غلت زدن، غلت زدن، غلت زدن

گردن و ماهیچه‌های بازوی کودک در این سن قوی‌تر شده و او می‌تواند به این طرف و آن طرف غلت بزند، کاری که برای شما بسیار جذاب است. کودک ممکن است در همان حالت ابتدایی که بر روی زمین قرارداده شده کمی غلت بزند یا اینکه بنشیند، بخند و بخزد. تا زمانی که کودک مهارت‌های جدید به دست می‌آورد و به محیط اطراف خود توجه می‌کند نگران نباشید.

غلت زدن می‌تواند برای کودک بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد اما احتمالاً روی اعصاب شما تأثیر می‌گذارد. در زمان عوض کردن پوشک دستتان را در دو طرفش قرار دهید و هیچ گاه او را بر روی سطحی بلند یا بدون حفاظ قرار ندهید.

پروانه کوچک اجتماعی شما

در این سن کودک نه تنها تحمل توجه سایرین را دارد بلکه سعی می‌کند آن را تقلید کند. به زودی متوجه استرس او در هنگام مقابله با غریبه‌ها خواهید شد اما هنوز پذیرای سایرین است: شانس یا افرادی است که با چشم‌های پذیرا به او نزدیک می‌شوند و قصد دارند با او دوست شوند. اما نگران نباشید او هنوز به محبت و توجه شما نیاز دارد.

نوزاد شما رفتارها را یاد می‌گیرد ممکن است این رفتارها زیاد مورد پسند شما نباشد اما به هرحال او فقط به دنبال جلب توجه شماست. تقریباً هر کاری که انجام می‌دهد برای پدر و مادر دوست داشتنی است اما با بزرگ تر شدن سعی می‌کند بر اساس واکنش شما عمل کند. وقتی خوب است بازخورد مثبت به او نشان دهید. این روش آموزش خوبی برای دورکردن نوزاد از کارهای اشتباه و خطرناک است.

یک نکته مشخص خواهد شد: کودک دامنه توجه اش را گسترش می‌دهد و سعی می‌کند تا علاوه بر گریه کردن با واکنش های دیگر  خود را ابراز کند. گاه ممکن است پیچ و تاب بخورد، صداهایی ایجاد کند و باد از بدن او خارج شود. در طول سه ماه آینده نوزاد روش خاص خودش را برای بیان تفکرات، خواسته‌ها و نیازهای خود می‌یابد.

پوشاندن لباس راحت

با فعال‌تر شدن کودک، بهتر است که لباس‌های راحتی تن او کنید. از پارچه‌های نرم که در زمان بازی کردن او را اذیت نمی‌کند، استفاده کنید. لباس‌های گشاد، آزاد و راحت انتخاب هوشمندانه‌ای برای رها کردن کوچولوی پر انرژی‌تان در اتاق است.

لباس‌های چسبان، لباس هایی با درز های زبر، پارچه‌های تنگ، لباس های دکمه دار و لباس های با آستین یا پاچه بلند می‌تواند خطرناک باشد را تن نوزاد نکنید. از پوشاندن هر چیزی که مانع خوابیدن، غلت زدن، بازی کردن یا فعالیت نوزاد شود، خودداری کنید.


درون پوشک نوزاد

اگر با خوردن مقداری غذای جامد رنگ مدفوع یا ادرار نوزاد تغییر کرد تعجب نکنید. این امر طبیعی است. اگر مدفوع به نظر زیادی سفت است، برای تغذیه نوزاد از سایر میوه‌ها و سبزیجات یا غلات استفاده کنید.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.