کودک شما چگونه رشد می کند؟

اثر انگشت بر روی نوک انگشتان کوچک او تشکیل می شود، رگ ها و اندام های او به وضوح از زیر پوست نازک او دیده می شوند و بدن او با سرش تناسب پیدا می کند.در حال حاضر سر او یک سوم بدنش است. اگر نوزاد شما دختر باشد اکنون بیش از 2 میلیون تخمک در تخمدان هایش دارد. کودک شما تقریبا ۷.۵ سانتی متر طول دارد (حدود اندازه یک غلاف نخود سبز) و وزنش تقریبا ۲۸ گرم است.

کودک شما در ۱۳ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman کودک شما اثر انگشت دارد. چقدر باحاله؟ بدن کوچک او حدود ۷.۵ سانتی متر طول دارد و وزنش حدود ۲۸ گرم است.
  • pregnant_woman اگر دختر باشد ... بیش از ۲ میلیون تخمک در تخمدان خود دارد.
  • pregnant_woman تناسب سر و بدن بهتر شده است. سر او اکنون یک-سوم بدن او را تشکیل داده است به جای یک-دوم هفته های قبل.
  • pregnant_woman خطر بروز سقط جنین در حال حاضر بسیار پایین تر است. ممکن است بسیاری از زنان افزایش میل جنسی را در این روزها تجربه کنند.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

این هفته آخرین هفته ی سه ماهه اول بارداریتان است و خطر ابتلا به سقط جنین در حال حاضر بسیار پایین تر از قبل است.هفته بعد شروع سه ماهه دوم شماست، زمانی که بسیاری از زنان از شر علائم زودرس حاملگی مانند بیماری صبحگاهی و خستگی راحت می شوند.خبرهای دیگری نیز وجود دارد، ممکن است بسیاری از زنان افزایش میل جنسی را در این روزها تجربه کنند.

هنوز تا زایمان زمان زیادی باقی است، اما ممکن است سینه های شما شروع به تولید آغوز کند که مایعی غنی از مواد مغذی است و کودک شما تا چند روز اول پس از تولد از آن تغذیه می کند تا زمانی که شیر در سینه ها تولید شود.

بیشتر بدانیم : تغذیه سالم در دوران بارداری

 

هر روز باید چقدر بیشتر غذا بخورم و نوشیدنی بنوشم؟

شما ممکن است برای دو نفر غذا بخورید، اما نیازی نیست دو برابر غذا بخورید. دستورالعمل ها متفاوت است، اما موسسه پزشکی (IOM) می گوید اگر شما وزن متناسب داشته باشید، در سه ماهه اول نیازی به کالری اضافی نیست، 340 کالری اضافی در روز در سه ماهه دوم و 450 کالری اضافی در روز در سوم سه ماهه نیاز دارید. اگر اضافه وزن یا کمبود وزن داشته باشید، یا دارای چندقلو باشید، به دلیل اهمیت افزایش وزن، بیشتر یا کمتر از این مقدار باید دریافت نمایید.

کالری شماری کنید : غذای ناسالم را حذف کنید و به جای آن یک میان وعده یا غذای سالم مناسب بارداری میل کنید.

همچنین IOM توصیه می کند در دوران بارداری حدود 10 لیوان مایعات در روز (حدود ۲ لیتر) استفاده کنید. اگر در آب و هوای گرم،ارتفاع زیاد و یا در حال ورزش باشید، ممکن است بیشتر از این نیاز داشته باشید.این مقدار برای هر فرد متفاوت است، بنابراین نگران نباشید اگر شما کمی بیشتر یا کمتر نیاز دارید.

اگرچه آب بهترین نوشیدنی است اما شیر و سایر نوشیدنی ها را نیز در برنامه ی غذایی خود جای دهید.

نکته: رنگ ادرار خود را در نظر بگیرید. اگر زرد یا تیره باشد، باید مایعات بیشتری بخورید. ادرار شفاف و زرد رنگ به معنای این است که شما به خوبی مایع دریافت کرده اید.

