کودک شما چگونه رشد می کند؟

اکنون حرکات کودک شما در حال پیشرفت است، کودک شما می تواند احساس کند شما می رقصید. او بیش از ۲۸ سانتی متر طول و بیش از ۴۵۰ گرم وزن دارد (حدودا اندازه یک انبه بزرگ). ممکن است بتوانید او را در زیر لباس های خود ببینید. عروق خونی ریه هایش در حال آماده شدن برای تنفس هستند و صداهای فراوانی که کودک شما گوش می دهد، او را آماده ورود به دنیای بیرون می کند. صدای بلند که در حال حاضر آشنا هستند مانند صدای سگ و جاروبرقی در خارج از رحم او را بیدار نخواهد کرد.

کودک شما در ۲۳ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman اعضا داخلی جابه جا می شوند. رشد کودکتان کبد شما را به سمت بالا می برد.
  • pregnant_woman ریتمیک باشید! احساس تکان خوردن(حرکت) کودک شما رشد کرده و اگر برقصید او می تواند آن را احساس کند.
  • pregnant_woman آماده شدن برای تنفس. رشد رگ های خونی در ریه هایش او را آماده تنفس می کند.
  • pregnant_woman کودک شما می شنود. وقتی که او به دنیا می آید با صداهایی که معمولا شما می شنیده اید آشنا هست. مثل جاروبرقی و ...

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

ممکن است متوجه شوید که مچ پا و پاهای شما در هفته ها یا ماه های آینده، به خصوص در پایان روز یا در طول تابستان، کمی متورم می شود. گردش خون ناگهانی در پاها - همراه با تغییرات شیمیایی در خون شما که باعث حفظ آب در بدن می شود ممکن است موجب تورم شود، همچنین به این تورم ادم نیز می گویند. بدن شما بعد تولد نوزادتان مایع اضافی را از بین می برد، به همین دلیل است که شما چند روز پس از زایمان به طور مکرر به دستشویی می رویدسعی کنید بیشتر به پهلو بخوابید و کمتر به مدت طولانی سرپا بایستید یا در جایی بنشینید. همچنین سعی کنید به طور مرتب برای افزایش گردش خون،جوراب ضد واریس بپوشید(صبح ها آنها را بپوشید) و کفش های راحت بپوشید.ممکن است وسوسه شوید برای کم کردن تورم کمتر آب بنوشید، اما باید مقدار زیادی آب بنوشید، زیرا تامین آب کافی برای بدن به جلوگیری از احتباس مایع کمک می کند. در حالی که مقدار مشخصی از ادم در اندام های پایینی شما در دوران بارداری طبیعی است، تورم بیش از حد ممکن است نشانه ای از وضعیت جدی پره اکلامپسی باشد. در صورتی که تورم شدید یا ناگهانی پاها،دستها و تورم در صورت و چشمها داشته باشید سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

بیشتر بدانیم: بانک خون بند ناف نوزاد

 

خون بند ناف و جفت نوزادتان پس از تولد جمع آوری، یخ زده و ذخیره می شود و برای موارد پزشکی در آینده استفاده می شود. خون بند ناف ارزشمند است، زیرا منبع غنی از سلول های بنیادی، بلوک های ساختمانی خون و سیستم ایمنی بدن است.

سلول های بنیادی توانایی رشد سلول های دیگر را دارند. به همین دلیل، آنها می توانند به ترمیم بافت، اندام و رگ های خونی کمک کنند و می توانند برای درمان تعدادی از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند. خون بند ناف در حال حاضر با موفقیت در درمان بیش از 70 بیماری مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از موارد دیگر برای خون بند ناف در حال بررسی و آزمایش هستند.

روند جمع آوری خون بند ناف برای شما و کودک شما سریع و بدون درد است. ذخیره خون بند ناف، موجب می شود که سلول های بنیادی منحصر به فرد که اگر نخواهید به زباله دان می رود برای موارد ضروری ذخیره شود.

اگر تصمیم به ذخیره ی خون بند ناف نوزاد خود داشته باشید، دو گزینه اصلی دارید:

شما می توانید خون بند ناف نوزاد خود را به بانک خون بند ناف عمومی برای هر کسی که نیاز دارد، اهدا کنید. در صورتی که علاقه مند هستید، با پزشک یا بیمارستان خود مشورت کنید (فقط بیمارستان های خاصی برای اهدای خون بند ناف وجود دارند). در حالت ایده آل، زمانی که شما بین ۲۸ تا ۳۴ هفته بارداری هستید، ثبت نام کنید تا اهدا انجام شود. اکثر بانک های بیمارستانی و بیمارستان های خون بند ناف نیاز به چند هفته زمان قبل از تولد برای بررسی وضعیت سلامت و واجد شرایط بودن برای اهدای خون دارند.

شما می توانید خون بند ناف نوزاد خود را در بانک خون بند ناف شخصی برای استفاده در خانواده خود ذخیره کنید.

احتمالا می توانید در همان بیمارستانی که زایمان می کنید این کار را انجام دهید.بانک های خون بند ناف، از پدر و مادر می خواهند که در سه ماهه دوم بارداری ثبت نام کنند. اگر شما علاقه مند هستید، با دکتر یا بیمارستان صحبت کنید و نحوه انتخاب یک بانک خون بند ناف قابل اعتماد را بیابید.

فعالیت: نوشتن نامه به کودکتان

می توانید در آینده این نامه را به کودکتان بدهید یا تنها برای خودتان بنویسید. برای شروع، در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • تصور کنید یک روز کامل با کودکتان هستید.چه کارهایی انجام می دهید.
  • امیدها، آرزوها و خواسته هایتان برای فرزندتان را بنویسید.
  • فکر می کنید که مادر بودن به چه معنی است و تعریف شما از مادر خوب چیست.