مهارت های شناختی

نوزاد شما اکنون با بازی های پنهان و کشف کردن درگیر است. یکی از اسباب بازی های مورد علاقه او را روی زمین قرار داده و با یک دستمال روی آن را بپوشانید. کمی از آن را نشانش دهید و بگویی "آنجاست!" و دوباره مخفی اش کنید و حالا از او بخواهید آن را پیدا کند. دوباره این کار را تکرار کنید.

نوزاد می تواند به خاطر بسپارد که رقصنده جعبه موزیکال، داخل آن پنهان شده است و یک دفعه ظاهر می شود. با این حال او هر بار می خندد.  او هم چنین قادر به تشخیص تنهایی و عصبانیت و ناراحتی شما است. اگر با عصبانیت و خشم صحبت کنید ممکن است گریه اش را در بیاورید.


بازی ها و اسباب بازی های مهیج

از آنجایی که او پیش بینی پذیری را دوست دارد، به بازی کردن و کتاب خواندن  بیش از هر زمان دیگریعلاقه نشان می دهد، سعی کنید او را سرگرم کنید. او را با داستان های قدیمی مثل شنگول منگول و شنل قرمزی و دیگر قصه ها و بازی های جذاب شاد کنید.


زمان داشتن فنجان مخصوص

اکنون ممکن است  نوزاد شما شروع به خوردن غذا کند، البته می خواهد غذاها را با انگشت خودش بخورد. هرچند ممکن است این کار را از 10 ماهگی شروع کند، هنگامی که او به این مرحله می رسد می توانید فنجان مخصوص نوزاد برای او تهیه کنید.

سعی کنید به نوزاد فنجان یا لیوانی با دو دسته بدهید، اگر کودک شما نتوانست شیر یا نوشیدنی داخل لیوان را درست بخورد ناراحت نشوید و بالای لیوان را تمیز کنید و اجازه دهید دوباره تلاش کند. شاید نوزاد در چگونگی خوردن سوپ و غذا با فنجان مشکل داشته باشد، نحوه خوردن با فنجان و هورت کشیدن سوپ را به او یاد دهید و کمک کنید لیوان را صاف کند و دوباره از آن استفاده نماید. 

شیشه شیر نوزاد را با فنجان جایگزین کنید و با این تغییر سعی کنید وابستگی نوزاد را به آن کم نمایید. با این کار در زمان لازم به راحتی از شیشه شیرجدا می شود. حتی اگر شیر دهی دارید، شیر را بدوشید و با فنجان به او بدهید . 


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.