کودک شما چگونه رشد می کند؟

در حال حاضر کودک شما حدود ۱۰ سانتی متر طول دارد و وزن او حدود۷۰ گرم است (حدودا اندازه سیب). او مایع آمنیوتیک را از طریق بینی و دستگاه تنفسی فوقانی اش مشغول به داخل ریه هایش می برد.این کار کمک می کند تا کیسه های هوا اولیه در ریه هایش شروع به رشد کنند. در حال حاضر ریه های او در حال رشد هستند.همچنین او می تواند تمام مفصل ها و اندام هایش را حرکت دهد. اگرچه پلک های او هنوز هم بسته هستند اما او می تواند نور را حس کند. به عنوان مثال، اگر شما یک چراغ قوه روی شکم تان بیاندازید، احتمالا او از پرتو دور می شود.نوزاد شما در این مرحله طعم ها را احساس نمی کند، اما جوانه های چشایی او تشکیل شده اند.در این هفته اگر سونوگرافی کنید ممکن است جنسیت کودکتان را تشخیص دهید (با وجود این جنسیت کودک شما بستگی به وضوح تصویر و موقعیت کودک شما دارد، بیش از حد ناامید نشوید.) او ممکن است پیچش خورده باشد و در حالتی قرار گیرد که آلت تناسلیش معلوم نباشد.

کودک شما در ۱۵ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman ریه های به صورت ابتدایی مشغول به کارند دم و بازدم کودک شما مایع آمنیوتیک است که به رشد کیسه های هوا در ریه ها کمک می کند.
  • pregnant_woman دختر یا پسر؟ با انجام یک سونوگرافی احتمالا بتوانید جنسیت کودک خود را متوجه بشوید.
  • pregnant_woman کودک شما نور ار حس می کند. پلک ها ممکن است کاملا بسته باشد ولی نور یک چراغ قوه به شکم شما باعث عکس العمل او می شود.
  • pregnant_woman رشد پاها بیش تر از دست ها است. و اکنون می تواند تمام مفاصل و اندام را حرکت دهد.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

حاملگی شما در حال پیشرفت است، اما هنوز هم می توانید با علامت غیر منتظره در حال حاضر و بعد از آن شگفت زده شوید. به عنوان مثال، اگر بینی شما پر شود، احتمالا می توانید آن را به اثر ترکیبی تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در غشاهای مخاطی نسبت دهید. این وضعیت خیلی رایج است و به آن رینیت حاملگی می گویند.برخی از زنان باردار نیز به علت افزایش حجم خون و افزایش رگهای خون در بینی دچار خونریزی بینی می شوند.

اگر شما می خواهید آمنیوسنتزکنید احتمالا بین این هفته تا ۱۸ هفته اتفاق خواهد افتاد. این آزمایش می تواند صدها اختلال ژنتیکی و کروموزومی را شناسایی کند. اگر در طول انتظار بسیار نگران نتایج هستید، بهتر است به این فکر کنید که بیشتر خانمهایی که آمنیوسنتز دارند، درباره نوزادشان خبرهای خوبی می شوند ودر نهایت از نگرانی رها می شوند.

تعجبی ندارد اگر شما و شریک زندگیتان این روزها احساس استرس می کنید. بسیاری از زوج های باردار نگران سلامت نوزاد خود هستند و این که چه تغییراتی را پیش رو خواهند داشت. اما با وجود ناراحتی های فیزیکی و کاهش انرژی این سه ماه برای اکثر زنان شگفت انگیز است.

بیشتر بدانیم : احساس حرکت کودک

 

احساس اولین لرزش و لگد زدن یکی از شگفت انگیزترین تجربیات بارداری است.بهتر است منتظر بمانید زیرا طولی نمی کشد که کودک شما به قدری قوی خواهد شد تا بتواند این حرکات را انجام دهد و به شما بگوید که من اینجا هستم.

 

چه زمانی حرکات نوزدام را حس می کنم؟

حتی اگر او در هفته های ۶ تا ۸ نیز حرکت داشته باشد شما این حرکات را بین هفته ۱۶ تا ۲۲ احساس خواهید نمود.(اگر سونوگرافی کرده باشید ممکن است حرکات آکروباتیک را دیده باشید.) زنانی که بارداری چندم را سپری می کنند نسبت به کسانی که بارداری اولشان است خیلی بهتر حرکات کودکشان را متوجه می شوند.(زنی که قبلا بارداری را تجربه کرده بهتر می تواند تشخیص دهد که حس حرکت مربوط به نوزادش بوده است یا اینکه مرتبط با مشکلات شکمی مانند نفخ است.) چاقی و لاغری شما نیز در درک حرکات نوزاد تاثیر گذار خواهد بود.زنان لاغر بهتر حرکات نوزادشان را حس می کنند.

 

حرکتهای اول چه احساسی دارند؟

زنان این احساس را مانند بو دادن ذرت (پاپ کورن شدن ذرت!) ، شنا کردن ماهی های طلایی، پروانه ها، احساس سوزش و حباب شرح داده اند. شما احتمالا اولین حرکات آرام را در شکم خود به گاز و گرسنگی نسبت می دهید اما هنگامی که شما آنها را به طور منظم احساس می کنید، تفاوت را خواهید فهمید. شما وقتی نشستید یا بی سر و صدا می شوید بیشتر این جنبش های اولیه را احساس خواهید نمود.

 

چه زمان باید در مورد حرکت کودکم نگران باشم؟

اگر چه نوزاد شما در حال حاضر حرکت زیادی دارد و تند و تیز است اما هنوز به اندازه کافی قوی نیست تا شما آن را احساس کنید. در سه ماهه دوم، لگد او قوی تر می شود و به طور منظم آن را احساس می کنید. به آنها توجه کنید و اگر متوجه کاهش حرکت کودک خود شدید سریعا به پزشک خود خبر دهید. جنبش کمتر می تواند یک مشکل را نشان دهد و شما برای بررسی وضعیت کودک خود به یک تست یا مشخصات بیوفیزیکی نیاز خواهید داشت. هنگامی که شما در سه ماهه سوم خود قرار دارید، پزشک یا ماما ممکن است توصیه کند که روزانه شمارش لگدهای کودک خود را به مدت زمان کمی انجام دهید.

فعالیت: با کودک خود صحبت کنید

اگر چه شما هنوز نمی توانید یک صحبت چهره به چهره داشته باشید، صحبت کردن با کودکتان یک راه عالی برای ایجاد یک پیوند است. اگر داشتن مکالمه واقعی به نظر شما عجیب و غریب است، فعالیت های خود را با صدای بلند انجام دهید یا خواسته های مخفی خود را با فرزندتان به اشتراک بگذارید. این کار برای کودک شما عالی است. صحبت کردن در مورد نوزادان یکی از بهترین راه هایی است که به آنها کمک می کند مهارت های زبانیشان را توسعه دهند.