پیش به سوی شناخت طرح‌های پیچیده

در این گام، نوزاد فراتر از اولویت‌های اولیه‌ خود برای تشخیص اشیای شفاف یا دو رنگ پیش می‌رود. طرح‌های پیچیده‌تر و دقیق‌تر، رنگ‌ها و شکل ها را دنبال می‌کند. اشیای مختلف را به او نشان دهید و اجازه دهید آنها را لمس کند. اشیایی مانند کاترهای پلاستیکی کلوچه، توپ‌های نرم و حیوانات عروسکی انتخاب‌های خوبی هستند.


شنوایی نوزاد

اکنون نوزادان می‌توانند صداهای آشنا را از سایر صداها تشخیص دهند و تبدیل به شنونده بهتری شوند. او همچنین می‌تواند به شما نشان دهد که با محیط سازگار است یا خیر. به نحوه توجه نوزاد به بعضی صداها دقت کنید.

گفتگوی مداوم می‌تواند به او کمک کند که شناخت خود از محیط را گسترش دهد. ممکن است زمانی که حرف می ‌زنید، به دهان شما نگاه کند و به همه حرکات توجه ویژه داشته باشد.

نکته: اگر در مورد شنوایی نوزاد دچار شک هستید، سریعاً با مشاور سلامت در میان بگذارید. حتی اگر شنوایی او قبلاً تست شده باشد ممکن است مشکلات جدیدی به وجود آمده باشد.


نیروی کمکی برای نگهداری نوزاد

ماه‌های سخت اولیه در حال اتمام و برنامه نوزاد کمی قابل پیش بینی تر شده است. اگر شما و همسرتان با یکدیگر نوزاد را بزرگ می‌کنید، لازم است که هر دوی شما تقسیم نقش کنید. مطمئن شوید که به تنهایی مسئولیت‌ها بر دوش یک نفر نیست، مسئولیت‌هایی مانند حمام کردن، تعویض پوشک و بررسی نیازهای نوزاد را می‌توان تقسیم کرد.

اگر به تنها مجبور به نگهداری از نوزاد هستید، از یکی از بزرگترها مانند مادربزرگ یا خاله کمک بگیرید. این گونه نوزاد هم فرصتی خواهد داشت با سایر اعضای خانواده در تماس باشد و شما هم زمانی برای استراحت بیابید.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.