کودک شما چگونه رشد می کند؟

قد او حدود ۲۸ سانتی متر و وزنش اندازه ی۴۵۰ گرم است. لبها، پلکها و ابروهای او بیشتر متمایز میشوند و حتی ریشه های کوچک دندان زیر لثه اش خواهد داشت. چشمان او شکل گرفته اند، اما چشمهایش (قسمت رنگی چشم) هنوز هم رنگی ندارند.

اگر شما می توانستید داخل رحم خود را ببینید، موهای خوب (لانگو) که بدن او و چروک های عمیق روی پوستش را پوشش می دهد را مشاهده می کردید.او این موها را در هفته های آینده با چربی جایگزین می کند.در داخل شکم او، پانکراس - ضروری برای تولید برخی از هورمون های مهم - به طور پیوسته در حال رشد است.

کودک شما در ۲۲ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman یک نوزاد مینیاتوری کودک شما حدود ۲۸ سانتی متر قد و وزنی حدود ۴۵۰ گرم دارد.لب ها، پلک ها و ابروها مشخص تر شده اند.
  • pregnant_woman او لاغر و چروکیده است. به زودی یک لایه جربی بدست می آورد و پرزهایی به نام لانگو بدن او را می پوشاند
  • pregnant_woman لوزالمعده در حال رشد است. که در نهایت آنزیم های گوارشی و انسولین تولید می شود.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

در این مرحله ممکن است شکم شما تبدیل به یک آهنربای دست شود. اغلب افراد به شکم شما دست می زنند و نظر می دهند.ممکن است بگویند شما بزرگتر یا کوچکتر از سن حاملگی خود هستید.باید بدانید که هیچ اندازه ی صحیحی وجود ندارد و نباید خود را با دیگران مقایسه کنید.

مهم است که برای ویزیت منظم به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا مطمئن شوید رشد کودک شما در مسیر درست است. ممکن است علائم کشیدگی در شکم شما مشاهده شود.هر فرد متناسب با رشد کودکش این علائم را دارد.

حداقل نیمی از زنان حامله هنگام تولد، علائم کشیدگی را دارند. این رگه های کوچک پوست می توانند از رنگ صورتی تا قهوه ای تیره (بسته به رنگ پوست شما) باشند. اگر چه آنها اغلب بر روی شکم شما ظاهر می شوند، علائم کشیدگی ممکن است بر روی باسن، ران ها و سینه ها نیز باشند. هیچ لوسیونی برا کاهش این علائم وجود ندارد اما حفظ رطوبت پوست شما ممکن است به کاهش خارش کمک کند.

بیشتر بدانیم:تغییرات بدنی شما

 

ممکن است انتظار داشته باشید که سینه و شکم شما بزرگ شود اما تغییرات دیگری نیز اتفاق می افتد که انتظار آنها را ندارید.این تغییرات اغلب مرتبط با تغییرات هورمونی است.

  • موهای ضخیم تر، درخشان تر: در واقع موهای شما در حال افزایش نیست، فقط کمتر از حد نرمال آنها را از دست می دهید. در دوران بارداری، بدن شما خیلی آهسته تر از قبل عمل می کند. چه کاری باید انجام دهید: اگر موهای ضخیم تر برای شما مفید باشد، از آن لذت ببرید. اگر این موها شما را اذیت می کند از آرایشگر خود بخواهید آنها را مرتب کند. این تغییرات برای همیشه ادامه نخواهد یافت. پس از تولد کودکتان شروع به از دست دادن موهایتان حتی به صورت دسته ای و بیش از قبل می کنید.
  • افزایش موهای زاید: هورمون آندروژن می تواند باعث ایجاد موهای جدید در چانه، پشت لب، فک و گونه های شما شود. موها می توانند بر روی شکم، بازوها، پاها و پشت شما ظاهر شوند. چه کاری باید انجام شود: اصلاح آنها راهی امن برای مدیریت این تغییرات موقت است.
  • رشد سریع تر ناخن ها: ناخن های شما ممکن است سریعتر از حد معمول رشد کنند و ممکن است تغییراتی را در بافت آن مشاهده کنید. در برخی زنان ناخن سخت تر می شوند، در حالی که در بقیه نرم تر و شکننده تر می شوند. چه کاری باید انجام دهید: هنگام کار منزل دستکش بپوشید و رطوبت ناخنهای خود را حفظ کنید.
  • تغییرات پوستی: بعضی از زنان باردار می گویند پوست آنها تغییری نمی کند اگر از این دسته هتید خوشحال باشد. برخی می گویند هورمون های بارداری آنها را دچار مشکلات پوستی مانند آکنه می کند. چه کاری باید انجام شود: دو بار در روز با صابون ملایم و پاک کننده پوستتان را شستشو دهید و از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بخواهید که محصولات ضد آکنه دوران بارداری را به شما معرفی کند.
  • نشانه های کشیدگی: وقتی شکم شما به اندازه کافی رشد می کند، ممکن است لکه های کوچک در بافت زیر پوست ایجاد شود و رنگ پوست را تغییر دهد.در حدود شش تا 12 ماه پس از تولد این علائم شروع به محو شدن می کنند و به طور قابل توجهی کمتر می شوند. چه کاری باید انجام شود: بدون اینکه بخواهید وزن شما بالا می رود و این بخشی از فرآیند بارداری است و به همین سبب پوست شما کشیده می شود و این علائم روی آن ایجاد می شود.
  • تغییر رنگ پوست: افزایش ملانین می تواند باعث ایجاد لکه های پوستی شود. این تغییرات رنگدانه ای ممکن است با نور خورشید تشدید شود. چه کاری باید انجام دهید: از یک کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتراستفاده کنیدیک کلاه لبه دار بپوشید و از نور خورشید درساعات اوج تابش اجتناب کنید. (ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر)
  • نوک سینه های بزرگ و تیره تر: ممکن است متوجه شوید که نوک پستان ها و ناحیه های رنگی در اطراف آنها بزرگتر و تیره تر می شوند. ممکن است برجستگی سینه ی شما نیز بیشتر شود. این برجستگی ها غده های چربی هستند که به مبارزه با باکتری ها و روان سازی پوست کمک می کنند. بعضی از زنان نیز در سینه های خود رگهای بیشتری می بینند. چه باید کرد: هیچ چیز!
  • پاهای بزرگتر: اهای شما ممکن است نیم تا یک سایز بزرگتر شود و به دلیل تورم پا کفشتان تنگ شود هرچند پس از زایمان از بین می رود. چه کاری باید انجام دهید: کفش های راحت برای پاهای در حال رشد خود خریداری کنید.

فعالیت: حلقه ی خود را در بیاورید.

تورم انگشتان با پیشرفت حاملگی شایع است.قبل از اینکه دیر شود حلقه ی خود را خارج کنید زیرا به زودی از دست شما خارج نخواهد شد. اگر نمیتوانید از حلقه ی خود دور باشید بهتر است یک زنجیر تهیه کنید و آن را به گردنتان بیاندازید تا نزدیک قلبتان باشد.