کودک شما چگونه رشد می کند؟

در چند هفته آینده آماده ی رشد ناگهانی باشید.وزن او دو برابر خواهد شد و قدش چن سانتی متر بلندتر می شود. در حال حاضر، او حدودا اندازه ی آووکادو است :قد او حدود ۱۱ سانتی متر و وزن او حدود ۱۰۰ گرم است. پاهای او بیشتر رشد کرده است و سرش راست تر از قبل شده است.تشکیل جمجمه ی سر شروع شده است، اما هنوز درزهای آن قابل تشخیص نیستند.حتی ناخن پایش شروع به رشد کرده است. در داخل بدنش نیز اتفاقات بسیاری افتاده است. به عنوان مثال، قلب او اکنون ۲۵ کیلوگرم خون را در هر روز پمپ می کند و این میزان با رشد کودک شما افزایش خواهد یافت.

کودک شما در ۱۶ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman به اندازه یک آووکادو اندازه کودک شما از سر تا کفل به حدود ۱۱.۵ سانتی متر است و در آستانه یک رشد جهشی بزرگ است.
  • pregnant_woman قلب کارآمدتر شده است. و در روز حدود ۲۵ لیتر خون را پمپاژ می کند.
  • pregnant_woman رحم شما به اندازه یک انبه است. بالای آن بین استخوان شکم و ناف شما است.
  • pregnant_woman سر کودک شما قائم تر شده است. پوست سر در حال شکل گیری است، با این حال هنوز مویی وجود ندارد!

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

بالای رحم شما حدودا بین استخوان شرمگاهی و ناف شما است و رباط های گرد که از آن حمایت می کنند ضخیم تر و کشسان تر می شوند.شما احتمالا احساس خوبی نسبت به بارداری دارید. تهوع کمتر، نوسانات خلق کمتر و درخشندگی پوست به این احساس کمک می کند.

به زودی یکی از شگفت انگیزترین لحظات بارداری را تجربه خواهید کرد - احساس حرکت کودک. در حالی که بعضی از زنان در ۱۶ هفته متوجه حرکات نوزادشان می شوند می شوند برخی تا ۱۸ هفته و یا بیشتر آن را احساس نمی کنند.اگر این اولین فرزند شما باشد،کم طاقت نباشید ممکن است حرکات کودکتان را تا ۲۰ هفته یا بیشتر متوجه نشوید.اولین حرکات ممکن است مانند تکان های کوچک، حباب های گاز یا حتی ذرت بوداده ظاهر شوند. در هفته های بعد، آنها قوی تر می شوند و شما می توانید خیلی بهتر آنها را احساس کنید.

در سونوگرافی میانی بارداری که معمولا بین ۱۶ تا ۲۰ هفته انجام می شود، نوزاد شما به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

بیشتر بدانیم: افزایش وزن بارداری

 

باید تا الان چقدر وزن گرفته باشم؟

اگر بارداری خود را با وزن متوسط ​​آغاز کردید،باید در این سه ماهه حدود ۵.۵ تا ۶.۵ کیلوگرم وزن اضافه کنید(به میزان ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم در کل بارداری). مراقب شما ممکن است به شما توصیه کند بیشتر یا کمتر وزن بگیرید که این مربوط به وزن شما و یا داشتن چندقلو می شود.

 

چگونه می توان وزن خود را حفظ کرد؟

طبق دستورالعملهای موسسه ی پزشکی درباره ی وزن گیری در طول سه ماهه دوم، شما باید حدود 340 کالری اضافی در روز بخورید (کل میزان کالری که نیاز دارید بستگی به وزن و سطح فعالیت شما دارد.)

اگر شما بیش از حد به وزن گرفته اید:

بعضی از زنان می فهمند که وزنشان خیلی سریع بالا رفته است. با این وجود، رژیم غذایی کم کالری یا کم کردن وعده های غذایی راه مناسبی برای کاهش وزن حین بارداری نیست.در عوض، این پیشنهادات را امتحان کنید تا به کاهش وزن خود کمک کنید:

  • روز خود را با یک صبحانه مغذی که حاوی پروتئین کافی، کربوهیدراتهای پیچیده، فیبر و مقدار کمی چربی سالم است شروع کنید.
  • سبزیجات، دانه های غلات، گوشت بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید و از غذای فرآوری شده، میان وعده های بسته بندی شده و دسرهای شکری صرف نظر کنید.
  • با خوردن تنقلاتی مانند پنیر و ماست ساده، هوموس، کره گردویی، هویج و سایر سبزیجات خام و میوه های تازه مانند سیب یا موز خود را سالم نگاه دارید.این کار باعث می شود کمتر به سراغ میان وعده های ناسالم بروید.
  • یک جایگزین خوشمزه برای غذاهای چرب انتخاب کنید. به عنوان مثال: ماست غلیظ یخ زده به جای بستنی، یک پیراشکی کم چرب به جای دونات و ذرت بو داده به جای سیب زمینی سرخ کرده.
  • به جای اینکه یک لیوان آبمیوه یا نوشابه بخورید، آب بخورید. آب طمع دار و گازدار خوشمزه است!
  • با تأمین کننده مراقبت های بهداشتی خود، ورزش منظم را انجام دهید. اگر مشکلی در شروع یا پیوستن به یک گروه دارید، یک نفر را برای پیاده روی روزانه یا شنا کردن پیدا کنید.این کار به حفظ انگیزه ی شما کمک خواهد کرد. حتی یک پیاده روی روزانه 20 دقیقه ای در هنگام ناهار باعث تغییر خواهد شد.

اگر شما به سختی وزن گیری می کنید:

برخی زنان با وجود تلاش خوب وزن گیری نمی کنند.در اینجا چند نکته برای شما می آوریم.

  • هر روز میلک شیک بنوشید (برای ویتامین C میوه های تازه اضافه کنید).با این روش کالری دریافت خواهید کرد و از کلسیم موجود در بستنی بهره مند خواهید شد.
  • مغزهایی با چربی های خوب مانند آوکادو و آجیل بخورید.
  • سعی کنید میوه های خشک بخورید.این میوه ها مانند میوه های تازه به شما احساس پری نمی دهند بنابراین تمایل شما به خوردن بیشتر می شود و کالری بیشتری به دست می آورید.
  • علاوه بر وعده های غذایی خود، میان وعده بخورید.
  • به خودتان یادآوری کنید که در حال حاضر باید برای خود و فرزندتان باید وزن گیری کنید. اگر هنوز در معرض کمبود وزن هستید یا در معرض اختلالات خوردن یا مسمومیت بدن قرار دارید، حتما با پزشک یا ماما صحبت کنید تا یک برنامه ی مناسب داشته باشید.

فعالیت: برنامه ریزی برای ماه نوزاد (ماه سفر)

هنگامی که نوزاد شما به دنیا بیاید شما و شریک زندگیتان برای همدیگر به اندازه کافی وقت ندارید. به همین دلیل است که داشتن ماه نوزاد برای شما خوب است. سه ماهه دوم زمان ایده آل برای سفرهای کوتاه است.در سه ماهه سوم شما ممکن است احساس خستگی زیادی داشته باشید. اگر نمیتوانید از شهر بیرون بیایید، فعالیتهای محلی را که می توانید با آن لذت ببرید، برنامه ریزی کنید. حتی شام و دیدن یک فیلم نیز مناسب است.