ایمن نیستند. اگر داروهایی برای درمان بیماری مزمن دارید آنها را قطع نکنید، اما از پزشک خود بپرسید تا مطمئن شوید که چه چیزی امن مي باشد و چه چیزی نمی باشد. همه چیز حتی مکمل ها و گیاهان را ذکر کنید.

سیگار نکشيد. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات مانند سقط، مشکلات جفت و زایمان زودرس را افزایش می دهد. همچنین رشد جنین را کاهش می دهد و خطر مرگ جنين و نوزادان را افزایش می دهد.حتی برخی از تحقیقات سیگار کشیدن را با افزایش خطر ابتلا کودک به شکاف لب و کام مرتبط می دانند.هرگز براي ترك سيگار دير نيست.مي توانيد به يكي از مراكز ترك سيگار در دوران بارداري مراجعه كنيد.

نوشیدن الکل را متوقف کنید. حتي یک نوشیدنی در روز نيز میتواند احتمال تولد نوزاد با وزن كم و مشکلات یادگیری، سخنرانی، تمركز، زبان و بیش فعالی افزایش دهد. هیچکس دقیقا نمی داند که حتی کوچکترین مقدار الکل ممکن است چه تاثيري بر رشد كودك بگذارد.پس نوشيدن الكل را به طور كامل ترك كنيد.

اطمینان حاصل کنید که خانه و محل کار شما امن هستند. برخی از شغل ها و سرگرمی ها می توانند برای شما و کودک در حال رشدتان خطرناک باشند. اگر به طور معمول در معرض مواد شیمیایی، فلزات سنگین (مانند سرب یا جیوه)، بعضی از عوامل بیولوژیکی و یا تابش هستيد باید هر چه زودتر تغییراتی در زندگيتان داشته باشيد.

به یاد داشته باشید که برخی از محصولات تمیز کننده، آفت کش ها، حلال ها و سرب در آب آشامیدنی لوله های قدیمی نیز می توانند مضر باشند. با پزشک یا ماما در مورد فعاليت هاي روزانه خود صحبت کنید تا بتوانيد راه هایی برای جلوگیری یا از بین بردن خطرات در خانه و محل کار خود بیابید.

فعالیت: قرار ملاقات قبل از زایمان

اگر هنوز این کار را نکرده اید، وقت آن است که یک پزشک یا ماما را انتخاب کنید و اولین قرار ملاقات را برنامه ریزی کنید. برای اين كار ابتدا، روز اول از آخرین قاعدگي خود را يادداشت نماييد (تا او بتواند سن حاملگي شما را تخمين بزند.) و ليستي از سوالهايتان تهيه كنيد.

با خويشاوندان خود در مورد تاریخچه پزشکی خانواده صحبت کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما می خواهد بداند آیا هر گونه بیماری مزمن یا ناهنجاری های ژنتیکی در هر یک از خانواده های شما وجود دارد يا خير.

در مورد زمان بارداريتان گيج شده ايد؟ همانند بسياري از مراقبت دهندگان بهداشتي ما زمان بارداري را از اولين روز آخرين قاعدگي محاسبه مي كنيم. حدود سه هفته گذشته است پس شما در هفته ي پنجم قرار داريد.