پیچ و تاب راحت

از آنجایی که جنین 9 ماه در درون رحم شما حلقه زده بود، حالا که بیرون آمده تا مدتی در هم فشرده است و دست و پاهایش کاملاً کشیده نمی‌شوند. ممکن است گوژپشت به نظر آید. نگران نباشید ، نوزاد به زودی بدن خود را خواهد کشید و با رسیدن به 6 ماهگی به طور کامل از هم باز می‌شود! در این فاصله تلاش می‌کند تا با زندگی محیط جدید  کنار آید و از اینکه در پتویی سبک قنداق شود، لذت ببرد.در این مطلب از توصیه‌های کارشناسان برای نحوه قنداق کردن نوزاد در پتو استفاده کنید.

نوزاد با چند حرکت غیر ارادی به دنیا می‌آید. حرکت تکان خوردن ناگهانی باعث می‌شود که به پشت خود بچرخد، دست‌ها و پاهایش را بکشد و گاهی وقتی صدای بلندی می‌شنود یا حرکت ناگهانی می‌بیند، گریه کند. نوزادان در هنگام خواب هم این واکنش ها را دارند اما بعد از چند ماه این حالت ها از بین می‌رود.

سایر حرکات غیر ارادی نوزاد عبارتند از:

  • حرکت رفلکس کف پا، در حالی که انگشت شست خم یا کشیده می‌شود و سایر انگشت‌ها ثابت هستند.
  • حرکت رفلکس قدم،هنگامی که نوزاد پای خود را به یک سطح سفت می گذارد و سریع پا را جمع می کند.
  •  حرکت رفلکس زبان، زبانش را در صورتی که چیزی بر رویش قرار دهید، بیرون می‌آورد.

قوانین گرسنگی و خواب نوزاد

غذا مهم‌ترین چیز در زندگی نوزاد شماست و اولویت پس از آن به خوابیدن تعلق می‌گیرد. بیشتر نوزادان هر دو تا سه ساعت یک بار  نیاز به غذا خوردن دارند.

زمان بندی خواب متناوب است و در هر نوزادی فرق می‌کند. نوزاد شما ممکن است در طول 24 ساعت 16 الی 17 ساعت بخوابد و این مدت زمان را در طی 8 مرحله طی کند.

توجه: برای اینکه ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهید، مطمئن شوید که نوزاد به پشت می‌خوابد.

در پایان ماه اول نوزاد الگوی خوابیدن و خوردن خود  را تغییر می‌دهد اما شما نباید در آن دخالتی داشته باشید. در این سن، او باید هر زمان که علایم گرسنگی را نشان داد قبل از اینکه گریه کند، غذا بخورد.


مزه کردن و بوییدن

حس مزه کردن در نوزاد پدیدار شده است. در واقع نوزادان به نظر بیشتر از بزرگسالان متوجه مزه‌ها می‌شوند. حساسیت به شیرینی و مزه‌های تلخ در زمان تولد همراه با آنهاست اما واکنش به مزه های شور از 5 ماهگی آغاز می شود.

نوزاد از حس بویایی از همان ابتدا استفاده می‌کند و می‌تواند محل بوها را شناسایی کند، برای مثال اگر بوی بدی به مشامش برسد رویش را برمی گرداند.

تحقیقات نشان داده که نوزادان 5 ماهه به سمت پارچه‌ای که با شیر مادر خیس شده برمی گردند، این نشان حس بویایی‌شان است و چند روز بعد آنها به بوی شیر مادرشان اولویت خاصی می‌بخشند. ممکن است متوجه شده باشید که نوزاد با استفاده از حس بویایی به سمت سینه شما می‌آید.


حرکات غریزی

چرخش صورت (rooting reflex) یک حرکت غریزی دیگر است که به نوزاد کمک می‌کند سینه شما را پیدا کرده و یاد بگیرد که چگونه شیر بخورد. وقتی که چانه، لب، یا دهانش را با انگشت یا سر سینه لمس می‌کنید، سرش را به سمت شما می‌چرخاند و دهانش را باز می‌کند.

به مکیدنش که به صورت غریزی آغاز می‌شود دقت کنید. او نشان می‌دهد که خوردن را بلد است. حال انگشتتان را در سقف دهانش قرار دهد، ببینید چگونه مک می زند.

بخاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.