کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد می‌تواند تفاوت صدای اعضای خانواده و سایر صداها را تشخیص دهد و دقت نوزاد در تشخیص صداها بهتر می‌شود. او همچنین می‌تواند به شما نشان دهد که با محیط هماهنگ شده است. ببینید چگونه به دنبال شناسایی محلی است که صداها از آن تولید می‌شوند.

گفتگوی مستمر می‌تواند به کودک در بالا بردن میزان ادراک کمک کند. او ممکن است وقتی حرف می‌زنید دهان شما را نگاه کند و از تکان خوردن دهان شما شگفت زده شود. شما هم از توانایی او برای ایجاد ارتباط از طریق صداهای مختلف، لبخندها و گریه‌هایی که نیازهای او  را بیان می‌کنند، شگفت زده خواهید شد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 2 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: عشق نسبت به شریک زندگی‌تان

در هفته‌های پس از تولد نوزاد تعداد کمی از والدین هستند که عاشقانه به یکدیگر احساس پیدا می‌کنند و دلایلش نیز مشخص است. با این حال لازم است به خاطر داشته باشید که پدر یا مادر شدن به این معنی نیست که دیگر نباید رابطه جنسی داشته باشید. حتی اگر وقت، تمایل یا انرژی کافی برای آمیزش جنسی ندارید، شما و همسرتان باید راه‌هایی را برای ابزار علاقه به یکدیگر پیدا کنید.

عشق در کلام: رابطه را ادامه دهید مهم نیست که چقدر مضطرب هستید. به خاطر داشته باشید که هر دوی شما متحمل تغییرات بزرگی در زندگی‌تان شده‌اید. صحبت کردن در مورد این تغییرات شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند. به جای شکایت کردن و متهم کردن یکدیگر از عبارت مانند "احساس می‌کنم که..." یا " وقتی اینکار را انجام می‌دهی..."  استفاده کنید.

عشق در شادی: وقتی کیفیت زندگی کاهش می‌یابد و شما آنچنان خسته هستید که ممکن است با یک زامبی اشتباه گرفته شوید، بهتر است در عوض گریه کردن سعی کنید بخندید. به اشتباهات خود بخندید.

عشق با همسر  در فاصله: نوزاد را به یکی از والدین خود یا همسرتان یا یک پرستار بچه بسپارید و خودتان بیرون بروید. فیلم ببینید، برای نهار یا شام بیرون بروید یا کاری را که از انجامش لذت می‌برید با یکدیگر انجام دهید. چند ساعتی دور بودن از نوزاد می‌تواند به شما انرژی تازه‌ای بدهد.

عشق در لمس کردن: رابطه جنسی فقط آمیزش نیست. بوسیدن، بغل کردن و سایر تماس‌های فیزیکی به انرژی زیادی نیاز ندارد و می‌تواند به شما کمک کند تا آرام شوید.

عشق در زمان: بخاطر داشته باشید که این هفته‌های واژگون و خالی از عشق موقتی هستند.

بیشتر بدانیم: چک آپ ۲ ماهگی

پزشک به دنبال چه چیز خواهد بود؟

پزشک وزن، قد و اندازه سر نوزاد را اندازه گیری می‌کند تا مطمئن شود که در اندازه مناسبی قرار دارد. بینایی و شنوایی نوزاد، قلب و شش‌های او  هم بررسی خواهند شد. پزشک او را از سر تا انگشت پا، جلو و عقب بررسی می‌کند تا از سلامتی و رشد او اطمینان یابد. او مسائل بهداشتی معمول نوزاد شامل حساسیت به پوشک، آکنه نوزادی، برفک و  مو و سر نوزاد را بررسی می‌کند.

معاینه 2 ماهگی زمانی مناسب برای پرسیدن سؤالات در مورد شیردهی، بازگشت به کار و هر موضوع رفتاری و بهداشتی دیگر است. سؤالات خود را روی برگه معاینه نوزاد بنویسید و به همراه خود به مطب ببرید تا آنها را فراموش نکنید.

 

چه واکسن‌هایی توصیه می‌شود؟

در این معاینه توصیه می‌شود که نوزاد واکسن‌های زیر را دریافت کند: هپاتیت B، فلج اطفال، DTaP (دیفتری، کزاز و سل)، Hib. نوزاد با مصرف این واکسن ها در برابر بیماری های زیر ایمن می شود:

  •  مننژیت
  • پنوموکوکال
  • محافظت در برابر عفونت‌های باکتریایی
  • عفونت گوش و مننژیت
  • روتاویروس (قابل انتقال از دهان)
  • در مقابل اسهال شدید

 

چه سوالاتی توسط پزشک مطرح خواهد شد؟

پزشک به دنبال مسائل اصلی است و این موارد را از شما می پرسد:

  • تغذیه نوزاد: شیر مادر یا شیر خشک چه مقدار و چه زمان‌هایی داده می‌شود؟
  • دفع نوزاد: شکمش در روز چندبار کار می‌کند و پوشک خیسش چند بار عوض می‌شود؟ حالت و رنگ مدفوع او چگونه است؟
  • خواب نوزاد: چند ساعت در شب به چه حالتی و کجا می‌خوابد؟
  • رفتار و رشد نوزاد: ایا به صدای شما از طریق لبخند یا صداهای که می شنود یا از خود تولید می کند، پاسخ می‌دهد؟ آیا با چشم‌هایش به صورت‌ها نگاه می‌کند و اشیا را دنبال می‌کند؟ زمانی که به شکم خوابانده می‌شود چه عکس العملی نشان می دهد؟