کودک شما چگونه رشد می کند؟

او حالا حدودا ۴ سانتی متر است و تقریبا اندازه ی یک انجیر است.بدن او به طور کامل شکل گرفته است. دستان او به زودی باز می شود و تقریبا می تواند آن را مشت کند، ریشه های کوچک دندان شروع به ظاهر شدن در زیر لثه می کنند و برخی از استخوان های او شروع به سخت شدن می کنند.

او در حال حاضر مشغول لگد زدن و کشش است و حرکات کوچکی دارد که مانند باله روی آب است این حرکات به مرور زمان افزایش می یابد و بدن او رشد می کند و توسعه یافته تر و عملکردی تر می شود.شما حرکات آکروباتیک نوزاد خود را برای یک ماه یا دو ماه دیگر احساس نخواهید کرد و متوجه سکسه کردن او می شود که به علت شکلگیری دیافراگم او اتفاق می افتد.

کودک شما در ۱۱ هفتگی چه شکلی است؟

کودک شما در ۱۰ هفتگی چه شکلی است؟
  • pregnant_woman دندان و استخوان ها استخوان های کودک شما شروع به سخت تر شدن می کنند و ریشه های کوچک دندان ها شروع به ظاهر شدن در لثه می کند.
  • pregnant_woman پوست شفاف. پوست او هنوز شفاف است و اجازه دیدن رگ های خونی را می دهد.
  • pregnant_woman ضربان قلب کودک شما. در ویزیت بعدی پزشک، احتمالا می توانید ضربان قلب کودکان که شبیه صدای دویدن اسب است را بشنوید.
  • pregnant_woman دیگر رویان وجود ندارد و کودک شما تبدیل به جنین شده است.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

اگر شما مانند بیشتر زنان باشید اکنون احساس می کنید انرژی بیشتری دارید و حالت تهوع شما ممکن است کاهش یابد. متأسفانه ممکن است از یبوست (ناشی از تغییرات هورمونی، که می تواند سرعت هضم را کاهش دهد) و سوزش سر دل (دوباره هورمون ها ،که دریچه ی بین معده و مری را شل می کند) رنج ببرید. فقط به یاد داشته باشید، تمام این ناراحتی برای یک علت خوب است.

اگر حالت تهوع نمی گذارد طیف وسیعی از غذاها را میل کنید و اگر وزن گیری تان خوب نبوده است نگران نباشید (اگر وزن شما قبل از بارداری طبیعی بوده باشد پزشکان توصیه می کنند در سه ماهه اول حدود نیم تا دو نیم کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید).اشتهای شما احتمالا به زودی باز خواهد گشتو در حدود نیم کیلو در هفته وزنگیری خواهید کرد.

یاد بگیرید که کدام نشانه ها عادی و کدام یک غیر عادی هستند.احتمالا سوالاتی مانند آیا می توانم به کلاس ایروبیک ادامه دهم؟ آیا کیسه هوای ماشین به کودک آسیب می زند؟ کدام داروهای سرماخوردگی در حال حاضر امن هستند؟دارید.باید یاد بگیرید چه چیزهایی در بارداری امن و چه چیزهایی خطرناک هستند.

بیشتر بدانیم : مواد غذایی بی خطر در دوران بارداری

 

احتمالا شما هشدارهایی در مورد غذاهای خطرناک در دوران بارداری شنیده اید.اگر چه بعضی غذاها خطرات بالقوه ای را برای کودک شما ایجاد می کنند اما اکثریت قریب به اتفاق آنها ایمن هستند و خطر ابتلا به عوارض حاملگی مرتبط با غذا بسیار کم است.در این قسمت موادغذایی ایمن را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید انتخاب های عاقلانه و بدون نگرانی داشته باشید.

 

در دوران بارداری از چه غذاهایی باید پرهیز کنم؟

از هر گونه مواد غذائی که باکتری یا انگل های بیماریزا دارند و می توانند باعث آسیب رساندن به کودک شما شود اجتناب کنید.این غذاها شامل گوشت، مرغ ،ماهی و تخم مرغ خام(و هر غذای حاوی تخم مرغ خام، مانند خمیر کلوچه خانگی ) و پنیر نرم غیر پاستوریزه است. گوشت سرد نخورید (مثل سالامی، هات داگ، ماهی قزل آلا دودی،همبرگر یا بوقلمون)، مگر اینکه گرم شوند.از غذاهای آماده سرد (مثل سالاد مرغ و سالاد تخم مرغ) و غذای بیرون از منزل و میوه و سبزی نشسته اجتناب نمایید.

