کودک شما چگونه رشد می کند؟

هنگامی که هنوز باردار نشدید یک تخمک آزاد می شود و در صورتی که اسپرم وارد تخمک شود لقاح صورت می گیرد و سلول ایجاد شده می تواند به یک نوزاد تبدیل شود.هنگامی که هنوز باردار نشدید یک تخمک آزاد می شود و در صورتی که اسپرم وارد تخمک شود لقاح صورت می گیرد و سلول ایجاد شده می تواند به یک نوزاد تبدیل شود.

در هفته اول میزان استروژن و پروژسترون در جریان خونتان افزایش می یابد و رحم شما برای تولید یک بافت سفت و محکم غنی از خون برای حمایت از تخم بارور شده آماده می شود. در همان زمان، در تخمدان ها، تخم ها در کیسه های پر شده با مایعی به نام فولیکول ها بالغ می شوند.

در ابتدای این هفته (حدود روز ۱۵ام از یک دوره ۲۸ روزه) ممکن است تخمک گذاری کنید. هنگامی که این اتفاق می افتد، تخمک از فولیکول فوران می کند و از تخمدان شما به لوله فالوپی منتقل می شود. (توجه داشته باشید که روز تخمک گذاری می تواند کمی متفاوت باشد. برای مثال، ممکن است بین روز ۹ تا ۲۱ برای زنان با یک دوره ۲۸ روزه اتفاق بیفتد.)

در طی ۲۴ ساعت آینده اگر یکی از ۲۵۰ میلیون اسپرمی که در هر انزال وجود دارد بتواند از طریق واژن به دهانه رحم و از آنجا به رحم و لوله فالوپ برسد و به تخمک نفوذ کند تخمک بارور می شود.تنها حدود ۴۰۰ اسپرم می توانند در این سفر ده ساعته از واژن به لوله فالوپ زنده بمانند و تنها یکی از آنها می تواند از غشای خارجی عبور نماید.

در طی ۱۰ تا ۳۰ ساعت بعد، هسته اسپرم با تخمک ترکیب می شود و مواد ژنتیکی آنها را ترکیب می کند. اگر اسپرم یک کروموزوم Y داشته باشد، کودک شما پسر و اگر یک کروموزوم X باشد، کودک شما دختر خواهد بود.

در طی سفر سه تا چهار روزه از لوله فالوپ به رحم، تخم بارور (که حالا زیگوت نامیده می شود) به ۱۶ سلول یکسان تقسیم می شود. هنگامی که وارد رحم می شود زیگوت یا تخم بارور مرولا نامیده می شود. یک یا دو روز بعد،تخم شروع به لانه گزینی در رحم می کند و در بافت آن نفوذ می کند.در این زمان تغییر و تحولات شگفت انگیز تخم آغاز می شود.

در این زمان، کودک شما در حال رشد است و مانند توپی از سلول ها است که دانشمندان آن را بلاستوسیت می نامند. این توده سلولی یک قسمت درونی دارد که شامل جنین و یک حفره پر از مایع است که به کیسه های آمنیوتیک تبدیل می شود.توده بیرونی سلول به جفت تبدیل می شود که اکسیژن و مواد مغذی را به کودک شما میرساند و مواد زائد را حمل می کند.

توجه: رشد کودکان حتی در رحم نیز با هم متفاوت است و این اطلاعات تنها یک دید کلی به شما خواهد داد.

کودک شما در ۲ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman تخمک اسپرم را ملاقات می کند. فقط یک اسپرم از میان حدود ۲۵۰ میلیونی که به طور متوسط در هر انزال خارج می شود.
  • pregnant_woman لایه رحم ضخیم تر می شود. با افزایش استروژن و پروژسترون، رحم شما بافتی غنی از خون می شود.
  • pregnant_woman تخمک گذاری اتفاق افتاده است. یکی از تخمک های شما از فولیکول آن جدا شده و وارد لوله فالوپی می شود.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

برای باردار شدن زمان بندی مهمترین مسئله است.بهتر است دو روز قبل از تخمک گذاری و روزی که فکر می کنید تخم گذاری صورت می گیرد با همسر خود رابطه ی جنسی داشته باشید تا شانس بارداری شما افزایش یابد.مطمئن شوید که قبل از رابطه شما و همسرتان به اندازه ی کافی عشق بازی کرده باشید.

