کودک شما چگونه رشد می کند؟

اگرچه او به اندازه یک زیتون درشت است و وزنی کمتر از هفت گرم دارد اما در حال حاضر مهمترین بخش رشد و تکامل را طی کرده است. این دوره به اصطلاح آغاز جنینی است، زمانیکه بافت ها و اندام های بدن او به سرعت رشد می کند و بالغ می شود.

او مایعات را می بلعد و طوفان به پا می کند.اندام های حیاتی  از جمله کلیه ها، روده ، مغز و کبد (که در حال حاضر با ناپدید شدن کیسه زرده کار تولید گلبول های قرمزرا بر عهده دارد) در جای خود قرار دارند و مشغول به کار هستند، هرچند که در دوران بارداری به رشد خود ادامه می دهند.

اگر می توانستید داخل رحم خود را ببینید جزئیات دقیقی را مانند ناخن های کوتاه بر روی انگشتان دست و پا و مویهای کرکی روشن بر روی پوست او را مشاهده می کردید.

اگر می توانستید داخل رحم خود را ببینید جزئیات دقیقی را مانند ناخن های کوتاه بر روی انگشتان دست و پا و مویهای کرکی روشن بر روی پوست او را مشاهده می کردید.

سایر تحولات بدن او شامل قدرت خم کردن اندامها است.حالا مچ دستش خم می شود. همچنین بدن او خمیده شده و ممکن است پاهایش آنقدر بلند شده باشند که به شکمش برسند. خطوط ستون فقراتش به وضوح از طریق پوست شفافش دیده می شود و اعصاب نخاعی در سراسر نخاعش کشیده می شوند.مغز کودک شما به طور موقت در قسمت جلویی سر رشد می کند و اندازه ی آن تقریبا نصف بدن اوست و حدود۲.۵-۳ سانتی متر است و در هفته های بعدی تقریبا سه برابر خواهد شد و به ۷.۵ سانتی متر می رسد.

کودک شما در ۱۰ هفتگی چه شکلی است؟

  • pregnant_woman کودک شما کمی بیش از ۲.۵ سانتی متر طول دارد و پیشانی او همزمان با رشد مغز، متورم می شود.
  • pregnant_woman ناخن و مو؟ ناخن های کوچک بر روی انگشتان دست و پا شکل می گیرد و موهای پرزی مانند شروع به رشد می کنند.
  • pregnant_woman اندام های حیاتی در جای خود قرار گرفتند. کلیه ها، روده ها، مغز و کبد (که در حال حاضر گلبول های قرمز را به جای کیسه زرده تولید می کند) شروع به کار می کنند.
  • pregnant_woman رحم شما دو برابر شده است. از اندازه گلابی قبل از بارداری به اندازه گریپ فروت در حال حاضر.

زندگی شما چگونه تغییر می کند؟

در ویزیت بعدی ممکن است بتوانید ضربان قلب کودک خود را با کمک یک داپلرکه یک دستگاه سونوگرافی دستی است که پزشک یا ماما آن را روی شکم قرار می دهد بشنوید. ضربان قلب کوچک کودک شما مانند صدای قدم های اسب های تازنده است و شنیدن آن برای اولین بار می تواند بسیار تحریک کننده باشد.

قبل از بارداری رحم شما به اندازه ی یک گلابی کوچک بود. در این هفته تقریبا به اندازه ی یک گریپ فروت بزرگ است.ممکن است لباسهای بارداری را تهیه کرده باشید.حتی اگر تهیه نکرده باشید نیز نیاز به لباسهای گشادتر دارید و لباسهای معمولی و سوتین شما تنگ خواهند بود.بزرگ شدن قسمت میانی بدن شما به دلیل افزایش وزن و باد کردن است.اگر هنوز لباس بارداری تهیه نکرده اید با شلوار یا دامن با کمربند ارتجاعی و یک شکم بند آرامش بیشتری خواهید داشت.

بسته به سطح آمادگی جسمانی شما،در تمرینات دوران بارداری شرکت می کنید. شنا و پیاده روی انتخاب های عالی برای تمام 9 ماه است. ورزش باعث افزایش میزان تحمل، قدرت و استحکام عضلات می شود.این سه ویژگی می تواند به شما کمک کند تا افزایش وزن ناشی از بارداری را تحمل کنید و برای تناسب اندام پس از وضع حمل نیز آمادگی پیدا کنید. (متاسفانه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این تمرینات زمان زایمان را کوتاه می کند.)

بیشتر بدانیم : عفونت های حاملگی

 

در اینجا سه مورد از شایع ترین عفونت های دوران بارداری و آنچه شما می توانید در مورد آن ها انجام دهید را شرح می دهیم.

