فردی مستقل

کودک حالا می‌تواند خواهر و برادر خود را صدا بزند و با آنها در بازی شرکت کند. قرار دادن نوزاد در این سن در جمع‌های کودکانه برای بازی کردن، فرصت مناسبی است تا مهارت‌های اجتماعی خود گسترش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که بچه‌ها در این سن هنوز توانایی درک دوست شدن را ندارند.

این مکان‌ها به کودک کمک می‌کند تا اساس یادگیری نحوه برقراری رابطه با دیگران را بنا کند. و با بازی‌های جدید آشنا شود. نکته: شما هم از کمک‌ها و پیشنهادات سایر والدین آگاه می‌شوید.

زمان تنظیم محدودیت‌ها

کودک حالا متوجه دستورهای ساده می‌شود گرچه سعی می‌کند آنها را نادیده بگیرد.

با وجود اینکه همیشه چیزهایی که امروز به او گفته‌اید را فردا به خاطر نمی‌آورد، تنظیم محدوده‌های خاص و آموزش تمایزات مهم مانند درست از غلط و امن از نا امن شروع خوبی خواهد بود.

از بهترین قضاوت‌ها به عنوان راهنما استفاده کنید. اگر اجازه نمی‌دهد کیک دوم را بخورد، بدجنس نیستید، بلکه سعی دارید محدوده سلامتی را برای او مشخص کنید. اگر دم گربه را می‌کشد، دست او را بگیرید به چشم‌هایش نگاه کرده و بگویید نه، این کار گربه را آخ می‌کند. سپس به آرامی دستش را به سمت حیوان ببرید.

تمایل او برای کشف و شناخت قوی‌تر از تمایلش برای گوش دادن به اخطارهای شماست، پس بستگی به شما دارید که از او مراقبت کرده و به او آموزش دهید. نافرمانی‌های نوزاد را تنها به حساب حس کنجکاوی ذاتی او برای شناخت جهان اطراف بگذارید.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.