کودک شما چگونه رشد می کند؟

با فعال‌تر شدن نوزاد، او به لباس‌های راحت نیاز پیدا می‌کند. بهتر است از پارچه‌هایی استفاده کنید که جلوی حرکت او را نمی‌گیرند. لباس‌ها گشاد، آزاد و قابل تنفس انرژی بیشتری برای چرخیدن او در اتاق فراهم می‌آورند.

از پوشاندن لباس‌هایی که درزهای محکم یا تنگ دارند، کروات‌های بلند، دکمه یا روبان (که خطر قورت دادن را هم دارند) و هر چیزی که مانع خوابیدن، خزیدن یا بازی کردن کودک می‌شود، اجتناب کنید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در6 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: تغذیه خوب

مراقبت از یک نوزاد می‌تواند کار طاقت فرسایی باشد. و غذای سنگین باعث خواب آلود شدن می‌شود پس سعی کنید وعده‌ها و میان وعده‌های مغذی و سبک میل کنید. در اینجا چند راهکار مفید عرضه می‌شود:

صبحانه را حذف نکنید: حتی زمانی که عجله دارید صبحانه را حتماً بخورید، بدنتان در هنگام صبح نیاز به انرژی مجدد دارد به ویژه پس از یک شب بدون خواب. پروتئین مانند تخم مرغ و کربن همراه با آهن که آهسته می‌سوزد مانند بلغور جو همراه با گردو و کشمش انرژی لازم را  برای سپری کردن تمام صبح برایتان فراهم می‌آورد.

سبزیجات و میوه جات بخورید: همیشه سبزیجات و میوه جات خام در یخچال یا کابینت خود داشته باشید. سعی کنید آنها را با وعده‌های غذایی خود هماهنگ کنید، برای مثال با افزودن سبزیجات به سوپ و خوراک‌ها، اسموتی هایی از میوه‌های تازه و منجمد تهیه می شود، آب میوه یا شیر و ماست تهیه نمایید.

از غذاهای ناسالم و هله هوله دوری کنید: پس از انفجار سریع انرژی، چیپس و شکلات می‌توانند شما را کسل‌تر از هر زمان دیگری کنند. به دنبال گزینه‌های مغذی‌تر مانند بادام و پسته، ماست پروتیئنه و غذاهای کم شکر باشید. می‌توانید از مخلوط آجیل‌هایی مانند میوه خشک شده، کشمش، تخم آفتابگردان یا تخم کدو حلوایی، گردو، تکه‌های نارگیل و چیپس شکلات استفاده کنید.

میزان کربن‌ها را محاسبه کنید: کربوهیدرات‌ها در سال‌های اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته‌اند اما آنها منبع بزرگی از انرژی هستند و در صورتی که شما پروتئین متوسط و غذاهای سالم دیگر مصرف کنید، برایتان بسیار مفید خواهند بود. پاستا گندم، بلغور چند دانه و نان گندم و بیسکوئیت بدون شکر را امتحان کنید.

نوشیدنی‌های سالم مصرف کنید: به خاطر داشته باشید که باید آب فراوان مصرف کنید. آب میوه، نوشابه، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا فریبنده هستند، به میزان شکر آنها توجه کنید و از خوردن کافئین زیاد به ویژه اگر شیردهی دارید، اجتناب کنید.

بیشتر بدانیم: آسم

 آسم چیست؟

آسم یکی از مهم‌ترین بیماری‌های شایع در میان کودکان است، این بیماری شامل التهاب و مسدود شدن راه‌های تنفسی می‌شود. حملهٔ آسم می‌تواند با یک عامل آلرژی زا مانند گرده، هاگ یک گیاه و موی حیوانات، آلاینده‌های هوا (شامل دود سیگار و فوم‌های رنگ)، عفونت‌های ویروسی و تمرینات ورزشی یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد بروز کند. با وجود اینکه آسم مشکل مهمی در سلامتی نوزاد است، بیشتر کودکان مبتلا به آسم زندگی معمولی دارند و با مدیریت مناسب می‌توان آنها را کنترل کرد. به ویژه با بزرکتر شدن کودک و افزایش مجرای تنفسی مشکل از میان می‌رود.

 

علایم ابتلا به آسم چیست؟

در صورتی که نوزاد زیاد سرفه می‌کند (به ویژه شب‌ها) یا آلرژی و اگزما دارد و در خانواده کسی را با این علایم دارید، او مبتلا به آسم است. علایم حمله شامل تنفس سریع، سرفه‌های پیوسته، خس خس، نفس تنگی یا خرخر کردن در ماهیچه‌های پشت، داغ شدن سوراخ‌های بینی با هر بار تنفس، خستگی و آبی شدن رنگ پوست است.

اگر احساس کردید که فرزندتان دچار حمله آسم شده یا به سختی نفس می‌کشد و در پشت خود احساس درد و سوزش دارد سریعاً با اورژانس تماس گرفته و او را به بیمارستان منتقل کنید. همچنین اگر لب‌ها و انگشتانش آبی شد یا ناگهان آشفته و بی حال شد با اورژانس تماس بگیرید.

با وجود اینکه اگر در هوای سرد کودک را بدون پوشش کافی قرار دهید خس خس می‌کند، سرفه‌های شدید شبانه نشانگر آسم هستند. در صورتی که خس خس، سرفه و تنگی نفس خواب را از فرزندتان گرفته با پزشک او تماس بگیرید.

 

در مقابله با آسم چه باید کرد؟

اگر تشخیص داده شد که فرزندتان مبتلا به آسم است، پزشک روش‌هایی را برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کند. با استفاده از این توصیه‌ها می‌تواند موقعیت‌هایی که باعث بروز حمله می‌شود را از بین ببرید مانند آلرژی زاها یا دود سیگار. لازم است که به پرستار کودکتان هم این موارد را توضیح دهید.

استفاده از دستگاه بخور رطوبت سرد و بالا بردن سر تا 30 درجه در هنگام خواباندن روش‌های خوبی هستند.

آزمایش آلرژی هم می‌تواند مفید باشد زیرا باعث می‌شود که عوامل آلرژی زا را از محیط دور کنید. ممکن است قرار باشد که از بعضی قالی‌ها، حیوانات و گرد و غبار نوزاد را دور نگه دارید.

درمان پزشکی ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

  • تجویز اسپری‌های تنفسی برای باز کردن مسیر هوا
  • داروهای ضد التهاب برای کاهش التهاب مسیر هوا
  • آنتی بیوتیک در صورت مشاهده عفونت
  • شناسایی و ممانعت از عوامل آلرژی زا