برخی از انواع غذاهای دریایی به دلیل داشتن متیل جیوه ی بالا ممکن است به مغز کودک در حال رشد آسیب برساند.بهتر است غذاهای دریایی مانند کوسه،اره ماهی، ماهی خال مخالی،کاشی ماهی (همچنین به نام طلایی یا سفید نیز شناخته می شوند) میل نکنید.

از سوی دیگر،غذاهای دریایی فواید زیادی دارند.آنها منابع خوب پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که میتوانند یه قدرت دید و رشد مغز کودک شما کمک کنند.بنابراین باید ماهی هایی با کمترین میزان آلاینده ها انتخاب کنید و آنها را در آرامش بخورید.می توانید دو تا سه بار در هفته از ماهی های کم جیوه مانند ماهی آزاد، میگو،ماهی پولاک یا قزل آلا استفاده کنید.

 

در دوران بارداری باید از چه نوشیدنی هایی اجتناب کنم؟

الکل محرک اصلی در دوران بارداری است زیرابه سرعت از جریان خون فرد به نوزاد منتقل می شود و حتی یک روز نوشیدن الکل می تواند سلامت کودک را به خطر بیاندازد. در طول بارداری هیچ میزان ایمنی برای الکل شناخته نشده است، بنابراین بهتر است از آن به طور کامل اجتناب شود. دیگر نوشیدنی ها آبمیوه و شیرغیر پاستوریزه و مخلوط شیر و تخم مرغ است. این نوشیدنی ها می توانند حاوی باکتری اشریشیا کلای یا سایر باکتری هایی باشند که می توانند به شما و کودکتان آسیب برساند.

ممکن است شما شنیده باشید که کافئین در طول بارداری یکی دیگر از بزرگترین ناهنجارهاست، اما در واقع میزان متوسط آن قابل مصرف است. پس از سالها بحث و گفتگو، اکثر محققان معتقدند اگر چه کافئین از جفت عبور می کند، مقدار متوسط ​​(کمتر از 300 میلی گرم در روز) به کودک شما آسیب نمی رساند.با نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه این میزان کافئین را دریافت می کنید. آگاه باشید که کافئین در خوراکی های دیگر مانند شکلات، چای، نوشابه و بسیاری از نوشیدنی های غیر الکلی نیز وجود دارد.

 

چگونه می توانم خود را از مسمومیت غذایی محافظت کنم؟

گوشت، مرغ و ماهی را به طور کامل بپزید. از دماسنج مواد غذایی برای آزمایش دمای داخلی گوشت استفاده کنید یا آن را تا زمانی که وسط آن دیگر صورتی نباشد بپزید.

  • مواد فریز شده را که بیش از دو ساعت بیرون یخچال مانده اند استفاده نکنید و قبل از اینکه یخ آنها کاملا آب شود آنها را گرم نمایید.
  • گوشت نپخته را از مواد غذایی دیگر جدا کنید.
  • میوه ها و سبزیجات را به طور کامل شستشو دهید.
  • برای شستن دست های خود و هر سطحی که در تماس با مواد شسته نشده قرار می گیرد از آب گرم و صابون استفاده کنید. گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی و یا تخم مرغ، هات داگ، گوشت گوسفند را قبل از پخت با دست آلوده لمس نکنید تا مواد غذایی خود را آلوده نکنید.
  • غذاهایی که پس از باز شدن آماده ی مصرف هستند را به خصوص زمانی که بسته بندی آنها را باز می کنید سریعا استفاده نمایید.

فعالیت : با مادران دیگر ارتباط برقرار کنید.

زناني که تجربه ی مادر شدن دارند مي توانند مشاورانی خوب باشند و درک عميقي از آنچه شما مي گذرانيد دارند.اگر رابطه ی شما و مادرتان خوب باشد یک حامی عالی خواهید داشت. (بارداری می تواند بعضی - اما نه همه - زنان را به مادرانشان نزدیک تر کند).اگر نمی دانید کجا شروع کنید، می توانید از مادر یا دوست خود بپرسید که بهترین و بدترین خاطرات بارداریشان چه بود است.شما می توانید در انجمنهایی که وجود دارد نیز افرادی را بیابید.