کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد شما در حال حاضر وزن حدود ۱۱۳۰ گرم (حدودا اندازه ی یک کدو مسما) است و قدی بیش از۳۸ سانتی متر دارد. عضلات و ریه های او به بالغ شدن ادامه می دهند و سر او در حال رشد است تا جای مناسب برای مغز را فراهم کند. برای رفع نیازهای تغذیه ای به پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک و آهن بیشتری نیاز خواهید داشت. از آنجایی که استخوان هایش مقدار زیادی کلسیم از خون شما جذب می کنند، باید شیر بنوشید (یا منبع خوبی از کلسیم پیدا کنید، مانند پنیر، ماست یا آب پرتقال غنی شده).تا سه ماه دیگر حدود ۲۵۰ میلی گرم کلسیم در هر روز از کلسیم ذخیره ی شما برای شکل گیری اسکلت کودکتان استفاده می شود.

کودک شما در ۲۹ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman کودکتان قوی می شود. عضلاتش بالغ و کامل می شوند.
  • pregnant_woman پیشانی برآمده می شود. برای این که برای مغز جا باز کند.
  • pregnant_woman استخوان ها سخت تر می شوند. شما روزانه ۲۵۰ میلی گرم کلسیم را به اسکلت کودک خود می رسانید، بنابراین خودتان شیر (یا منابع کلسیم خوب دیگر) نوش جان کنید.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

کودک شما خیلی فعال است. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد روزانه فعالیتهای او را شمارش کنید و دستورالعمل های خاصی در مورد چگونگی انجام این کار ارائه می دهد.اگر فعالیت او کمتر شد به پزشک یا ماما اطلاع دهید. برای بررسی نوزاد ممکن است نیاز به یک تست بدون استرس یا مشخصات بیوفیزیکی داشته باشید.

برخی از مشکلات قدیمی - سوزش سر دل و یبوست - ممکن است دوباره شروع شوند. هورمون پروژسترون بارداری بافت عضلانی صاف در بدن شما، از جمله دستگاه گوارش شما،را شل کرده است. این شلی، همراه با انقباض شکم، هضم را کند می کند. هضم دیر بخصوص بعد از خوردن غذای زیاد باعث گاز معده،سوزش سر دل و یبوست شما می شوند.

رشد رحم نیز ممکن است به هموروئید(بواسیر) کمک کند. خوشبختانه چند هفته پس از زایمان این مشکل برطرف می شود.

اگر دچار خارش یا درد هستید سعی کنید از آب گرم در یک وان استفاده کنید یا در منطقه آسیب دیده از کمپرس سرد و داروهای گیاهی مجاز استفاده کنید. از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی اجتناب کنید. قبل از استفاده از هر گونه دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید و اگر از مقعد خونریزی داشتید به او اطلاع دهید.برای جلوگیری از یبوست، یک رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید، مقدار زیادی آب بنوشید و به طور منظم ورزش کنید.

بعضی از زنان در طول بارداری به سندرم تغییر فشار خون وضعیتی دچار می شوند.این سندرم به این صورت است که زمانی که دراز می کشید فشارخون و ضربان قلب شما تغییرذ می کند و دچار مشکل می شوید و برای بهبود آن باید وضعیت خود را تغییر دهید.ممکن است در هنگام سریع بلند شدن احساس سبکی سر بکنید.برای پیشگیری از این وضعیت از حالت درازکشیدن به یک باره بلند نشوید بلکه ابتدا آرام بنشینید و سپس پس از چند دقیقه به آرامی و به کمک دستهایتان بلند شوید.

بیشتر بدانیم: مرخصی زایمان

 

آیا کارفرمای من مجبور است به من مرخصی زایمان بدهد؟

اگر تحت حمایت قانون کار باشید او باید این کار را بکند.اغلب شرکتها مکلف به پیروی از قانون مرخصی زایمان هستند و در بسیاری از موارد به زن و مرد مرخصی زایمان با حقوق می دهند.

البته استثنا نیز وجود دارد و برخی نمی توانند از این قانون استفاده کنند.بهتر است قوانین مربوط به مرخصی زایمان را از مسئولین مربوطه بخواهید و نسبت به حقوق قانونی خود در این زمینه آکاه شوید.

 

چگونه می توانم تصمیم بگیرم که چه زمانی دیگر به سر کار نروم؟

"زمان مناسب" برای متوقف کردن کار وجود ندارد. برخی از زنان زمانی که 7 یا 8 ماهه باردار هستند دست از کار می کشند در حالی که برخی تا زمان زایمان نیز کار می کنند. شما باید بارداری خود را کنترل کنید تا زمان مناسب برای ترک کارتان را تعیین کنید. اگر شما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به شما استراحت مطلق دهد یا منعی برای کارتان وجود داشته باشد باید کارتان را ترک کنید.

پس از پایان دوره ی مرخصی زایمان ترک کودکتان و رفتن به کار دشوار است.در یک نظرسنجی ۷۸ درصد مادران گفته بودن که برای بازگشت به کار آماده نیستند و تنها 22 درصد می خواستند که به سر کارشان برگردند.

 

بهترین راه برای بحث در مورد این مسائل با رئیس من چیست؟

اول دفترچه راهنمای کارمندی خود را مرور کنید یا با یک نماینده منابع انسانی تماس بگیرید که می تواند به شما در مورد سیاست های رسمی کارفرمایان مربوط به دوران بارداری و زایمان اطلاع دهد. همچنین ممکن است بخواهید همکارانتان که قبلا این مسیر را رفته اند، سوال بپرسید.

سپس، یک برنامه بریزید.فکر می کنید به چقدر زمان برای مرخصی نیاز دارید.اگر به فکر مرخصی بدون حقوق هستید ببینید که آیا منابع مالی مورد نیاز را دارید.فکر کنید که می خواهید مرخصی زایمانتان را تقسیم کنید یا اینکه به یکباره از آن استفاده کنید.در ایباره قوانینی وجود دارد که بهتر است بدانید.زمانی که تصمیمتان را گرفتید برنامه ی کاری همسرتان و منافعتان را در نظر بگیرید.برخی از شرکتها برای آقایان نیز تسهیلات مرخصی زایمان فراهم می کنند.

برای اینکه بتوانید به حقوق خود برسید از رئیستان بخواهید که به شما کمک کند و ایده های خود را با شما مطرح سازد.

اگر مطمئن نیستید که می خواهید چه کنید با چند نفر که به سرکار خود برگشته اند صحبت کنید. زنانی که این کار را انجام می دهند، می توانند الهام بخش باشند.

مشخص کنید که دقیقا چه سوالاتی را باید از همکاران و تامین نیروی انسانی شرکتتان در مورد مرخصی زایمان بپرسید و یک چک لیست برای این کار تهیه کنید.

فعالیت: خرید لوازم ضروری

در اینجا مواردی که در چند هفته اول زمانی که تقریبا غیرممکن است بتوانید به خرید بروید نیاز دارید آورده شده است:

  • پوشک، دستمال مرطوب و کرم مرطوب کننده
  • وسایل مراقبت از کودک مانند ناخن گیر، دماسنج، پستانک
  • مواد شوینده ی مناسب پوست کودک
  • نوار بهداشتی (تا چند هفته پس از زایمان خونریزی خواهید کرد)
  • تنقلات سالم
  • دستمال کاغذی
  • لباس های راحت برای خود و کودکتان