کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد شما در این سن ممکن است با دست خودش  غذا را در دهان بگذارد، البته بعضی از کودکان تا 10 ماهگی این کار را انجام نمی‌دهند. وقتی کودکتان خودش شروع به غذا خوردن کند می‌توانید ظرف غذای مخصوص نوزاد برای او درنظر بگیرید.

ظرفی با دو دستگیره به او بدهید که بتواند آن را بلند کند. اگر نتوانست در ظرف مایعات را جابه جا کند، درپوشی بر روی ظرف قرار دهید. اگر خوردن از نی برای نوزاد مشکل است درپوش را بردارید و اجازه دهید از لب ظرف بخورد. یا از ظرفی با جای مخصوص نی استفاده کنید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 7 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: اطمینان به شم ذاتی

شم والدین چیزی فراتر از حس ششم است. این ابزار قدرتمند به شما کمک خواهد کرد تا نوزادتان را بزرگ کنید. شما خود به خود بهترین‌ها را برای نوزادتان انتخاب خواهید کرد و در مورد تغییرات مورد نیاز در بعضی شرایط به صورت خودکار واکنش می‌دهید.

بنجامین اسپاک در کتاب خود با عنوان مراقبت از نوزاد و کودک می‌نویسد، به خودتان اعتماد کنید. شما بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، می دانید. اگر احساس می‌کنید در روند سلامتی، رشد یا حالت کلی نوزاد مشکلی وجود دارد، از چنین احساساتی سریعاً نگذرید. وقتی که یک مادر یا پدر به تشخیص علایم بیماری بپردازد با اطمینان بیشتر می‌تواند از اختلال‌های ناشناخته که باعث تغییرات رفتاری یا تاخیر در رشد نوزاد شود، آگاهی یافت.

در این شرایط چه باید کرد؟ به درونتان گوش فرادهید. مشاهداتتان را بنویسید. با پزشک مشورت کنید و اگر هنوز قانع نشده‌اید، همچنان ادامه دهید تا به پاسخ مناسبی دست یابید.

اگر اشتباه می‌کنید، واهمه‌ای نداشته باشید.

با استفاده از احساسات درونی و تجربیاتی که بدست می‌آورید متوجه شرایط نامساعد فرزندتان خواهید شد.

بیشتر بدانیم: تب

 

چگونه می‌توان تب را شناسایی کرد؟

در 7 ماهگی شما به خوبی فرزندتان را می‌شناسید و می‌توانید غیرمعمولی بودن رفتار او را تشخیص دهید. اگر احساس گرما می‌کند با استفاده از دماسنج دمای بدنش را اندازه بگیرید. با وجود اینکه معمولاً گفته می‌شود دمای طبیعی 37 درجه است، گاه دما میان 36 و 38 درجه متغیر است.

 

چه زمان باید نگران بود؟

شاید باور این موضوع  مشکل باشد اما تب دوست فرزند شماست، در واقع بدن او در مقابل با عفونت گرم می‌شود. میانگین دمای بدن نوزدان نسبت به سایر کودکان بزرگ تر، بیشتر است، پس تب در یک نوزاد نشانگر یکی از موارد زیر است:

  • دمای شکم و پیشانی بیشتر از 38 درجه
  • دمای گوش بیشتر از 37.8 درجه
  • دمای زیر بغل بیشتر از 37 درجه

از آنجایی که کودک در این سن می‌تواند به شما محل درد را بگوید، کمتر در مورد تب آنها نگران شوید. اما وقتی فرزندتان 3 تا 6 ماهه است، نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در سن 7 ماهگی با رسیدن دمای بدن به دمای بسیار بالا با پزشک تماس بگیرید. در هر حال در صورتی نگرانی می‌توانید با پزشک اطفال تماس برقرار کنید.

همچنین در صورتی که تب همراه با یکی از موارد زیر است با پزشک تماس بگیرید: مشکلات تنفسی، ظهور لکه‌های کوچک قرمز- بنفش یا لکه‌های بزرگ بنفش بر روی پوست، کاهش اشتها، ناتوانی برای قورت دادن، بزاق بی از حد دهان، بی حالی، چشم‌های اشک آلود یا ظاهر نامعمول، هذیان، بدخلقی و رفتار عجیب. در کودکان میان 6 ماه و 5 سال تب می‌تواند حملات شدیدتری مانندتب تشنج  را به همراه دشته باشد. به این موارد و علایم مشابه توجه کنید و با پزشک تماس بگیرید.

 

برای پایین آوردن تب چه باید کرد؟

سعی کنید لباس‌های کودک را کم کنید او را در وان حمام با آب ولرم یا در اتاقی خنک (نه سرد) قرار دهید. دائماً به او شیر بدهید تا بدن نوزاد با کمبود آب مواجه نشود.

اگر این کارها نتیجه نداد با پزشک تماس بگیرید و در مورد داروی مجاز سؤال کنید. اگر دارویی تجویز شد در مورد مقدار مناسب دارو با توجه به وزن نوزادتان سؤال کنید. هیچ گاه بیشتر از حد تعیین شده دارو به نوزاد خود ندهید. اگر داروی زیادی برای پایین آوردن تب نیاز است، پیشنهاد پزشک ایبوپروفن و استامینوفن خواهد بود. هر دو دارو را در کابینت خود قرار دهید. در صورتی که فرزندتان داروی دیگری هم مصرف می‌کند آن را به پزشک بگویید. هرگز به نوزاد آسپرین ندهید زیرا باعث ایجاد سندرم نشانگان ری در کودک با تب می‌شود.

مهم‌تر از تب این است که چگونه فرزندتان تب را احساس می‌کند. اگر خوراک، خواب و بازی کردنش به خوبی انجام می‌شود، نیازی به درمان یا دارو نیست. وقتی تب می‌کند به شم درونتان مانند دماسنج اعتماد کنید.