کودک شما چگونه رشد می کند؟

دشوار است بگویم که نوزاد شما چقدر بزرگ خواهد بود، اما نوزاد به طور متوسط ​​حدود ۳۴۰۰ گرم وزن (اندازه ی یک کدو تنبل کوچک) و حدود ۵۰ سانتی متر طول دارد. استخوان جمجمه او هنوز روی هم نیامئه است تا به راحتی از کانال زایمانی عبور کند.به همین دلیل ممکن است پس از تولد سر کودک شکل خوبی نداشته باشد که اصطلاحا به آن مولدینگ می گویند و پس از مدتی با مراقبت برطرف خواهد شد.

کودک شما در ۴۰ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman شما خیلی آماده اید! درسته؟ اگر خودتان برای زایمان نروید، معمولا بین هفته ۴۱ تا ۴۲ مجبور به این کار می شوید!
  • pregnant_woman وزن کودک. میانگین وزن نوزادان موقع تولد حدود ۳۴۰۰ گرم و قد حدود ۵۰ سانتی متر است.
  • pregnant_woman جمجمه انعطاف پذیر است. آن فشرده می شود تا از کانال تولد عبور کند که نتیجه آن می تواند سر مخروطی شکل موقتی باشد.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

پس از چند ماه انتظار، تاریخ زایمان شما گذشته اما شما هنوز هم باردار هستید. این یک حالت ناامید کننده اما معمول است. ممکن است هنوز زمان آن نرسیده باشد زیرا به طور دقیق زمان تخمک گذاری و غیره را نمی توان تخمین زد در نتیجه تاریخ زایمان شما ممکن است خیلی دقیق نباشد.

این دوران را یک دوره ی گذرا در نظر بگیرید اما مطمئن باشید که نوزاد شما هنوز هم رشد می کند، اگر حاملگی ادامه پیدا کند، پزشک یا ماما شما را آزمایش می کند.

ممکن است یک پروفایل بیوفیزیکی (BPP) داشته باشید که شامل یک سونوگرافی است که حرکات کلی کودک،حرکات تنفسی (حرکت ماهیچه های قفسه سینه و دیافراگم) و تنه عضلانی (رشد و باز و بسته شدن اندامها)، و همچنین مقدار مایع آمنیوتیک (این مقدار مهم است، زیرا نشان دهنده ی این است که جفت مثبت کودک شما را پشتیبانی می کند) در آن بررسی می شود.

نظارت بر ضربان قلب جنین (به عنوان یک آزمون غیروابسته یا NST) معمولا به صورت جدا و یا به عنوان بخشی از BPP انجام شود یا ممکن است آنچه را به عنوان یک BPP نامیده می شود شامل یک NST(تستهای بدون استرس) و یک سونوگرافی برای ارزیابی میزان مایعات آمنیوتیکی باشد.

اگر در آزمایش مشکلی باشد به عنوان مثال سطح مایع آمنیوتیک کم باشد القا انجام می شود. اگر یک مشکل جدی و فوری وجود داشته باشد شما سریعا سزارین می شوید.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنین رحم را بررسی می کنند تا ببینند که رحم آماده است یا خیر. موقعیت آن،میزان نرم شدن و باز شدن رحم بررسی می شود.اگر زایمان طبیعی رخ ندهد القا معمولا بین ۴۱ تا ۴۲ هفته صورت میگیرد.

بیشتر بدانیم: القا زایمان

 

منظور از القا زایمان چیست؟

اگر زایمان شما به تنهایی شروع نشود، پزشک یا ماما می تواند از داروها و تکنیک های خاصی استفاده کند تا به انقباضات منجر شود. او این کار را زمانی که خطرات طولانی شدن بارداری بالاتر از خطرات القا است انجام می دهد. اکثر مراقبت دهندگان بهداشتی اگر یک تا دو هفته از تاریخ زایمان بگذرد القا زایمانی را انجام می دهند.القای زایمانی به این دلیل است که بعد از ۴۲ هفته جا به جایی کودک و تغذیه ی او در رحم با مشکل مواجه می شود.

 

القا چگونه انجام می شود؟

روش های مختلفی وجود دارد و پزشک شما بر مبنای وضعیت شما یک روش را برای القا انتخاب می کند.

به طور معمول، اگر شما نیاز به ایجاد القا داشته باشید، اما دهانه ی رحم شما هنوز به اندازه ی کافی نرم و باز نشده است در بیمارستان بستری خواهید شد و پزشک با داروهایی که حاوی پروستاگلاندین است شروع به القا می کند. این دارو به رحم کمک می کند و همچنین ممکن است انقباضات کافی برای شروع زایمان را ایجاد کند.

اگر پروستاگلاندین ها کارساز نبود پزشک شما پس از آن یک دارو به نام اکسی توسین (که اغلب پیتوسین نامیده می شود) به شما تزریق می شود.برای شروع زایمان و ایجاد انقباضات از این دارو استفاده می شود. (اگر رحم شما آماده باشد القا از ابتدا با اکسي توسين شروع می شود.)

 

آیا تکنیک هایی برای شروع زایمان وجود دارد که می توانم خودم آنها را امتحان کنم؟

هیچ تکنیکی وجود ندارد که هم بی خطر و هم موثر باشند، بنابراین هیچ کاری را بدون راهنمایی دکتر یا ماما انجام ندهید. در اینجا برخی از روشهایی که ممکن است در مورد آنها شنیده باشید می آوریم:

  • مقاربت جنسی: اسپرم حاوی پروستاگلاندین است و ارضا ممکن است برخی از انقباضات را تحریک کند. چند مطالعه نشان داده است که داشتن رابطه جنسی در دوره ممکن است نیاز به القاء را کاهش دهد، اما برخی دیگر نشان داده اند که هیچ تاثیری در زایمان ندارد.
  • تحریک نوک پستان: تحریک نوک پستان باعث آزاد شدن اکسیتوسین می شود و ممکن است به شروع زایمان کمک کند، اما برای تعیین ایمنی و کارایی این روش، تحقیقات بیشتری لازم است. از آنجا که ممکن است رحم شما را بیش از حد تحریک کند، انقباضات و پاسخ نوزاد به آنها باید تحت نظارت قرار گیرند. این کار را در خانه امتحان نکنید.
  • روغن کرچک یک ملین قوی است و تحریک روده شما ممکن است باعث انقباض شود. هیچ اثری قطعی وجود ندارد که این کار به زایمان کمک کند و بسیاری از زنان اثرات ناخوشایند آن را تایید می کنند.
  • داروهای گیاهی: گیاهانی برای القا زایمان مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از آنها خطرناک هستند زیرا ممکن است باعث انقباضاتی شوند که بیش از حد طولانی و یا بیش از حد قوی هستند و ممکن است به دلایل دیگری نیز برای نوزاد شما ناامن باشد.ایمنی و اثربخشی بقیه داروهای گیاهی هنوز معلوم نیست.

فعالیت: دراز بکشید و استراحت کنید.

فیلم ببینید.رمان یا کتاب مورد علاقه ی خود را بخوانید.با دوستانتان صحبت کنید.بخوابید.شما لیاقت این آرامش را دارید.