کودک شما چگونه رشد می کند؟

کودک شما واقعا پر شده است. وزن او حدود ۳ کیلوگرم وزن است و بیش از۴۹ سانتی متر طول دارد (حدودا اندازه ی تره فرنگی).او قدرت چنگ زدن پیدا کرده است که شما به زودی می توانید آن را تست کنید زمانی که دست شما را برای اولین بار نگه می دارد! اندامهای او بالغ شده و آماده زندگی خارج از رحم هستند.

به این فکر می کنید که چشمان کودک شما چه رنگی است؟ ممکن است نتوانید فورا بگویید. اگر او با چشم های قهوه ای متولد شود، احتمالا قهوه ای باقی می مانند. اگر او با چشمهای خاکستری یا آبی تیره متولد شود ممکن است در زمانی که ۹ ماهه است خاکستری یا آبی رنگ باشد یا سبزیا فندقی شود.این به این دلیل است که قسمت رنگی چشم ممکن است در ماههای پس از تولد رنگدانه بیشتری به خود بگیرد، اما معمولا روشن تر یا خنثی نمی شود. (چشمهای سبز، فندقی و قهوه دارای رنگدانه بیشتری نسبت به چشم های خاکستری یا آبی هستند.)

کودک شما در ۳۸ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman کودک کامل. او رسیده شده و به زودی آماده دیدار شما می شود.
  • pregnant_woman دستشویی کجاست؟! مثانه شما کاملا فشرده شده است.
  • pregnant_woman او قدرت چنگ زدن پیدا کرده. که به زودی خودتان خواهید دید!

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

برای بسیاری از زنان، چند هفته آینده بازی انتظار است. از این زمان به فکر یک مهدکودک برای کود و تهیه وسایلی هستند که در زمان تولد کودک ممکن است نیاز شود. می توانید چرت بزنید. کتاب بخوانید و وقت خود را با همسرتان صرف کنید.

در برخی افراد تورم در پاها و مچ پا طبیعی خواهد بود اما اگر تورم ناگهانی در ناحیه پا یا مچ پا ، تورم ناگهانی دست ها، تورم در ناحیه صورت یا پف در اطراف چشمان شما، یا افزایش ناگهانی وزن مشاهده کنید یا سردرد شدید و مداوم دارید، تغییرات بصری (مانند دید دوگانه یا تاری دید، دیدن نقاط یا چشمک زدن، حساسیت به نور، یا از بین رفتن بینایی به طور موقت)، درد شدید شکمی یا حساسیت و یا تهوع و استفراغ بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید. اینها علائم یک بیماری جدی به نام پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) است.

بیشتر بدانیم: آماده سازی برای تغذیه با شیر مادر

 

چرا شیر مادر بهترین راه برای تغذیه کودک است؟

شیر پستان غذای عالی طبیعی برای نوزادان است. این شیر پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها، و تقریبا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز نوزاد در شش ماه اول زندگی را دارد. ده ها مطالعه مزایای شیردهی را تأیید کرده اند. در اینجا به برخی از نکات برجسته نگاهی خواهیم انداخت.

تغذیه با شیر مادر می تواند:

  • کمک به محافظت از نوزاد در برابر مشکلات تنفسی و عفونت گوش
  • کاهش خطر ابتلا به آلرژی کودک، برخی از سرطان های دوران کودکی و SIDS را کاهش دهد
  • کاهش میزان استرس و خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان

 

برای آماده شدن برای تغذیه با شیر مادر چه کاری می توانم انجام دهم؟

شما می توانید برای تغذیه با شیر مادر مطالعه کنید. خواندن در مورد چگونگی تغذیه با شیر مادر و یادگیری آن بسیار مهم است. در اینجا چهار نکته ی کلیدی برای دانستن وجود دارد:

  • از همان بدو تولد تماس پوستی با او برقرار کنید و همان لحظه به او شیر بدهید.می توانید در اسرع وقت شروع به شیر دادن کنید. اگر شما سزارین کردید زمانی که کار پزشک تمام شد و در اتاق ریکاوری بودید بخواهید که نوزاد شما در قفسه سینه شما قرار داده شود و با او تماس برقرار کنید و به او شیر بدهید.
  • بدانید که هیچ زنی به طور مادرزادی بچه داری بلد نیست و اگر احساس ناراحتی می کنید، تنها نیستید.تا زمانی که هنوز در بیمارستان یا مرکز تولد هستید، قبل از اینکه به خانه برسید مطمئن شوید که کودکتان به شیر خوردن عادت کرده است.
  • شیردهی نوزاد حداقل ۱۲ بار در ۲۴ ساعت شبانه روز است. بجز موارد پزشکی ضروری، کودک شما نباید چیزی به جز شیر مادر دریافت کند تا زمانی که شیردهی به خوبی برقرار شود (حداقل برای چند هفته اول).

 

آیا شیردهی از سینه درد دارد؟

فقط به این دلیل که تغذیه با شیر مادر، طبیعی ترین راه برای تغذیه کودک شماست به این معنا نیست که همیشه آسان است. برای بسیاری از زنان، تغذیه با شیر مادر در ابتدا می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.درد اغلب نشانه این است که کودک شما به درستی به سینه شما متصل نیست. دهان او باید بخش بزرگی از آئولول (پوست رنگی در اطراف نوک پستان) را پوشش دهد. نوک پستان شما باید در دهان کودک شما باشد.

در چند نوبت اول شیردهی اگر دردناک بود با قرار دادن انگشت کوچک خود بین لثه کودک و نوک پستان خود، مکش را قطع کنید و دوباره امتحان کنید تا موقعیتی پیدا کنید که کمتر دردناک باشد. قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید با یک مشاور تغذیه صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما به درستی سینه ی شما را می گیرد. اگر پس از ترک بیمارستان با مشکل مواجه شدید بهتر است حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

بعضی از زنان به طور عمومی با تغذیه با شیر مادر در مکانهای عمومی راحت هستند، در حالی که دیگران احساس آرامش نمی کنند. اگر شما در مورد آن نگران هستید، هنگامی که با کودک خود بیرون می روید، یک لباس یا پتو اضافی ببرید. به این ترتیب اگر در حالی که بیرون از منزل هستید او به شیر نیاز داشته باشد می توانید آنرا روی شانه و سر نوزادتان برای حفظ حریم خصوصی خود بکشید.

فعالیت: مطالعه در مورد مراقبت از کودک

اگر قبلا نتوانسته اید، اکنون بهترین زمان برای مطالعه است. شما احتمالا زمان زیادی برای خواندن پس از تولد نوزاد خود ندارید، بنابراین همه چیز را در مورد چند هفته اول یاد بگیرید.