کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد شما حدود ۳۰۰ گرم وزن دارد. او همچنین حدود۱۶ سانتی متر قد دارد (برای ۲۰ هفته اول، هنگامی که پاهای کودک در لگنش پیچ ​​خورده و اندازه گیری سخت است، اندازه گیری از بالای سر او تا پایین آن انجام می گیرد و پس از ۲۰ هفته، اندازه گیری او از سر تا پا خواهد بود.)

بلع کودک شما در این روزها بیشتر می شود که برای سیستم گوارشش خوب است. او همچنین مکنیوم تولید می کند که یک ماده سیاه و چسبنده گوارشی است. این ماده غلیظ در روده ی او انباشته می شود و شما دراولین پوشک یک ماده ی جامد مشاهده خواهید کرد (بعضی از نوزادان در هنگام زایمان مکونیوم را در دفع می کنند.)

کودک شما در ۲۰ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman رحم شما منبسط شده است. بالای آن با ناف شما در یک راستا قرار دارد.
  • pregnant_woman به اندازه یک موز کوچک قد کودک شما از سر تا پاشنه حدود ۲۵ سانتی متر است.
  • pregnant_woman بلع کودک بیش تر شده است. تمرین خوبی برای سیستم گوارشش.
  • pregnant_woman او مکونیوم تولید می کند. یک ماده سیاه و چسبنده که در روده او انباشته می شود.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

تبریک! شما به نیمه ی راه رسیده اید. بالا رحم شما هم سطح با شکم شما است و شما ممکن است حدود ۴۵۰۰ گرم وزن اضافه کرده باشید. انتظار می رود که هر هفته ۴۵۰ گرم دیگر اضافه کنید. (اگر وزنتان کم بوده است ممکن است نیاز به کمی بیشتر داشته باشید اگر اضافه وزن دارید کمی کمتر نیاز است.) اطمینان حاصل کنید که مقدار کافی آهن دریافت می کنید تا هموگلوبین (بخشی از گلبول قرمز شما که اکسیژن خون را حمل می کنند) کافی تولید کنید.

در دوران بارداری، بدن شما نیاز به آهن بیشتری دارد تا حجم خونتان را افزایش دهد، همچنین برای رشد نوزاد و جفت نیز مورد نیاز است. گوشت قرمز یکی از بهترین منابع آهن برای زنان باردار است. طیور (به ویژه گوشت تیره) حاوی آهن است. برخی از منابع غیر گوشتی آهن عبارتند از حبوبات، محصولات سویا، اسفناج، آب آلو، کشمش و غلات غنی شده با آهن.

اگر قبلا برای یک کلاس زایمان ثبت نام نکرده اید، ممکن است بخواهید به یکی از آنها سر بزنید مخصوصا اگر بارداری اول شماست. یک کلاس پایه کمک خواهد کرد که شما و همسرتان برای زایمان آماده شوید.

بیشتر بدانیم: استراحت شبانه

 

با توجه به برخی از تغییرات واضح و غیر قابل تغییر که در بدن شما اتفاق می افتد، ممکن است دیرتر بخوابید. شما ممکن است از تغییرات خود شگفت زده شوید.

  • شما برای اولین بار در زندگی خود شروع به خروپف می کنید که بخشی از آن بخاطر استروژن بیشتر است. این هورمون موجب تورم غشاهای مخاطی و ایجاد مخاط بیشتر می شود که در بینی شما وجود دارند. چه کاری باید انجام دهم: به پهلو بخواید و کمی سر خود را بلند کنید.
  • سرماخوردگی و سوء هاضمه می تواند موجب ناراحتی در رختخواب شود. چه کاری باید انجام دهید: قبل از رفتن به خواب، از خوردن غذاهایی که موجب سوزش سردل شما می شوند پرهیز کنید، دو تا سه ساعت قبل از خواب شام بخورید و سعی کنید به پهلو بخوابید و یک بالش زیر قسمت فوقانی بدن خود بگذارید.
  • گرفتگی پاها در خواب اذیت می کند. چه کاری باید انجام دهید: پاهای خود را صاف کنید.انگشتانتان را به آرامی تکان دهید یا چند دقیقه راه بروید.
  • تمام شب در حال تلاش برای پیدا کردن موقعیت خواب راحت هستید. چه کاری باید انجام دهید: به پهلو بخوابید.بین پاها یک بالش نازک قرار دهید و در پشت و پهلویتان بالش بگذارید تا از بدنتان حمایت کند.
  • در اواسط شب احساس گرما و عرق می کنید.این موضوع در زنان باردار شایع است که به دلیل تغییرات در متابولیسم، هورمون ها و وزن بدن شماست. چه کاری باید انجام دهید: اتاق خود را خنک نگه دارید و لباستان را کم کنید.یک دوش کوتاه شبانه نیز مفید خواهد بود.
  • از تخت بیرون آمدن سخت تر از همیشه است! چه کاری باید انجام دهید: با حالت دراز کش به لبه تخت بیاید.با کمک دستهایتان بنشینید. پاهای خود را روی زمین بگذارید و سپس بلند شوید.
  • گاهی اوقات حتی وقتی خسته می شوید، نمی توانید بخوابید.باید صبر کنید که به خواب بروید یا می توان کاری کرد؟از لباس خواب با پارچه های طبیعی مانند پنبه استفاده کنید. از پوشیدن لباسهای پلاستیکی که باعث گرم شدن و عرق کردن شما می شوند پرهیز کنید.

فعالیت: خودتان را مهمان کنید

شما به نیمه راه بارداری رسیده اید، پس با کمال میل جشن بگیرید. به ایده نیاز دارید؟ سعی کنید یک لباس شب یا پیراهن جدید، یک ماساژ پیش از تولد، عکس های حرفه ای از بارداری خود، یک قاب زیبا برای اولین تصویر پس از تولد کودک خود و یا یک لباس جدید تهیه کنید اینها باعث می شود شما واقعا احساس خوبی پیدا کنید.