برانگیختن حواس

نوزاد کوچک از حواس خود برای کشف و یادگیری جهان اطراف استفاده می‌کند. مطمئن شوید که در اطراف او اشیای بدون خطر برای لمس کردن، در دهان فرو بردن و شناسایی وجود دارد. او عاشق یک توپ نرم، کمی خز مصنوعی، حلقه دندان گیر و شنیدن صدای زنگ درون عروسک حیوانات است.

یک کار جالب برای انجام دادن: پارچه‌های مختلف را جمع آوری کرده و بر روی زمین در کنار یکدیگر قرار دهید. به واکنش کودک زمانی که از روی آنها عبور می‌کند، دقت کنید.


زمان قصه گویی

نگاه کردن به کتاب‌ها، مهارت‌های زبانی کودک را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که با عشق به کتاب بزرگ شود. مهم نیست که چه کتابی را انتخاب می‌کنید. کتاب‌های رنگی و آنهایی که تصاویر برجسته دارند، مناسب‌تر هستند.

تا سن 9 و 12 ماهگی نمی‌توان از نوزاد انتظار داشت که کتاب را باز کند و صفحات کتاب را ورق بزند و ممکن است هنوز حوصله کافی برای گوش دادن به داستان شما را نداشته باشد اما تسلیم نشوید. مهم نیست که او چند ساله است، خواندن فرصتی مناسب برای یادگیری زبان و اجتماعی شدن خواهد بود.


ناخنک زدن

او کم کم سعی می‌کند قاشق را از دست شما بگیرد و خودش با دست غذاها را امتحان کند. مقداری از غذایی که می‌توان با دست خورد را بر روی سینی یا ظرف مخصوص نوزاد بریزید.

نوزاد ممکن است علیرغم اشتهای زیاد دندانی نداشته باشد پس با غذاهایی شروع کنید که به سادگی در دهان آب و جویده می‌شوند. وقتی بزرگتر شود می‌توانید اندازه غذاها را کمی بیشتر کنید.

به خاطر داشته باشید او در حال یادگیری بافت‌ها، رنگ‌ها و مزه‌هاست، پس انواع غذاها را امتحان کنید. بعضی غذاهای مناسب  نوزاد در این سن عبارتند از:

  •  جو پرک برشته 
  • تکه‌های کوچک موز و سایر میوه‌های کاملا رسیده مانند انبه، هلو، گلابی، آلو، طالبی یا هندوانه بدون دانه
  •  تکه‌های کوچک بیسکوییت خیس شده
  •  پاستای کاملاً پخته شده و خرد شده
  • تکه‌های بسیار کوچک پنیر
  • انگور یا آلبالو بدون هسته
  •  تمشک 
  • سبزیجات پخته مانند هویچ، نخود فرنگی، کدو یا سیب زمینی شیرین

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.