کودک شما چگونه رشد می کند؟

قد کودک شما حدود ۱۴ سانتی متر و وزن او تقریبا۲۰۰ گرم است (حدودا اندازه فلفل دلمه). او مشغول خم کردن دست و پا خود است. حرکاتی که شما بیشتر و بیشتر در هفته های آینده متوجه خواهید شد. رگ های خونی او از طریق پوست نازک او دیده می شود و گوش هایش هم اکنون در جایگاه نهایی خود قرار دارند، هرچند که هنوز کمی از سر دور است. پوشش حفاظتی میلین شروع به تشکیل در اعصاب می کند و این فرایندی است که تا یک سال پس از تولد او ادامه خواهد یافت. اگر شما یک دختر دارید، رحم و لوله های فالوپی او در این هفته تشکیل می شوند و در جای خود قرار می گیرند. اگر شما دارای یک پسر هستید، دستگاه تناسلی او هم اکنون معلوم است، اما ممکن است آنها را در سونوگرافی پنهان کند.

کودک شما در ۱۸ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman دختر یا پسر؟ اندام ها تناسلی اکنون قابل دیدن هستند، اگرچه ممکن است آن ها را در سونوگرافی پنهان کند.
  • pregnant_woman روند ایزوله شدن اعصاب در حال انجام است. پوشش محافظتی از میلین در اطراف اعصاب کودک شما شکل می گیرد
  • pregnant_woman گوش ها سرجایشان قرار گرفته اند. آن ها هم اکنون در جایگاه نهایی خود قرار دارند، هرچند که هنوز کمی از سر دور هستند.

چگونه زندگی شما تغییر می کند؟

گرسنه هستید؟افزایش اشتها و میل به غذایی خاص در حال حاضر بسیار طبیعی است.سعی کنید غذا و میان وعده هایی که غنی از مواد مغذی انتخاب کنید و فقط به کالری توجه نکنید (از چیپس ها، کولا و شیرینی های سالم استفاده کنید). اکنون باید لباس های راحت تر و به اندازه رشد کودک انتخاب کنید زیرا شکم شما در حال رشد است.

سیستم قلبی عروقی شما تحت تاثیر تغییرات چشمگیر قرار می گیرد و در طی این سه ماهه فشار خون شما پایین تر از حد معمول خواهد بود. از یک موقعیت دراز کشیده یا نشسته خیلی سریع تغییر وضعیت ندهید زیرا ممکن است احساس سرگیجه کنید.

از حالا به بعد، زمانی که دراز بکشید، بهتر است به پهلو بخواید و به سمت یک طرف حرکت کنید. (هنگامی که در پشت تان قرار می گیرید، رحم می تواند یک شاهرگ بزرگ را فشار دهد و سبب کاهش خون به قلب شما شود.) سعی کنید برای راحتی یک بالش را در پشت خود یا زیر کمر یا پای خود قرار دهید.

اگر تا این هفته سونوگرافی سه ماهه دوم را نداشته اید، احتمالا به زودی خواهید داشت. این روش بدون درد کمک می کند تا پزشک یا ماما بررسی کند که نوزاد شما چگونه رشد می کند، نقص های خاص را نشان می دهد،پزشک می تواند جفت و بند ناف را بررسی کند،زمان دقیق زایمان را تعیین کند و تعداد قلهای شما را ببیند. در طول سونوگرافی ممکن است کودک شما را در حال حرکت به اطراف باشد یا انگشت شست خود میک بزند.همسرتان را با خود بیاورید و از پزشکتان بخواهید که اولین عکس نوزاد شما را برایتان چاپ کند.

بیشتر بدانیم: ورزش در دوران بارداری

 

آیا باید ورزشهای تناسب اندام خود را تغییر دهم؟

در اغلب موارد، اگر شما سالم هستید و حاملگی شما به طور معمول ادامه می یابد، می توانید به همان ترتیب که در سه ماهه اول خود ورزش می کردید، با تعدادی اصلاح منطقی برای تطابق با رشد شکم شما ادامه دهید.چه کاری باید انجام دهید: به سطح متوسطی از ورزش بپردازید و از حرکات تند و تیز و حرکات ناگهانی، تغییرات ناگهانی موقعیت و دراز کشیدن بر روی پشت خود (طاق باز خوابیدن) بپرهیزید.

 

من خیلی کم تحرک هستم، اما می خواهم تمرینات را شروع کنم.از کجا باید شروع کنم؟

ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.سپس باید از تمرین ملایم برای مدت کوتاهی (حدود 15 دقیقه چند بار در هفته) شروع کنید و به تدریج به یک دوره طولانی و روزانه (حدود نیم ساعت در روز) برسید. چه کاری باید انجام شود: پیاده روی ساده ترین راه برای شروع یک برنامه تناسب اندام منظم است و نیازی به تجهیزات خاصی به جز یک جفت کفش خوب برای پیاده روی نیست! بسیاری از زنان در دوران بارداری شنا می کنند زیرا شنا به تناسب اندام کمک می کند. دیگران یوگا قبل از زایمان را انجام می دهند و بدن خود را تقویت می کنند و همچنین دردشان را تسکین می دهند.

 

کگل چیست؟

کگل تمرینی است که باعث تقویت عضلات کف لگن شما می شوند و مثانه، رحم، واژن و عضلات باسن را تقویت می کند.کگل به جلوگیری از بی اختیاری ادرار در طول و بعد از بارداری کمک می کند و حتی ممکن است به زایمان دوم شما کمک کند. علاوه بر این، کگل گردش خون را به قسمت مجرای نشیمنگاه و واژن افزایش می دهد.در صورتی که در حین زایمان برای شما بخیه بزنند کگل پس از زایمان از ابتلا به هموروئید (بواسیر) پیشگیری می کند.

چگونگی انجام آن به شرح زیر است:

  • عضلات اطراف مهبل را مانند زمانی که سعی در متوقف کردن جریان ادرار هنگام رفتن دستشویی رفتن دارید سفت کنید. از تکنیک شل و سفت کردن استفاده کنید، فقط روی عضلات کف لگن کار کنید و ماهیچه های شکم و پا را آرام سفت نکنید و مطمئن شوید که نفس خود را حبس نمی کنید.
  • برای حدود هشت تا ۱۰ ثانیه عضلات را منقبض و سفت نگه دارید، سپس آن را آزاد کنید.چند ده ثانیه این کار را انجام دهید (به عوان مثال ۶ تا ده ثانیه) سعی کنید روزانه سه یا چهار بار این کار را انجام دهید.

فعالیت: در کلاسهای زایمان شرکت کنید.

بهترین و پرطرفدارترین کلاسهای تولد سریع پر می شوند، بنابراین جستجوی خود را از حالا آغاز کنید.رویکرد کلاس ها بسیار متفاوت است. بعضی از آنها چند هفته طول می کشند، در حالی که بعضی یک روزه هستند. بیمارستان شما احتمالا این کلاسها را ارائه می دهد، اما ممکن است بخواهید یک کلاس تخصصی در جای دیگر - حتی آنلاین بگیرید. برای پیدا کردن کلاس، از ارائه دهنده خدمات بهداشتی و دوستان خود کمک بگیرید.