کودک شما چگونه رشد می کند؟

این هفته کودک شما به بلوغ کامل رسده است و منتظر است تا سلام دنیا را بشنود! او همچنان یک لایه چربی برای کمک به کنترل دمای بدن خود پس از تولد دارد.قد او رد حال حاضر ۵۰ سانتی متر و وزنش ۳۱۷۵ گرم (یک هندوانه کوچک) است. پسران وزن بیشتری از دخترها دارند. لایه های بیرونی پوست او از بین میروند و به صورت پوسته از بدنش جدا می شوند.

کودک شما در ۳۹ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman بزن بریم. کودکتان کاملا آمده است تا وارد این دنیا بشود.
  • pregnant_woman رشد پوست جدید. لایه های بیرونی پوست او از بین میروند و به صورت پوسته از بدنش جدا می شوند.
  • pregnant_woman آماده شدن برای زایمان. دهانه رحم شما آماده می شود . یعنی نرم می شود و باز می شود.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

در هر یک از ویزیتهای هفتگی پزشک یا ماما امتحان شکمی را انجام می دهد تا رشد و موقعیت کودک شما را بررسی کند.همچنین ممکن است یک معاینه داخلی انجام دهد تا ببیند که دهانه رحم شما شروع به آماده شدن کرده است یا خیر(نرم و گشاد شدن).با وجود تمام این پیشرفتها هنوز هیچ راهی برای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما وجود ندارد که دقیقا زمان زایمان شما را پیش بینی کند. اگر از ۴۰ هفته بگذرید ارائه دهنده خدمات شما یک تست جنین (معمولا سونوگرافی) را بعد از ۴۰ هفته برنامه ریزی می کند تا اطمینان حاصل کند که مشکلی وجود ندارد.اگر زایمان به طور طبیعی صورت نگیرد احتمالا بعد از هفته ی ۴۲ او القا زایمانی را انجام می دهد زیرا در صورت دنیا نیامدن او خطراتی برای نوزادتان و شما به وجود می آید.

اگر حرکات کودک شما کم شد سریعا به پزشک یا ماما اطلاع دهید. کودک شما باید تا زمان زایمان فعال باشد، و کاهش قابل ملاحظه فعالیت ممکن است نشانه ای از مشکل باشد. همچنین اگر کیسه ی آب شما پاره شد با او تماس بگیرید. گاهی بعد از پاره شدن کیسه ی آب،مایع زیادی خارج می شود و گاهی به صورت نشتی است(سعی نکنید خودتان تشخیص بدهید.)اگر کیسه ی آب پاره شود و انقباضات شروع نشده باشد باید القا زایمانی صورت گیرد.

بیشتر بدانیم: بدن شما پس از زایمان چگونه تغییر می کند؟

 

حتی اگر زایمان شما سریع و آسان باشد، زمان زیادی طول می کشد تا شما دوباره مثل سابق شوید. اگرچه سخت است اما فراموش نکنید که ۹ ماه طول کشیده است که شما به این وزن رسیده اید پس یک شبه مثل قبل لاغر نمی شوید.

از بدن شما چه انتظاری می رود؟

  • شما شروع به از دست دادن وزن خواهید کرد. در حالی که احتمالا به وزن قبل از بارداری خود نمی رسید اما وزن شما به دلیل از بین رفتن مایع امنیوتیک و نبودن کودک در رحمتان کاهش می یابد. اگرچه مدت زمان زیادی طول می کشد تا به حالت قبل خود برگردید اما در همان هفته های ابتدایی چند کیلو کم می کنید.
  • در چند روز پس از تولد مایعی از بدن شما خارج می شود(نفاس) که در ابتدا قرمز رنگ است سپس کم رنگ تر می شود تا به زردی و سفیدی برسد و در نهایت این مایع قطع خواهد شد.
  • احساسات شما لبریز می شود. در طول هفته اول یا دوم تولد، بسیاری از مادران این احساسات که کودک آبی نام دارد را تجربه می کنند.ممکن است خیلی احساسات متغییری داشته باشید.احساس خستگی،خواب آلودگی و اضطراب شما را احاطه می کند. اشتهای شما هم میتواند تغییر کند - ممکن است بخواهید بیشتر یا کمتر بخورید. خبر خوب این است که این تحول عاطفی معمولا در عرض دو تا سه هفته گذر می کند.

اگر علائم زیر را دیدید به پزشک خبر دهید:

  • علائم خونریزی غیرطبیعی واژینال مانند خیس شدن یک پد بهداشتی در یک ساعت،لخته خون یا خونریزی قرمز روشن که چهار روز یا بیشتر پس از تولد رخ دهد دارید. ممکن است آنچه خونریزی پس از زایمان به تاخیر افتاده است داشته باشید. (توجه : اگر خونریزی شدید یا علائم شوک از جمله سرگیجه، ضعف، ضربان قلب سریع یا تپش قلب، تنفس سریع یا کم عمق، حساسیت به لمس شدن یا سردرگمی دارید با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید).
  • علائم عفونت داشتید:تب،درد کمر شکم یا ترشحات ناخوشایند (نشانه های اندومتری). مشکل ادرار کردن، ادرار دردناک، ادرار تیره یا خونی(علائم عفونت ادراری.؛ قرمزی، ترشح یا تورم در اطراف محل زخم (مانند برش سزارین یا اطراف محل تزریق بی حسی یا در جایی که واژن شما را برای تولدکودک برش زده اند). درد،سفتی و قرمزی معمولا فقط در یک سینه، تب، لرز، درد عضلانی یا خستگی، و احتمالا سردرد (نشانه های ماستیت، عفونت سینه).
  • ممکن است نشانه های افسردگی پس از زایمان مانند گریه زیاد در روز،بی خوابی و افکاری مانند اینکه کسی می خواهد به کودک شما آسیب برساند داشته باشید.

چگونه سریعتر بهبود می یابم:

  • سعی کنید در زمان هایی که کودک شما در روز خواب است شما نیز بخوابید این بسیار کمک کننده است.
  • سعی کنید رفت و آمدها را کم کنید و تلفنتان را خاموش کنید و به پیغامگیرتان کاری نداشته باشید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید. از کافئین، الکل و نوشابه های قندی شیرین اجتناب کنید.
  • اگر کسی خواست به شما در آشپزی،تمیز کردن خانه یا غیره کمک کند قبول کنید حتی می توانید خودتان از دیگران بخواهید که به شما کمک کنند.اگر چه اعتماد به دیگران سخت است ولی اگر کسی را برای کمک ندارید در صورت امکان فردی را برای این کار استخدام کنید.
  • سعی کنید از تجربیات مادران دیگر که اطرافتان هستند به خصوص کسانی که تازه مادر شده اند استفاده کنید و از این جمع ها دور نباشید.

فعالیت: خرید لباس زیر مناسب

اگر شما در حال برنامه ریزی برای تغذیه با شیر مادر هستید لباس یر مناسب خریداری نکرده اید، اکنون زمان آن است.در روز زایمان آن را با خود به بیمارستان ببرید بسیار به شما کمک خواهد نمود. سینه های شما در حال حاضر بسیار بزرگتر از قبل از بارداری هستند و احتمالا بعد ازشیردهی بزرگتر هم می شوند.علاوه بر سوتین، پدهایی برای جلوگیری از کثیف شدن لباس زیر با شیر بخرید (اگر به پشم حساسیت دارید، از لانولین اجتناب کنید.)