کودک شما چگونه رشد می کند؟

ممکن است در این سن سفر با نوزاد برایتان سخت باشد. او به محیط‌های اطراف و صورت‌های آشنا عادت کرده است و پیش بینی پذیری را دوست دارد. بنابراین جاده اطمینان خاطر و تکرار را از او می‌گیرد.

در این سن او متوجه معنی سفر نمی‌شود اما می‌داند که در مکانی ناآشنا قرار دارد. باید آماده رفتارهای بد عنق و بهانه گیری‌های او باشید و از کتاب‌های مصور، اسباب بازی‌های پر سروصدا، لوگوها و محبوبترین اسباب بازی‌هایش استفاده کنید تا حواسش پرت شود. لازم است که برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

اگر کودک شما به یک الگوی خواب آرام نرسیده است، یاد بگیرید چگونه می توانید عادات خواب خوب را که به زندگی خانوادگی شما بستگی دارد،خلق کنید. تمام ویدیوهای کودک را ببینید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 9 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: تغذیه مناسب

خوراک همانطور که برای کودکان در حال رشد مهم است برای والدین پر مشغله نیز اهمیت زیادی دارد. ایده‌های سالم نگه داشتن تغذیه بدین قرارند:

میان وعده‌های آماده داشته باشید: وقتی برای بیرون رفتن آماده می‌شوید، حتماً میان وعده‌های سبک و مغذی برای خودتان مهیا کنید. سعی کنید که آشپزخانه را از غذاهای سالم و قابل حمل پر کنید، این گونه قرار نیست که زمانی که وقت لازم برای پخت و پز ندارید به سراغ فست فودها و غذاهای ناسالم بروید.

خوب بجوید: بعضی انتخاب‌های عالی فقط برای شماست: گرانولا کم شکر  (که از جو دو سر و گندم و کنجد و عسل و قطعات میوه های خشک و غیره درست می شود) و منابع انرژی، میوه تازه، اوتامل گندم یا برشتوک، کراکر با پنیر، سبزیجات خام، ماست، چیپس‌های پخته و سالسا. میوه‌های منجمد یا چیپس میوه، شیر و ماست می‌توانند میان وعده‌های مغذی باشند.

زیاد بنوشید: لازم است که آب بدن خود را حفظ کنید به ویژه اگر شیردهی دارید. اگر ادرارتان شفاف یا زرد روشن است بدین معنی است که به اندازه کافی آب می‌نوشید. اما مراقب نوشیدنی‌ها باشید. متخصصان به مادران توصیه می‌کنند که مصرف کافئین خود را کاهش دهند و در هر روز کمتر از 300 میلی گرم باشد. بیش از این مقدار ممکن است کودک را بهانه گیر کند و او به مشکلات خوابیدن دچار شود.

بیشتر بدانیم: کودکان و سرماخوردگی

 

اگر کودک سرما بخورد، چه باید کرد؟

سرماخوردگی بسیار شایع است: بیشتر بچه‌ها در دو سال اول زندگی‌شان 8 تا 10 بار سرما می‌خورند. سرماخوردگی بیشتر دردسر ایجاد می‌کند تا خطر جدی باشد. کار شما آرام کردن کودک است تا بدنش بتواند با ویروس‌ها بجنگد. برای اینکه احساس بهتری داشته باشد، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اجازه دهید به اندازه کافی استراحت کند. ممکن است بیشتر از حد معمول بخوابد.
  • چند حوله در زیر تشکش قرار دهید تا سرش اندکی بالاتر آمده و آسان تر نفس بکشد.
  • حمام گرم.
  • با شیر مادر، شیر خشک یا آب، آب کافی را به بدن نوزاد برسانید.
  • از قطره‌های نمکی با کمک سرنگ قطره چکان استفاده کنید تا مخاط در بینی‌اش روان شوند و خارج گردند
  • در اتاق او از دستگاه مرطوب کننده یا دستگاه بخور استفاده کنید یا 15 دقیقه حمام با بخار فراوان را برای او آماده کنید تا بهتر نفس بکشد.

در صورت تب می‌توانید به او استامینوفن با مقدار مناسب و تعیین شده بدهید اما لازم است. اگر در مورد مقدارش مطمئن نیستید، با پزشک تماس بگیرید.

 

چه زمان باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورتی که علایم سرماخوردگی پس از پنج روز بدتر شد یا بیش از 10 تا 14 روز ادامه یافت. در صورتی که کودک خس خس کرد، مشکل تنفسی داشت، دائماً در زمان غذاخوردن یا خوابیدن گریه می‌کرد، گوش‌هایش را می‌مالید یا تبش بیشتر از 38 درجه سانتیگراد بود با پزشک تماس بگیرید.

 

چگونه می‌توان از سرماخوردگی جلوگیری کرد؟

دائماً دست‌های خود و کودکتان را بشویید و از سایرین هم بخواهید که قبل از برداشتن کودک دست‌هایشان را بشویند. او را از افراد مریض یا سیگاری دور کنید. اگر شیردهی انجام می‌دهید، اینکار را ادامه دهید تا سرماخوردگی زودتر از بین برود.