کودک شما چگونه رشد می کند؟

رشد چشمگیر این هفته: واکنش ها. نوزاد شما به زودی قادر خواهد بود انگشتانش را باز و بسته کند.انگشتان پا جمع می شوند، ماهیچه های چشم تکان می خورند و می تواند با دهانش مکیدن را انجام می دهد. در حقیقت، اگر به شکمتان دست بزنید، کودک شما در پاسخ واکنش نشان خواهد داد، اگر چه شما قادر نخواهید بود آن را احساس کنید.

روده او، که به سرعت رشد کرده است و به بند ناف متصل است شروع به حرکت به داخل حفره شکم می کند و کلیه هایش شروع به ریختن ادرار به مثانه می کنند.

در همین حال، سلول های عصبی به سرعت در حال افزایش هستند و سیناپس ها(محل تماس عصب ها) در مغز کودک شما بوجود می آیند. چهره اش کاملا شبیه انسان شده است. چشمان او به طرفین حرکت می کند و گوش هایش درست در جایی قرار دارند که باید باشند. از فرق سر تا نوک پای او بیش از ۵ سانتی متر طول دارد (اندازه ی یک لیمو) و وزن آن حدود ۱۴ گرم است.

کودک شما در ۱۲ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman عکس العمل های غیر ارادی در حال پیشرفت هستند. کودک شما در حال حاضر مشغول لگد زدن و کشش است. به زودی انگشتانش باز و بسته خواهد شد.
  • pregnant_woman روده در محل خود قرار گرفته. روده کودک شما که به سرعت رشد کرده و به بند ناف متصل است، به سمت حفره شکم حرکت میکند.
  • pregnant_woman کودک شما عملا انسان است. چشمان او از طرف به طرف جلو حرکت کرده و گوش او جایی است که باید باشد.
  • pregnant_woman تغییرات به در شما ظاهر می شود. بالای رحم شما شروع به بالا بردن استخوان های لگن می کند و کمر شما ممکن است ضخیم شود.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

رحم شما از جایی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند آن را حس کند از بالای آن (فوندوس) تا پایین شکمتان یعنی درست در بالای استخوان شرمگاهیتان رشد کرده است. ممکن است لباس های بارداری را داشته باشید، مخصوصا اگر این اولین بارداری شما نباشد.حتی اگر لباسهای جدید نداشته باشید بدون تردید متوجه شده اید که شکم شما بزرگتر شده است و لباسهای گشاد و آزاد برایتان راحت تر است.

ممکن است سوزش سر دل داشته باشید (سو هاضمه اسیدی نیز نامیده شود) احساس سوزشی که اغلب از پایین استخوان جناع شروع شده و تا گلوی شما گسترش می یابد. بسیاری از زنان برای اولین بار در دوران بارداری سوزش سر دل را تجربه می کنند و این سوزش در کسانی که قبلا دچار سوزش سر دل شده اند به مراتب بدتر خواهد بود.

در طول بارداری، جفت هورمون پروژسترون تولید می کند، که باعث شلی دریچه ی معده به مری می شود. به خصوص هنگامی که دراز کشیده اید اسید معده می تواند از این دریچه خارج شود که موجب احساس سوزش ناراحت کننده می شود.بسیاری از زنان، این سوزش را تا زمانی که رشد رحم باعث فشار بر روی معده نشود را احساس نمی کنند. ناراحتی ممکن است از خفیف آزار دهنده تا شدید و دیوانه کننده متغیرباشد.

بیشتر بدانیم : ترشحات واژن در دوران بارداری

 

نگران نباشید اگر ترشحات واژن بیشتر از حد معمول است.این موضوع در دوران بارداری متداول است.

آنچه که در لباس زیر به چشم می خورد، حتما ترشحات سفیدی است که شما احتمالا قبل از بارداری نیز داشته اید و مانند شیری غلیظ است که در حال حاضر فقط مقدار آن زیادتر شده است.یک علت آن افزایش تولید استروژن و جریان خون بیشتر در ناحیه واژن است. این ماده از ترشحات دهانه رحم و واژن، سلول های قدیمی از دیواره های واژن و باکتری های طبیعی از واژن ساخته شده است.

 

آیا در مورد ترشحات واژن باید با پزشک یا ماما در تماس باشید ؟

اگر مقدار زیادی مایع شفاف در حال ترشح بود سخت است که بگوییم این مایع کیسه اب است یا تنهاترشحات واژن است. اگر شک داشته باشید با ماما یا پزشک تماس بگیرید.

در صورتی که یکی از این علائم را دارید با پزشک یا ماما تماس بگیرید:

  • اگر هنوز در 37 هفته نیستید و متوجه افزایش در ترشحات یا تغییر نوع ترشحات می شوید و ترشحات آبکی، مخاطی یا خونی باشد حتی اگر خون صورتی یا قهوه ای باشد این می تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد.
  • ترشحاتتان بی بو و سفید است و حین ادرار یا مقاربت دچار درد،خارش و یا سوزش می شوید و واژنتان ملتهب به نظر می رسد. این بدان معنی است که ممکن است عفونت قارچی داشته باشید.
  • متوجه ترشحات سفید یا خاکستری با بویی شبیه ماهی پس از رابطه جنسی (زمانی که ترشح مخلوط با اسپرم) می شوید.این علامت ممکن است مربوط به نوع دیگری از عفونت واژن به نام واژینیت باکتریایی باشد.
  • ترشحات شما زرد یا سبز و کثیف با بوی ناخوشایند است. این ممکن است نشانه ای از تریکومونیا، یک عفونت معمولی منتقل شده از راه جنسی باشد. سایر علائم احتمالی تریکومونیا شامل قرمزی، تحریک یا خارش ناحیه تناسلی یا واژن و ناراحتی در هنگام ادرار یا حین مقاربت است.
  • ترشحات شما بدبو و زرد، سبز یا خاکستری است.ممکن است دچار عفونت های واژن یا عفونت های منتقله جنسی باشید حتی اگر نشانه های سوزش و خارش را نداشته باشید.

اگر فکر می کنید عفونت دارید، سعی نکنید خود را با داروهای بدون نسخه درمان کنید.علائم همیشه قابل تمایز نیستند، بنابراین برای تشخیص نزد پزشک بروید، مهم است که مطمئن شوید درمان مناسب را دریافت می کنید.

فعالیت: ایجاد یک بودجه برای کودک

با شریک زندگی خود در مورد چگونگی اداره تمام هزینه های جدید از جمله  لباس های کودک، غذا، پوشک، اسباب بازی و بقیه ی نیازهای کودک مشورت کنید.یک طوفان فکری(روشی برای ارائه ی راه حل برای حل یک مسئله) برای تامین نیازهای فرزندتان ترتیب دهید. اگر قادر به کاهش برخی از هزینه های خود باشید قادر خواهید بود برای کودکتان صرفه جویی کنید.