کودک شما چگونه رشد می کند؟

چیزهایی که کودک شما می‌گوید چیزهایی بیشتر از صداهای واقعی هستند و آهنگ کلام در صداهای او ممکن است به شما کلام صحیحی را یادآور شوند. با ادامهٔ رشد مغز، توانایی کودک برای دلیل آوردن و صحبت کردن هم افزایش می‌یابد.
 علاقهٔ کودک به زبان و درک او از روابط دوگانه را تشویق کنید و سعی کنید که همیشه شنوده و پاسخ دهنده فعالی نسبت به او باشید. برای اینکه مهارت‌های حافظه‌اش را تقویت کنید می‌توانید از بازی‌هایی مانند دالی موشک استفاده کنید.


* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 11 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: ناهماهنگی‌های انضباطی

اگر تا به حال شما و شریک زندگی‌تان زمینهٔ مشترکی از اصول پرورش کودک داشته‌اید، در این مرحله موضوع جدیدی مطرح می‌شود: تربیت کودک

به خاطر داشته باشید که شما و همسرتان سبک‌ها و تجربه‌های مختلفی برای نگهداری از کودک دارید. این تفاوت چیز خوبی است و باید به دیدگاه‌های یکدیگر احترام گذاشت. داشتن نظرات قدرتمندانه بدین معنی است که همسرتان به نحوهٔ آموزش رفتاری کودک اهمیت می‌دهد و قصد دارد تا در پیشرفت او سهیم شود. ایده‌های او را همچون ایده‌های خود درنظر بگیرید.

اگر نسبت به روش یا قانونی توافق نظر ندارید، بهتر است که با یکدیگر در این مورد صحبت کنید و به انتقاد از یکدیگر نپردازید. نسبت به نگرانی‌هایتان دقیق باشید، و هیچگاه ایده‌های طرف مقابلتان را قضاوت نکنید. مهم است به این توافق نظر برسید که: برای داشتن تربیتی موثرتر باید با هم متحد باشید.

می‌توانید در مورد موضوعات مختلف کمی تحقیق کنید، با متخصصان مشورت کنید یا کتاب‌های مرتبط با تکنیک‌ها و روش‌های خاص را مطالعه نمایید. استراتژی‌های والدین از همان زمان کودکی‌ تغییر می‌کنند و استراتژی‌های موثری وجود دارند که شما از آنها آگاه نیستید.

بیشتر بدانیم: آموزش استفاده از توالت و لگن کودک

 

آیا باید آموزش لازم در مورد استفاده از توالت را به کودک بدهید؟

پاسخ کوتاه: نه هنوز. بهتر است که تا 18 و حدوداً 24 ماهگی صبر کنید و سپس آموزش نوزاد برای  استفاده از لگن را شروع کنید. بسیاری از متخصصان مانند پزشکان در آکادمی آمریکایی پزشکان اطفال به این سن برای شروع آمادگی آموزش نوزاد اشاره کرده‌اند. به علاوه بسیاری از والدین آموزش استفاده از توالت به کودک را تا 2 یا 3 سالگی شروع نمی‌کنند.

 

چرا آموزش زودهنگام استفاده از توالت در برخی کشورها زمانی مرسوم بوده است؟

قبل از سال 1950، بیشتر بچه‌ها در ایالات متحده آمریکا در 18 ماهگی آموزش استفاده از توالت را دیده بودند. و امروزه بیشتر آفریقایی‌ها، آسیایی‌ها و اروپایی‌ها قبل از دومین تولدشان آموزش لازم را به خوبی دریافت کرده‌اند. پس چرا کودکان آمریکایی و والدین آنها وابستگی زیادی به پوشک دارند؟ بسیاری فکر می‌کنند که دلیلش تغییر دیدگاه متخصصانی است که بر استقلال کودک تاکید دارند.

 

چه زمان می‌توان نتیجه گرفت که کودک برای دریافت آموزش استفاده از توالت آماده است؟

دو بعد فیزیکی و عاطفی نیاز به آمادگی دارند. کودک باید هم از نظر فیزیکی و هم عاطفی خود را آماده کند.

علایم آمادگی فیزیکی بدین قرارند:

  • حرکات منظم و قابل پیش بینی روده‌ها
  • توانایی حداقل 2 ساعت صبر برای دفع مزاج
  • توانایی تخلیه کامل مثانه
  • توانایی پایین و بالا کشیدن شلوار
  • توانایی نشستن و بلند شدن از روی صندلی و لگن کودک (یا توالت ایرانی)
  • درک کلمات مرتبط با توالت
  • توانایی اجرای دستورالعمل‌های ساده

در زمینه آمادگی عاطفی، کودک باید نشان دهد که می‌تواند پوشک را کنار بگذارد (او باید به شما بگوید که نیاز به توالت دارد). با درنظر گرفتن پیشنیازهای لازم، کودک 11 ماهه آماده می‌شود که مهارت را فرابگیرد.