کودک شما چگونه رشد می کند؟

قد کودک شما حدود ۳۵ سانتی متر است و وزنی حدود یک کلم دارد این وزن زیادی نیست اما از این به بعد او شروع به ذخیره ی چربی می کند.پوست چروکیده اش شروع به صاف شدن می کند و بیشتر شبیه یک نوزاد می شود. همچنین موهای او بیشتر می شود و جنس و رنگ مووهایش قابل تشخیص می شود.

کودک شما در ۲۵ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman چربی کودکان. کودک شما هنوز خیلی لاغر است ولی در نهایت چربی ذخیره می کند.
  • pregnant_woman پوست او صاف می شود. او به زودی کمتر چروکیده می شود و شبیه نوزادان می شود.
  • pregnant_woman رشد رحم شما. این فشار بر رگ ها است که خون را از نیمه پایین بدن شما می فرستند، که باعث ایجاد تورم در مچ پا و پاها می شود.
  • pregnant_woman موهایش جوانه زده است. این رنگ و بافت قابل تشخیص است، اما ممکن است پس از تولد تغییر کند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

نه تنها موهای او بیشتر می شود بلکه درخشانتر از قبل نیز خواهد بود.همچنین به دلیل تغیرات هورمونی موهای بدن شما نیز بیشتر می شود.خیلی ناراحت نباشید و لذت ببرید پس از زایمان وضعیت شما به حالت قبل برمی گردد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که نمی توانید مانند قبل به راحتی حرکت کنید.در صورتی که مراقبت دهنده ی شما اجازه می دهد به ورزش ادامه دهید اما چند قاعده ایمنی را دنبال کنید: هنگامی که بیش از حد احساس خستگی می کنید و احساس درد، سرگیجه یا ضعف دارید ورزش نکنید.به پشت دراز نکشید و از ورزش هایی که احتمال برخورد با دیگران دارید و همچنین ورزش هایی که در آن تعادلتان را از دست می دهید، اجتناب کنید. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب بنوشید و حتما نرمش گرم کردن بدن قبل از ورزش و سرد کردن بدن بعد از ورزش را داشته باشید.

هنگامی که شما آزمایش غربالگری گلوکز را در 24 تا 28 هفته انجام می دهید، یک لوله خون نیز می تواند در همان زمان برای بررسی کم خونی گرفته شود. اگر آزمایش خون نشان می دهد که کم خونی فقر آهن (شایع ترین نوع آنمی) دارید احتمالا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما توصیه می کند که مکمل آهن مصرف کنید.

آیا هنوز درباره اسم کودکتان فکر نکرده اید؟ انتخاب نام یک تصمیم مهم است، اما باید سرگرم کننده نیزباشد. ممکن است بخواهید نامهای متداول در خانواده یا شخصیت های ادبی یا فیلمها را در نظر بگیرید. از لیستهای موجود کمک بگیرید.

بیشتر بدانیم: مراقبتهای قبل از سه ماهه سوم

 

در سه ماهه سوم چند بار توسط دکتر یا ماما ویزیت شوم؟

بین ۲۸ تا ۳۶ هفته، هر دو هفته یکبار ارائه کننده مراقبت های بهداشتی خود را خواهید دید. یک ماه قبل از رسیدن تاریخ زایمان شما، این زمان تبدیل به هفته ای یکبار خواهد شد.

 

در هر جلسه چه کاری انجام خواهد شد؟

  • شما از لحاظ جسمی و روحی مورد بررسی قرار می گیرید.وی درباره ی انقباضات، خونریزی واژینال، یا ترشحات غیر معمول،سردرد،احساس اضطراب یا افسردگی از شما سوال می پرسد.هر علامتی که دارید به او بگویید.
  • درباره حرکات کودک خود بپرسید. اگر احساس می کنید که فعالیت او کم شده است به او خبر دهید. در برخی موارد ممکن است از شما بخواهد شمارش حرکات کودک خود را برای یک دوره مشخص در هر روز آغاز کنید.
  • او وزن و ادرارتان را برای علائم پره اکلامپسی، عفونت های دستگاه ادراری و سایر مشکلات بررسی می کند.همچنین فشار خون را کنترل می کند و مچ پا، دست ها و صورت شما را از جهت تورم بررسی می کند.
  • بررسی ضربان قلب کودک و معاینه شکمی را انجام می دهد تا اندازه و موقعیت کودکتان را برآورد کند. او فاصله بین استخوان شرمگاهی و بالای رحم را اندازه گیری می کند تا ببیند آیا سرعت رشد کودک شما طبیعی است یا خیر.
  • احتمالا رحم شما را بررسی می کند.در هر جلسه منتظر معاینه نباشید بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هیچ کاری انجام نمی دهند مگر آنکه نگرانی خاصی از قبیل زایمان زودرس داشته باشند. هنگامی که زمان زایمان شما بگذرد او برای القا زایمان یا سزارین شما را بررسی می کند.
  • او به شما علائم غیر معمول را می گوید تا در صورت بروز هر کدام با وی تماس بگیرید.همچنین اگر از تاریخ زایمان طبیعتان گذشت و وارد فاز فعال زایمان نشده بودید به او خبر دهید.
  • سوالاتتان در مورد زایمان را با همسرتان آماده کنید و از او بپرسید.
  • در مورد تصمیمات پس از زایمان مانند تغذیه با شیر مادر و نحوه ی پیشگیری از بارداری پس از زایمان با او گفت و گو کنید.او به شما پزشکی برای زایمان کودکتان معرفی می کند اگر شما نتوانید فرد مناسبی پیدا کنید.

