کودک شما چگونه رشد می کند؟

کودک شما به طور پیوسته در حال رشد است و از هفته گذشته حدود ۱۱۰ گرم به دست آورده است و حدود ۶۰۰ گرم است.او حدودا ۳۰ سانتی متر (اندازه ی یک ذرت) است.در این زمان بدنش کاملا قادر به حرکت است و به زودی حسابی چاق می شود. مغز او نیز در حال حاضر به سرعت در حال رشد است، و جوانه های طعم و مزه در او رشد بیشتری می کنند. ریه های او شاخه های درخت تنفسی و همچنین سلول های تولید کننده سورفاکتانت (ماده ای که از خوابیدن ریه ها روی هم جلوگیری می کند و کمک کننده ی تنفس است)را تشکیل می دهند .پوست او هنوز نازک و شفاف است اما به زودی شروع به تغییر می کند.

کودک شما در ۲۴ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman مغر او بزرگ می شود. مغز کودکتان به سرعت در حال رشد است.
  • pregnant_woman مجددا ریه هایش. ریه ها مشغول رشد شاخه ها و و سلول هایی هستند که سورفاکتانت را تولید می کند که ماده ایست که کیسه هوا را پر می کند.
  • pregnant_woman او لنگ دراز است! اما وزنی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ گرمی، او را بسیار لاغر می کند.
  • pregnant_woman رحم شما حدودا اندازه توپ فوتبال است. هر شخص و هر بارداری متفاوت است اما حالا کاملا مشخص است که باردارید.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

در طی چند هفته گذشته، بالای رحم شما بالاتر از شکم شما قرار گرفته است و اکنون اندازه توپ فوتبال است. اکثر زنان آزمون غربالگری گلوکز (GCT) را از حالا تا ۲۸ هفته انجام می دهند. این آزمون برای دیابت بارداری(یک بیماری دوران بارداری که با افزایش قند خون همراه است) بررسی می شود.

دیابت بدون درمان خطر ابتلا به زایمان زودرس و یا نیاز به سزارین را افزایش می دهد، زیرا باعث می شود نوزاد شما مخصوصا در اندامهای فوقانی بیش از حد بزرگ شود. همچنین باعث افزایش احتمال عوارض دیگر مانند قند خون پایین درست پس از تولد شود. یک نتیجه مثبت در GCT شما به این معنی نیست که شما دیابت بارداری دارید، اما این بدان معنی است که برای اطمینان باید آزمایش تحمل گلوکز (GTT) را انجام دهید.

اکنون زمان یادگیری علائم زایمان زودرس است. اگر دچار علائم ذکر شده در زیر شدید، بلافاصله با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

بیشتر بدانیم: زایمان زودرس

 

بیش از ۱۲ درصد از نوزادان در زود (قبل از ۳۷ هفته) متولد می شوند. حدود یک چهارم این زایمان ها عمدی است، به این معنی که تیم پزشکی تصمیم می گیرد که زودتر زایمان انجام گیرد به علت یک بیماری جدی پزشکی مانند پره اکلامپسی یا به دلیل اینکه رشد کودک متوقف شده است. در بقیه موارد زایمان زودرس خود به خودی شناخته می شوند. اگر قبل از ۳۷ هفته کیسه آب شما پاره می شود یا رحم شما گشاد شود زایمان زودرس اتفاق می افتد.

اگر چه برخی از عوامل خطر شناخته شده برای زایمان زودرس مانند داشتن برخی از عفونت های دستگاه تناسلی، مشکلات جفت و یا ضعف دهانه رحم وجود دارد، در بسیاری از موارد هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث زایمان زودرس می شود. بنابراین برای همه زنان حامله مهم است که علائم زایمان زودهنگام را یاد بگیرند و بدانند در صورت بروز باید چه کنند.

 

علائم زایمان زودرس چیست؟

اگر قبل از 37 هفته هر کدام از علائم زیر را داشتید بلافاصله با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید:

  • افزایش ترشحات واژن
  • تغییر در نحوه ترشحات، خیلی آبکی، مخاطی یا خونریزی (حتی اگر یک لکه صورتی باشد)
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی
  • درد شکم، انقباضاتی شبیه به قاعدگی،بیش از چهار انقباض در یک ساعت (حتی اگر درد نداشته باشند)
  • افزایش فشار داخل ناحیه لگن (احساس اینکه کودک شما پایین می آید)
  • کمردرد، به خصوص اگر قبلا درد کمر نداشته اید.

این علائم می تواند گیج کننده باشد زیرا بعضی از آنها مانند فشار لگن یا کمردرد در حاملگی های طبیعی اتفاق می افتد و انقباض های اولیه ممکن است مانند براکتسون هیکز بی ضرر باشد. اما همیشه پیشگیری بهتر از تاسف خوردن است به همین دلیل با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید اگر شما در حال تجربه هر چیزی غیر معمول هستید.

 

آیا اگر زود به دنیا بیاید سالم خواهد بود؟

هر چه به زمان زایمان نزدیکتر شویم احتمال سالم بودن نوزاد بیشتر است. نوزادان نارس که بین ۳۴ تا ۳۷ هفته متولد می شوند، به طور کلی خوب عمل می کنند، اگر چه هنوز هم در معرض مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت هستند. در طرف دیگر نوزادانی هستند که بسیار زودرس هستند.امروزه بعضی از نوزادان که در 24 هفته یا کمتر دنیا می آیند به دلیل پیشرفت مراقبت های نوزادان می توانندزنده بمانند، اما این نوزادان به مداخلات پزشکی مهم و بستری طولانی مدت در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) نیاز دارند و آنها که زنده می مانند اغلب مشکلات جدی طولانی مدت دارند.

بهترین کارهایی که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به زایمان زودرس انجام دهید این است که از خطرات شناخته شده مانند مصرف سیگار، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر جلوگیری کنید. داشتن رژیم غذایی مغذی،ملاقات منظم با پزشک و اطلاع هر تغییر به او کمک کننده است.

فعالیت: پروژه بهبود خانه

همانطور که قبل از ورود میهمان خانه را تمیز می کنید پیش از ورود نوزاد نیز باید خانه را آماده ی ورود او کنید از یک کارگر یا دوست یا همسرتان کمک بگیرید (از برخی کارها باید اجتناب کنید، مانند پاکسازی یا حرکت مبلمان ).دودکش ها را نصب کنید.مبلمان شکسته را تعویض کنید.چیزهایی که خطر سقوط دارند بردارید.خانه را برای ورود کودک امن کنید.