 

برخی از مواد مغذی مهم چیست؟

پروتئین، آهن و کلسیم سه ماده مغذی هستند که در حال حاضر به آنها نیاز دارید تا سالم بمانید و نیازهای رشد کودکتان را تامین کنید.

  • پروتئین: هدف دریافت 71 گرم پروتئین در روز است. گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی، همچنین آجیل، لوبیا و محصولات سویا مانند توفو، همه منابع خوب پروتئینی هستند. شما باید این مقدار پروتئین را در سه وعده دریافت نمایید. ماهی منبع خوبی از پروتئین (و همچنین اسید های چرب امگا 3 حیاتی) است اما به دلیل نگرانی در مورد آلودگی، کارشناسان می گویند که چه مقدار و چه نوع ماهی در بارداری مناسب است.
  • آهن: دریافت 27 میلی گرم آهن در روز به ویژه برای کمک به کم خونی فقر آهن که یک مشکل رایج در زنان باردار است ضروری است. آهن موجود در محصولات حیوانی (heme iron) نسبت به آهن موجود در گیاهان (nonheme iron) راحت تر توسط بدن شما جذب می شود. بهترین منبع کدام است؟ گوشت قرمز کم چرب.اگر شما گیاهخوار هستید یا گوشت با معده شما سازگار نیست می توانید از سبزیجاتی مانند اسفناج و حبوباتی مانند عدس پروتئین دریافت کنید.دریافت کافی آهن از این منابع دشوار است، بنابراین ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است یک مکمل آهن را توصیه کند. (نکته: ویتامین C باعث افزایش جذب آهن گیاهان می شود، بنابراین غذاهای غنی از ویتامین C مانند میوه های مرکبات، توت فرنگی و فلفل شیرین را بخورید.همچنین غذاهای غنی از آهن غیر گوشتی یا مکمل آهن را با یک لیوان آب پرتقال بخورید.)
  • کلسیم: چهارواحد از محصولات لبنی در روز به شما کمک می کند 1000 میلی گرم کلسیم مورد نیازتان را تامین کنید. (1300 میلی گرم در صورتی که شما 18 ساله یا کمتر باشید). نوزاد شما برای تشکیل استخوان ها و دندان ها نیاز به کلسیم دارد. اگر شما به اندازه کافی از این مواد مغذی دریافت نمی کنید، او از آنچه که بدن شما نیاز دارد مصرف می کند و کلسیم ذخیره شده در استخوان ها را از دست خواهید داد.

 

من ویتامین های دوران بارداری را مصرف می کنم بنابراین آیا باز هم باید به تغذیه ام توجه کنم؟

بله این ویتامینها می توانند به پر کردن شکاف های تغذیه ای در رژیم غذایی شما کمک کنند، اما این به معنای جایگزینی غذای سالم نیست.همچنین این ویتامین ها کلسیم مورد نیاز روزانه شما را ندارند. به علاوه مهم است که مقدار زیادی میوه و سبزی تازه فیبردار بخورید تا از یبوست که یک شکایت متداول در دوران بارداری جلوگیری کنید.

فعالیت : با همسرتان در مورد پدر و مادر شدن صحبت کنید

زمان آن فرا رسیده است تا در مورد موضوعات بزرگ فرزند پروری مانند نظم و انضباط، قوانین خانواده و آموزش اخلاقیات و ارزش ها  با همسرتان صحبت کنید.برای انجام این کار یک تمرین را شروع کنید.بر روی یک کاغذ به طور جداگانه بنویسید مادر من همیشه.... و مادر من هرگز.... و لیست را پر کنید.در مورد پدر نیز همین کار را انجام دهید.سپس با همسرتان این نوشته ها را بررسی کنید و ببنید که چه رفتارهایی را مناسب و کدام را نامناسب می دانید و می خواهید که رفتار متفاوتی برای تربیت کودکتان داشته باشید.