 

درباره عفونت های دستگاه ادراری در دوران بارداری چه چیزهایی را باید بدانم؟

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) شایع ترین عفونت های باکتریایی در دوران بارداری هستند. سطح بالای پروژسترون تا حدی باعث این قضیه می شود. هورمون دستگاه ادراری شما را شل میکند، که ممکن است جریان ادرار را کند کند و زمان بیشتری برای رشد باکتری فراهم می کند. در دوران بارداری عوامل دیگری نیز در آن دخالت می كنند.

عفونت زمانی اتفاق می افتد که باکتری های روده كه با مدفوع خارج می شوند به سمت دستگاه ادراری رفته و خود را به داخل دستگاه ادراری می رسانند. گاهی اوقات آنها باعث عفونتی در مثانه به نام سیستیت می شوند. علائم سیستیت شامل درد، ناراحتی یا سوزش در هنگام ادرار کردن،تكرر ادرار و ناراحتی لگن یا درد شکم است. ادرار شما ممکن است تیره شود و بوی نامطبوع داشته باشد.

اگر فکر می کنید که عفونت مثانه دارید، مهم است که مراقب خودتان باشید. سیستیت بدون درمان ممکن است منجر به عفونت کلیه شود که می تواند شما را به طور جدی بیمار کند و خطر ابتلا به زایمان زودرس را افزایش دهد. اگر شما مبتلا به سیستیت هستید، پزشک شما آنتی بیوتیک هایی را که در دوران بارداری ایمن هستند، برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها احتمالا علائم شما را در عرض چند روز تسکین می دهند، اما به یاد داشته باشید دوره درمان را برای از بین بردن تمام باکتری ها کامل کنید.

باکتری ها همچنین می توانند بدون ایجاد علایم در دستگاه ادراری شما (وضعیتی که باکتریوری بدون علامت نام دارد) رشد کنند، به همین دلیل است که پزشک شما در ویزیت قبل از زایمان برای شما آزمایش ادرار می نویسد. اگر باکتریوری بدون علامت دارید، باید با آنتی بیوتیک ها درمان شود.

 

در مورد واژینیت باکتریایی(عفونت باکتریایی واژن) در دوران بارداری چه چیزهایی را باید بدانم؟

واژینیت باکتریایی یک عفونت دستگاه تناسلی است که به علت رشد بیش از حد باکتری هایی که به طور معمول در واژن وجود دارند ایجاد می شود و ممکن است بدون علامت باشند. اگر شما مبتلا به این بیماری باشید بوی نامطبوع ماهی از ناحیه تناسلیتان حس می کنید و ترشحات خاکستری یا شیری رنگ مشاهده می کنید. (این بو بیشتر بعد از رابطه جنسی ظاهر می شود). ممکن است اطراف واژن احساس تحریک یا خارش داشته باشید، اگرچه حداقل نیمی از تمام زنان مبتلا به واژینیت هیچ علامتی ندارند.

واژینیت باکتریایی خطر ابتلا به زایمان زودرس و پارگی زودرس کیسه آب را افزایش می دهد. اگر شما علائم واژینیت باکتریایی را دارید یا اگر در معرض خطر زایمان زودرس هستید،باید از این عفونت مطمئن شوید و آن را درمان نمایید. اگر شما در معرض خطر نیستید یا علائم ندارید این آزمایش برای شما انجام نمی شود.

 

در مورد عفونتهای قارچی دوران بارداری چه چیزهایی را باید بدانم؟

عفونت های قارچی، عفونت های شایعی هستند که در دوران بارداری بیشتر می‌شوند .این عفونت توسط قارچ های میکروسکوپی خانواده کاندیدا ایجاد می شوند. این قارچ ها در واژن تقریبا یک سوم زنان یافت می شود و فقط زمانی ایجاد می شود که در رقابت با دیگر میکروارگانیسمها رشدی سریع داشته باشند.افزایش سطح استروژن در دوران بارداری باعث تولید بیشتر گلیکوژن(نوعی قند) و در نتیجه رشد بیشتر قارچها می شود. (بعضی محققان معتقدند که استروژن همچنین تاثیر مستقیم روی قارچها دارد و باعث می شود که به سرعت رشد کنند و بهتر به دیواره های واژن متصل شوند.)

نوزاد شما در رحم مبتلا به این عفونت نمی شود اما در هنگام عبور از کانال زایمانی ممکن است به عفونتی به نام برفک دهانی مبتلا شود که مشکلی جدی نیست و به راحتی در نوزادان سالم درمان می شود.

فعالیت: خرید لباس زیر

زمان آن رسیده است که لباس های زیر خود را تغییر دهید. از آنجایی که سینه ها و کمر شما رشد کرده و تغییر می کند، لباسهای زیر دوران بارداری می تواند برای شما مناسب باشد.بهتر است که به صورت حضوری این خرید را انجام دهید. فروشنده می تواند به شما در انتخاب سایز مناسب کمک کند.به دنبال یک لباس زیر خوب باشید.سایز سینه های شما ممکن است در ماه های آینده یک یا دو برابر بیشتر شود، به خصوص اگر این اولین بارداری شما باشد.