ممکن است لازم باشد قبل از اقدام به بارداری کارهایی را انجام دهید.بهتر است زمان دقیق تخمک گذاری خود را تعیین نمایید تا بتوانید از زمان مناسب برای داشتن رابطه به منظور بارداری استفاده نمایید.اغلب افراد برای بارداری چندین مرتبه تلاش می کنند.

و اگر بعد از چندین بار تلاش نتوانسته اید، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که بدن شما در بهترین شکل ممکن برای ایجاد کودک است. به عنوان مثال، او به شما غربالگری ژنتیک را پیشنهاد خواهد داد تا ببنید که آیا شما یا همسرتان حامل بیماریهای ژنتیکی هستید یا خیر. اگر هر داروی تجویز شده یا بدون نسخه را مصرف می کنید، از او بپرسید که آیا باید آنها را ادامه دهید.

معمولا دو هفته پس از بارداری تست بارداری شما مثبت خواهد بود.

اغلب نوزادان در هفته ی ۳۸ ام پس از باروری تخمک به دنیا می آیند اما از آنجا که تخمین این زمان دشوار است،ماما یا پزشک ۴۰ هفته پس از آخرین روز قاعدگی را در یک دوره ی ۲۸ روزه به عنوان زمان زایمان مشخص می کند.(اگر دوره شما طولانی تر یا کوتاه تر است می توانید این زمان را با سونوگرافی تخمین بزنید.)

بيشتر بدانيم: تصورات غلط در مورد بارداري

 

آيا برخي از وضعيتها در رابطه ي جنسي براي بارداري مناسب تر است؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که هیچ وضعيت خاص قرارگيري احتمال بارداري را افزايش دهد.ممکن است شنیده باشید که احتمال بارداري در موقعیت های خاصی نظیر وضعيت سنتي (مرد بر روي زن قرار گيرد) به دليلي نزديكي اسپرم به دهانه رحم بیشتر ازبقيه وضعيتها است اما مطالعاتی در این زمینه وجود ندارد.

 

آيا ارضا شدن(ارگاسم) شانس بارداري را افزايش مي دهد؟

برخي معتقدند به ارگاسم رسیدن زن بعد از انزال مرد شانس بارداري را افزايش مي دهد اما شواهدي در اين زمينه وجود ندارد.

ارگاسم زن برای لقاح لازم نیست، اما ممکن است انقباضات رحمی ناشي از ارگاسم اسپرم را به سمت لوله های فالوپی حرکت دهد. (رحم نیز به طور غیرمستقیم به خصوص در زمان تخمک گذاری وقتی در حال رابطه ي جنسي نيستيد در اين عمل تاثير دارد.)

 

آيا بايد بعد از رابطه مدتي دراز بكشم؟

شما ممکن است شنیده باشید که ماندن در حالت خوابيده به مدت 15 دقیقه یا بیشتر پس از مقاربت اجازه می دهد که اسپرم در مهبل (واژن) شما باقی بماند، اما شواهدی وجود ندارد که این كار در افزايش شانس بارداري دخالتي داشته باشد.میلیون ها اسپرم در هر انزال وجود دارد، بنابراین اگر شما به سرعت نيز بلند شويد باز هم مقدار زیادی اسپرم در واژن شما باقي مي ماند.

اگر براي مدت يكسال به بارداري اقدام نموديد و موفق نشديد(در زنان 35 سال به بالا سه تا شش ماه) و دوره هاي نامنظم قاعدگي داشتيد حتما به پزشك مختصص باروري مراجعه نماييد.

 

فعاليت: پيش از بارداري در بدنتان ويتامين ذخيره كنيد.

اگر تاکنون مصرف ویتامینهاي روزانه را آغاز نكرده ايد زمان آن رسيده است كه برای کاهش خطر ابتلا کودک به برخی از نقایص مادرزادی حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک در بدن خود ذخيره داريد.براي اينكه مصرف روزانه ي قرص را فراموش نكنيد یک بطری ویتامین در كنار مسواك خود قرار دهيد تا شبها قبل از خواب يا صبح ها با ديدن آن خوردن قرص را فراموش نكنيد.