 

چه آزمایشاتی انجام می شود؟

بسته به موقعیت شما ممکن است آزمایشات زیر انجام شود:

  • هماتوکریت / هموگلوبین: این آزمایش خون برای کم خونی معمولا در طول سه ماهه سوم تکرار می شود. (اگر در هنگام تست تحمل گلوکز این آزمایش را انجام دادید و نتایج طبیعی بود ممکن است تکرار نشود).
  • آزمایش دیابت بارداری: اگر نتیجه ی آزمون غربالگری بین ۲۴ تا ۲۸ هفته طبیعی باشد مشکلی وجود ندارداما اگر نتایج غربالگری شما غير طبيعي باشد و هنوز تست تحمل گلوكز را انجام نداده اید، اکنون این آزمایش انجام می شود.
  • غربالگری Rh آنتی بادی: اگر Rh شما منفی باشد،غربالگری آنتی بادی تکرار خواهد شد (معمولا در همان زمان آزمایش گلوکز این آزمایش نیز انجام می شود) و به شما Rh ایمونوگلوبولین در 28 هفته تزریق خواهد شد.(آمپول رگام) علت این است که در صورت مخلوط شدن خون شما و نوزادتان در بدن شما پادتنهایی ترشح می شود که در زایمانهای بعدی زمانی که ارهاش نوزاد شما با شما متفاوت باشد باعث از بین رفتن و سقط نوزاد شما می شوند(اگر Rh همسر شما نیز منفی باشد به این آمپول نیازی نیست.)
  • تست های عفونت های منتقله از راه جنسی: اگر شما در معرض خطر هستید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کشت سلولهای دهانه ی رحم را برای بررسی کلامیدیا و گنوره انجام خواهد داد و خون شما برای سیفلیس آزمایش خواهد شد.در صورتی که احتمال ابتلا به بیماری ایدز از زمان آزمایش اولیه وجود دارد عاقلانه است که برای HIV نیز مجددا مورد آزمایش قرار گیرید ، زیرا درمان آن در این زمان به طرز چشمگیری خطر انتقال آن را به کودک شما کاهش می دهد.
  • آزمایش استرپتوکور گروه B: بین ۳۵ تا ۳۷ هفته استرپتوکوک گروه B در مهبل و رکتوم شما بررسی می شود. اگر کشتها مثبت باشند درمانی در این زمان صورت نمی گیرد زیرا درمان اولیه هیچ تضمینی برای بازگشت باکتری نیست. در عوض، هنگامی که شما در حال زایمان هستید، با آنتی بیوتیک های وریدی درمان می شوید. (اگر قبلا نوزادی با GBS داشته اید، می توانید این تست را از دست ندهید زیرا شما در هنگام زایمان انتی بیوتیک باید دریافت کنید).
  • پروفايل هاي بيوفيزيکي و آزمايش هاي بدون استرس: در صورتي که عوارض حاملگي خاصي داشته باشيد يا زمان مقرر گذشته باشد این تستها انجام می شوند.

فعالیت: شروع برنامه ریزی برای مرخصی زایمان

در اغلب شرکتها و ادارات برای مرخصی زایمان حقوقی در نظر گرفته می شود بهتر است از آن ها آگاه شوید.الان زمان خوبی برای شروع برنامه ریزی است. از سرپرست بخش نیروی انسانی خود درباره سیاست ها و رویه های شرکتتان بپرسید و پرونده های لازم را تشکیل دهید.