کودک شما چگونه رشد می کند؟

یک اتفاق مهم در بدن شما افتاده است.اسپرم از غشای خارجی رد شده است و وارد تخمک شده و آن را بارور ساخته است.چند روز بعد تخم بارور شده به داخل رحم می آید و در آن لانه گزینی می کند و شروع به رشد می کند.کودک شما در حال ساخته شدن است!

کوچولوی شما تنها یک توپ است(بلاستوسیست) که شامل چند صد سلول تکثیری است. بخشی از آن که به جفت تبدیل می شود، شروع به تولید هورمون بارداری HCG (گونادوتروپین کوریونی انسانی) می کند که از آزاد شدن تخمک جلوگیری می کند و باعث افزایش تولید استروژن و پروژسترون می شود.این هورمون ها رحم شما را از تخلیه پوشش آن (قاعدگی) باز می دارند و مسافر کوچک آن را حفظ می کنند و رشد جفت را تحریک می کنند.

در همین حال، مایع آمنیوتیک اطراف توپ سلولها تبدیل به کیسه آمنیوتیک می شود. این کیسه کودک شما را ماهها به جلو نگه می دارد.

در حال حاضر بلاستوسیست کوچک شما از طریق یک سیستم گردش خون اولیه ساخته شده از تونل های میکروسکوپی که نوزاد شما را به رگ های خونی دیوار رحم وصل می کند اکسیژن و مواد مغذی را دریافت می کند (و مواد زائد را دفع می کند). جفت به اندازه کافی رشد نکرده است و این وظیفه را در پایان هفته ی چهارم بر عهده می گیرد.

کودک شما در ۳ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman کاشتن. تخمک بارور شده شما وارد رحم می شود و در بافت رحم شما قرار می گیرد.
  • pregnant_woman کودک در حال ساخته شدن. توپ کوچک از چند صد سلول به سرعت در حال افزایش سلول هاست و اکنون بلستوسیست نامیده می شود.
  • pregnant_woman مایع آمنیوتیک ظاهر می شود. این مایع شروع به احاطه جنین در ماه های آینده می کند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

در پایان این هفته، ممکن است نتیجه ی تست حاملگی خانگی شما مثبت شود. اگر نتیجه منفی باشد،ممکن  است به این علت باشد که زود تست را انجام داده اید. (اگر چند روز تا یک هفته منتظر بمانید احتمال دقت نتایج آزمایشات بالا می رود) چند روز صبر کنید و اگر همچنان پریود نشده بودید دوباره تست کنید.اگر پس از یک هفته یا بیشتر هنوز هم پریود نشده بودید یا نتیجه تست بارداریتان مثبت نبود نزد پزشک یا ماما بروید.

بيشتر بدانيم: علايم اوليه بارداری

 

برخي از زنان پيش از دريافت جواب مثبت تست بارداري متوجه حاملگی خود مي شوند.اين علائم اوليه عبارتند از :

  • احساس حساسيت در سينه ها. بسیاری از زنان احساس حساسيت در سينه ها،درست مانند حالتي كه قبل از قاعدگي و در حين قاعدگي داريد.
  • احساس خستگي. آيا ناگهان خسته مي شويد؟اين احساس خستگي مربوط به افزايش هورمون پروژسترون و تلاش براي رشد جنين است.شما پس از يك روز كاري به قدري احساس خستگي مي كنيد كه گويي در يك ماراتن شركت كرده ايد.
  • تكرر ادرار. مدت کوتاهی پس از بارداري، ممكن است شما احساس دفع سريع ادرار و تكرر ادرار داشته باشيد.
  • افزایش شدید حس بویایی. بسياري از زنان در ابتداي بارداري از شديد شدن بوهاي اطراف شكايت دارند و احساس تهوع دارند كه مربوط به اثرات جانبي افزايش پروژسترون در بدن است.
  • ناسازگاری های غذایی. كم اشتهايي بیشتر از تمایلات خاص غذایی در دوران بارداری شایع است. شما به طور ناگهانی متوجه مي شويد نسبت به غذاهایي که قبلا از آنها لذت مي برديد احساس بي تفاوتي داريد.
  • تهوع و استفراغ. تهوع و استفراغ صبحگاهي،معمولا چند هفته پس از بارداري رخ مي دهد اما گاهي برخي زنان اين احساس را زودتر تجربه مي كنند.
  • بالا ماندن دمای بدن. اگر دماي بدن شما به مدت 18 روز بيشتر از دماي هميشگي بدنتان بود احتمالا باردار هستيد.
  • خونريزي و لكه بيني. برخي زنان لكه هاي صورتي و قرمز مايل به قهوه اي در زماني كه بايد قاعدگي در آنها رخ دهد دارند (اگر لكه بيني با درد همراه بود با پزشك خود مشورت كنيد زيرا ممكن است اين علامت نشانه ي حاملگي خارج رحمي باشد.)

فعاليت:يك جعبه تست حاملگي بخريد

اگر بعد از یك هفته قاعدگی نداشتید یك تست بارداری بخرید.بسیاری از تستهای خانگی بارداری را به خوبی تشخیص می دهند.بهترین زمان دو هفته پس از تخمك گذاری است.برای كسب نتیجه ی بهتر در ابتدای صبح این تست را انجام دهید.