کودک شما چگونه رشد می کند؟

حرکت جدید نوزاد به معنی تجربه کردن ضربات و زمین خوردن‌هاست. این بخش از دوران کودکی غیرقابل اجتناب است و با وجود اینکه قلب شما دائماً در حال تند زدن  است، سعی کنید که از دیدن تلاش‌های فرزندانتان برای شناسایی اطراف و کشف محدوده‌های خود لذت ببرید.

تمایل درونی‌تان برای مراقبت از فرزند را مهار کنید تا او بتواند رشد کند و خودش یاد بگیرد. با این حال سعی کنید که محیط خانه را برای نوزاد ایمن سازید. بهتر است که مناطقی که احتمال خطر دارد را مشخص کنید. از محکم بودن مبلمان ها و کمدهای دیواری مطمئن شوید و همچنین مراقب افتادن احتمالی تلوزیون باشید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 8 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: زمان همسرداری

بسیاری از پدر و مادرهایی که تازه صاحب فرزند شده‌اند اعلام می‌کنند که پس از به دنیا آمدن فرزندشان از یکدیگر دور شده‌اند و احساس می‌کنند که علاقه‌شان کاهش یافته است. داشتن فرزند یک زلزلهٔ بزرگ در زندگی هر دو طرف است. زیرا معمولاً سختی‌های روزانه‌اش روی دوش یکی از آنهاست و باعث می‌شود که دیگر کاملاً احساس بیگانگی کند.

با توجه به این احساسات ابتدا در خودتان و سپس شریک زندگی‌تان، بهتر است که اولین گام تلاشی برای از بین بردن این حس های منفی باشد. به همسرتان بگویید که دلتنگ او هستید. اگر این احساس شماست، شک نکنید که او هم اینگونه است و او کمک می‌کند تا حالتان بهتر شود.

برنامه ریزی کنید تا زمان بیشتری با هم باشید. ببینید چه چیزهایی در باهم بودنتان کم است و سعی کنید که آنها را در اولویت قرار دهید. زمانی که در نظر می‌گیرد می‌تواند یک شب در طول هفته یا هر مناسبت دیگری باشد. از عباراتی استفاده کنید که گفتگو را امتداد دهد و در این بین انحصاراً بر روی نوزادتان و چیزهایی که در خانه دارید متمرکز نشوید.

روش‌های نگهداری از فرزند و کارهای خانه را با هم تقسیم کنید. این کار نه تنها فشار کاری را کاهش می‌دهد بلکه زمانی را برای با هم بودن فراهم خواهد آورد. اینگونه شما به عنوان گروه لحظه های زیادی کنار هم خواهید بود.

بیشتر بدانیم: تأخیر در رشد (کندی رشد)

 کندی رشد چیست؟

کندی رشد، رویه‌ای آهسته از حد معمول برای نشستن، خزیدن، راه رفتن و صحبت کردن است. (برای نوزادان زودرس زمانبندی رشد باید بر اساس سن آنها تنظیم شود). تأخیر در زمانبندی رشد ممکن است نشان گر یک اختلال همیشگی یا طولانی مدت در  رشد باشد و شاید هم چنین نباشد. بیشتر بچه‌ها این تاخیرها را جبران می‌کنند.

الگوی رشد هر کودکی متفاوت است، با این حال آن‌ها سعی می‌کنند که مهارت‌ها را در الگویی متوالی فرابگیرند. در بعضی نوزادان مهارت‌های حرکتی سریعتر رشد می‌کند (مانند نشستن) در حالی که در برخی دیگر مهارت‌های هماهنگی عضلاتی سریعتر بروز می‌کند (مانند برداشتن اشیای کوچک). بعضی حرکت آهسته‌ای دارند اما صداها را به خوبی تقلید می‌کنند. چیزی که اهمیت دارد این است که نوزاد به رشد ذهنی و مهارت‌های فیزیکی خود ادامه دهد.

 

چه چیز باعث تأخیر می‌شود؟

فرزندتان ممکن است بر روی بعضی مهارت‌ها نسبت به سایرین تمرکز کرده باشد. با این حال تاخیر در مهارت‌های زبانی (که هنوز مشخص نیست) باید به درستی دنبال شوند. دلیلش می‌تواند کمبود روابط با بزرگترها یا مشکلات شنوایی باشد. دلیل دیگری که کمتر رواج دارد اختلالاتی مانند اسپینابیفیدا و اوتیسم است.

 

اگر به نظر نوزاد دچار تأخیر در رشد باشد، چه باید کرد؟

به زمان بندی یادگیری زبان و رشد فیزیکی مراجعه کنید و علایم هشدار تأخیر و کندی را بررسی کنید. از کسی بخواهید که رشد، شنوایی و بینایی فرزندتان را بررسی کند (پزشک نوزاد دائماً این نظارت‌ها را انجام می‌دهد).

مشاهدات مختلف خود را یادداشت کنید و نگرانی‌هایتان را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است بخواهید با یک پزشک اطفال صحبت کند که تخصصش در مسائل رشد است یا به پزشکان گفتار درمانی مراجعه کنید. به حس ششم خود اعتماد کنید. فرزندتان فقط به زمان بیشتر نیاز دارد اما باید مشکلات احتمالی را هم در نظر گرفت.