کودک شما چگونه رشد می کند؟

در این هفته، وزن کودک شما حدود ۱۰۲۰ گرم (در اندازه یک بادمجان بزرگ) است و قد او حدود ۳۸ سانتی متر است. او می تواند پلک بزند و مژه نیز دارد. با درنظر گرفتن بینایی او ممکن است قادر به دیدن نوری باشد که از طریق رحم شما فیلتر می شود. او همچنین میلیاردها عصب در حال رشد در مغزش دارد و چربی بیشتری به بدنش برای آماده سازی برای زندگی در دنیای بیرون اضافه می کند.

کودک شما در ۲۸ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman ریه های شما فشرده می شوند این خیلی بد نیست، اما بعضی از زنان گاهی اوقات ضعف نفس را تجربه می کنند.
  • pregnant_woman به اندازه یک بادمجان بزرگ. وزن کودکتان حدود ۱ کیلوگرم و قدش از سر تا پاشنه حدود ۳۷ سانتی متر است.
  • pregnant_woman مغز او به سرعت در حال گسترش است. و مشغول رشد میلیاردها نورون است.
  • pregnant_woman او چشمک می زند. او حالا مژه دارد و احتمالا بتواند نوری که از رحم رد بشود را ببیند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

شما در راند آخر هستید! سه ماهه سوم و نهایی این هفته آغاز می شود. در این مرحله، شما احتمالا هر دو هفته یک بار دکتر یا ماما را خواهید دید. سپس، در ۳۶ هفته، شما می توانید هفتگی برای ویزیت بروید.

بسته به عوامل خطر شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است تکرار آزمایش خون برای HIV و سیفلیس و همچنین انجام کشت برای کلامیدیا و گونوره، برای اطمینان از وضعیتتان قبل از زایمان را انجام دهد. همچنین اگر نتیجه آزمایش تست غربالگری گلوکز بالا بود و تست پیگیری را نداشتید، به زودی آزمایش سه ساعته تحمل گلوکز برایتان انجام می شود.

اگر در اولین ویزیت معلوم شود که ارهاش خون شما منفی است ایمونوگلوبولین دریافت می کنید تا در زایمانهای بعدی مشکل پیدا نکنید.پس از تولد در صورت مثبت بودن ارهاش فرزندتان نیز باید آن را دریافت کنید.

در این زمان، برخی از زنان حس ناخوشایند "خزنده و خشن" را در پایین پاهای خود احساس می کنند که باعث ایجاد ناراحتی هنگام استراحت است. اگر این احساس حداقل به طور موقت در هنگام حرکت تسکین می یابد، ممکن است آنچه را که به عنوان سندرم پاهای بی قرار (RLS) شناخته می شود داشته باشید.

هیچ کس مطمئن نیست که علت RLS چیست، اما در میان مادران باردار نسبتا رایج است. سعی کنید پاها را کشش یا ماساژ دهید ومصرف کافئین را کاهش دهید زیرا علائم آن را بدتر می کند. بعضی اوقات کمل آهن می تواند RLS را از بین ببرد.با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانیم: پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری)

 

مسمومیت بارداری یک بیماری جدی است که حدود ۵ درصد زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر فشار خون بالا پس از۲۰ هفته بارداری همراه با حداقل یکی دیگر از نشانه ها باشد که می تواند شامل پروتئین در ادرار یا نارسایی های کبد یا کلیه باشد معرف مسمومیت بارداری است.

اکثر زنان مبتلا به مسمومیت بارداری علائم خفیف را در نزدیک به زمان زایمان مشاهده می کنند و با مراقبت مناسب مشکلی برای آنها و کودکشان پیش نمی آید اما زمانی که مسمومیت بارداری شدید است می تواند بر بسیاری از اعضای بدن تأثیر بگذارد و مشکلات جدی یا حتی تهدید کننده زندگی را ایجاد کند. تنها راه زایمان نوزاد است.

علائم مسمومیت بارداری چیست؟

مسمومیت بارداری می تواند به طور ناگهانی رخ دهد، بنابراین بسیار مهم است که از علائم آن آگاه باشید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار، با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید:

  • تورم در چهره و پف اطراف چشم ، تورم ناگهانی دستها ،تورم بیش از حد یا ناگهانی پاها یا مچ پا
  • افزایش سریع وزن (بیش از ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ گرم در هفته)
  • سردرد شدید یا مداوم
  • تغییر بینایی، از جمله بینایی دو طرفه، بینایی تیره، دیدن نقاط روشن، حساسیت به نور، از دست دادن موقت بینایی
  • درد شدید یا حساسیت در قسمت فوقانی شکم
  • تهوع و استفراغ

مسمومیت بارداری به ویژه در مراحل اولیه بدون هیچ علامت واضحی رخ می دهد و بعضی از علائم می تواند مانند مشکلات طبیعی حاملگی ظاهر شود. بنابراین ممکن است متوجه ان نشوید.این یکی از دلایلی است که نباید ویزتهای خود را از دست بدهید.

 

چه چیزی باعث مسمومیت بارداری می شود؟

مسمومیت بارداری در بارداری اول رایج است. با این حال، داشتن مسمومیت بارداری در بارداری اول باعث افزایش ریسک ابتلای مجدد به آن است. سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • داشتن فشار خون بالا
  • داشتن اختلال در لخته شدن خون، دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس
  • داشتن یک فامیل نزدیک (برای مثال مادر، خواهر، مادربزرگ یا عمه) که مبتلا به مسمومیت بارداری بوده است
  • چاقی (داشتن شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر)
  • داشتن چندقلو
  • سن بالای ۴۰ سال

 

آیا راهی وجود دارد که بتوانم از ایجاد مسمومیت بارداری جلوگیری کنم؟

اگر چه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است هیچ کس نمی داند چگونه از مسمومیت بارداری جلوگیری کند. تعدادی از مطالعات به بررسی اینکه مصرف کلسیم اضافی، محدود کردن مصرف نمک یا افزایش ویتامین ها می تواند کمک کند، بررسی شده است، اما نتایج یکسان نیستند.

زنان مبتلا به مسمومیت بارداری در معرض خطر بالا می توانند از مصرف آسپیرین با دوز کم استفاده کنند. هشدار: هرگز آسپیرین را در دوران بارداری مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک آن را برایتان تجویز کند.

در حال حاضر، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مراقبت های قبل از زایمان خوب داشته باشید و تمام ویزیتهای قبل از زایمان خود را انجام دهید. در هر بازدید، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما فشار خون خود را بررسی و آزمایش ادرار برای مشاهده پروتئین در ادرار را انجام می دهد. همچنین مهم است که از علائم هشدار دهنده مسمومیت بارداری آگاه باشید تا بتوانید به پزشک یا ماما اطلاع دهید و در اسرع وقت درمان شوید.

فعالیت: یک پزشک برای نوزاد خود انتخاب کنید

نام پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده را از دوستان، همکاران، همسایگان یا پزشک یا ماما دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که پزشک کودک شما بیمه درمانی شما را می پذیرد، ساعت هایی را که با برنامه شما کار می کند، نگه می دارد و دفتر مناسب برای شما دارد. اگر می توانید، مصاحبه های چهره به چهره را با انتخابهای خود برنامه ریزی کنید. مهم است که پزشکی انتخاب کنید که با او راحت هستید و می توانید به او اعتماد کنید زیرا شما ملاقاتهای زیادی با او خواهید داشت.اولین ملاقات او و فرزندتان در بدو تولد است.